Gå til innhold

Utlån, en stor forvirrende del av servicen


Anbefalte innlegg

Kan du ikke prøve å komme med noe relevant som faktisk støtter argumentene dine istedet for din helt subjektive mening om hva noens behov er. F.eks. kan du jo forklare hvorfor det er en urimelig kostnad at en butikk som lever av å selge konsoller skal ha noen til utlån. Kom gjerne også med noen FTU-dommer som støtter argumentene dine?

 

Når det så langt er vist til lovforarbeider bør det ikke være for mye forlangt at du har noe annet å fare med enn dine meninger om hva som idiotisk og latskap.

 

"Jeg mener kunden er en lat idiot" kommer ikke til å hjelpe butikken du jobber i som svar til hverken Forbrukerrådet eller FTU.

 

Jeg mener virkelig dette er relevant, akkurat som jeg antar du mener din mening er det. Ok hva med dette da, en spillkonsoll klarer mange vanlige ungdommer seg uten, de lider ingen nød og får ikke et eneste problem forårsaket av dette. Ta ifra dem telefonen og du tar ifra dem store muligheter for å få kontakt med viktige elementer i livene deres som fx foreldre, politi om det trengs etc. En laptop fører også til store konsekvenser da store deler av arbeidslivet til en ungdom foregår på en laptop og er ikke lengre lagt til rette for å bruke bøker som oss. Jeg tror virkelig behov i lovens sammenheng er ment rundt produkter som den generelle forbruker ikke kan fungere skikkelig uten. En gameing konsoll kan ved ingen tilfeller gå inn under dette.

 

Jeg vil ikke si det er noen urimelig kostnad for de fleste butikker har b-varer som i det minste dekker litt av det behovet kunden måtte ha av sitt produkt. Men det jeg er uenig i er om kunden faktisk har et behov og ikke et "luksusbehov" når det gjelder en spillmaskin.

 

Hva med dette svaret; "En spillkonsol dekker et behov som er så ubetydelig for den generelle kundes liv at å bare kalle det et behov er missvisende. Det er en gode som kunden har kjøpt seg og som han får nytte av, men å ta den vekk ifra hans liv for en kort tid er noe han ikke vil lide noen annen nød av enn at han blir litt rastløs av. Om det kan dokumenteres noen spilleavhengihet relatert til spillkonsollen vil et utlån kunne gies, men er ikke dette dokumentert ser jeg ikke grunnlaget for å hevde noe behov større enn en nytteting for å ungå kjedsomhet".

 

Når det gjelder å hele tiden quote og sitere loven så holder jeg meg meget over dette. Det ikke bare gjør hele essensen i en debatt unyttig, men mest av alt så gidd jeg ikke lete etter det. Om det du ønsker er debatter hvor man siterer andre i lange drag, copypaster responser og argumenter etc.. da melder jeg meg helt ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder å hele tiden quote og sitere loven så holder jeg meg meget over dette. Det ikke bare gjør hele essensen i en debatt unyttig, men mest av alt så gidd jeg ikke lete etter det. Om det du ønsker er debatter hvor man siterer andre i lange drag, copypaster responser og argumenter etc.. da melder jeg meg helt ut.

Så i en diskusjon om hva kunden har krav på etter Forbrukerkjøpsloven er loven unyttig? Godt å vite hva utgangspunktet for argumentasjonen din er.

Lenke til kommentar
Når det gjelder å hele tiden quote og sitere loven så holder jeg meg meget over dette. Det ikke bare gjør hele essensen i en debatt unyttig, men mest av alt så gidd jeg ikke lete etter det. Om det du ønsker er debatter hvor man siterer andre i lange drag, copypaster responser og argumenter etc.. da melder jeg meg helt ut.

Så i en diskusjon om hva kunden har krav på etter Forbrukerkjøpsloven er loven unyttig? Godt å vite hva utgangspunktet for argumentasjonen din er.

 

Nå tar du ting så utrolig ut av kontektst at jeg rett og slett må riste på hodet.

 

Siden du tydeligvis må ha dette med t-skje så skal du få det, skal tilogmed legge det opp i liste så selv du må forstå det.

 

1) Jeg gidd ikke lete etter en haug med uklare lover da dette tar tid jeg ikke gidd bruke på det.

2) Jeg ser på dette som et debatforum, noe som reflekterer meninger og tolkninger.

3) Jeg spør og spør deg om ting og får skjelden svar så hvorfor skal jeg gidde bruke timer på å pløye kjedelig møkk for å svare deg på en måte du finner tilfredsstillende?

 

Det viktige er at loven er utrolig uklar her, du klarer kanskje ikke se det, men de 4-5 sidene vi har brukt på å diskutere ordbetydningen av "behov" burde gi selv deg en klar pekepinn.

Lenke til kommentar
Det viktige er at loven er utrolig uklar her, du klarer kanskje ikke se det, men de 4-5 sidene vi har brukt på å diskutere ordbetydningen av "behov" burde gi selv deg en klar pekepinn.

