larschroe Skrevet 25. september 2008 Skrevet 25. september 2008 Bilen det er snakk om her er en Mazda 626 GD, 1991-modell. 2.0 Injection, motoreffekt ca. 90 hester. 5 trinns manuell. Bilen har gått 180.000. Jeg fikk bilen gratis etter at toppakningen hadde gått på grunn av overoppheting - det var blitt hull i radiatoren så vannet rant ut. Bilen gikk etterpå, men det lakk fra