Jeg har ikke sagt at det er krystallklart. Det jeg savner er en noe vettug argumentasjon fra deg, men nå har du jo selv forklart hvorfor den typen argumentasjon ikke kommer. Ditt utgangspunkt er kunden må bevise et behov, mens lovforarbeidene, som faktisk er litt viktigere enn din personlige mening når det gjelder hva en kunde har krav på, tar stikk motsatt utgangspunkt. Hovedregelen er at kunden har krav på erstatningsgjenstand dersom han blir uten produktet han kjøpte i mer enn en uke. At butikken kan skylde på urimelige kostnader skal være et unntak og ikke noe de kan gjøre når som helst, slik som du legger opp til. Forarbeidene sier også at forbrukeren kan kreve erstatningsgjenstand tilsvarende det produktet han har kjøpt, noe du, fortsatt kun ut fra personlige meninger, mener er tull. Du velger altså å ignorere hva intensjonen med loven er.

 

Du slenger ut utrykk som "basisbehov", noe det ikke finnes grunnlag for hverken ut fra loven, forarbeidene eller praksis fra FTU eller domstoler. Det er et utrykk som høres snasent ut, og derfor kan brukes for å lure kunden til å tro at han ikke har krav på erstatningsgjenstand. Men nå holder du deg jo for god til å bry deg om hva loven og forarbeidene sier, så det er vel ikke noen vits i å fortsette.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært delaktig i denne tråden tidligere, og har heller ikke lest alle sidene... men, jeg vil bare nevne dette:

 

Jeg har flere ganger levert flere typer produkter til forhandler grunnet feil. Det gjelder både en dvd-opptaker med hdd, mikrobølgeovn, mobiltelefon, spillkonsoll osv. DERSOM butikken er greie, og låner meg et produkt som dekker det jeg trenger innen rimelig tid - da vil jeg fortsatt handle i den butikken.

 

Gjør IKKE butikken det - eksempelvis gir meg en dvd-spiller i stedet for en dvd-opptaker, som er nevnt tidlig i denne tråden, og gjerne ikke vil gi meg denne før om 7 dager - da sier jeg takk der og da, men vil aldri i verden handle en vare der igjen. Kundeservice er visst noe butikker flest i dag glemmer.

 

I tillegg, føler det er verdt å nevne: Jeg kjøpte en Xbox 360 primært for to ting: Spilling (selvsagt), men også som et Media Center. Uten Xbox'en har jeg ikke TV eller DVD spiller der den nå er plassert. Det er på INGEN måte opp til butikken å vurdere om jeg trenger en erstatning eller ikke når den går i stykker - det er til vesentlig ulempe for meg å være uten TV. Det er noe de fleste i dag vil ha, ikke sant?

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar
I tillegg, føler det er verdt å nevne: Jeg kjøpte en Xbox 360 primært for to ting: Spilling (selvsagt), men også som et Media Center. Uten Xbox'en har jeg ikke TV eller DVD spiller der den nå er plassert. Det er på INGEN måte opp til butikken å vurdere om jeg trenger en erstatning eller ikke når den går i stykker - det er til vesentlig ulempe for meg å være uten TV. Det er noe de fleste i dag vil ha, ikke sant?

 

Tv ja, xbox nei.

Lenke til kommentar
Tv ja, xbox nei.

Kan du forklar den, for noen betyr en XBox mye mer enn TV-en gjør for noen. Likevel har vi slike som deg som som gjerne sier hva ting betyr for andre personer. Synes det er ganske arrogant...

 

Jeg sier ikke hva den betyr for deg, jeg sier bare at jeg ikke ser et eneste argument (utenom spillavhengihet) for at behovet for den xboxen er større enn du kan klare deg uten i noen få uker. At du ikke har den hos deg klarer jeg ikke forestille meg forårsaker deg store vesentlige problemer.

Lenke til kommentar
Tv ja, xbox nei.

Kan du forklar den, for noen betyr en XBox mye mer enn TV-en gjør for noen. Likevel har vi slike som deg som som gjerne sier hva ting betyr for andre personer. Synes det er ganske arrogant...

Jeg sier ikke hva den betyr for deg, jeg sier bare at jeg ikke ser et eneste argument (utenom spillavhengihet) for at behovet for den xboxen er større enn du kan klare deg uten i noen få uker. At du ikke har den hos deg klarer jeg ikke forestille meg forårsaker deg store vesentlige problemer.

Nå forklarte han nettopp at den er mye mer enn bare en spillmaskin.

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke hva den betyr for deg, jeg sier bare at jeg ikke ser et eneste argument (utenom spillavhengihet) for at behovet for den xboxen er større enn du kan klare deg uten i noen få uker. At du ikke har den hos deg klarer jeg ikke forestille meg forårsaker deg store vesentlige problemer.

Men du påstår at en TV-betyr mer så ett eller annet standpunkt må du ha tatt.

 

Så hvorfor klarer man seg uten XBox noen uker men ikke en TV?

Lenke til kommentar
I tillegg, føler det er verdt å nevne: Jeg kjøpte en Xbox 360 primært for to ting: Spilling (selvsagt), men også som et Media Center. Uten Xbox'en har jeg ikke TV eller DVD spiller der den nå er plassert. Det er på INGEN måte opp til butikken å vurdere om jeg trenger en erstatning eller ikke når den går i stykker - det er til vesentlig ulempe for meg å være uten TV. Det er noe de fleste i dag vil ha, ikke sant?

 

Tv ja, xbox nei.

Som en spillemaskin er jeg enig. Men for meg er en xbox (media center extender) den eneste muligheten til å få sett på tv - noe du bekrefter vil være et behov.

 

Til opplysning fikk jeg låne en maskin av butikken frem til jeg fikk tilbake min egen.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...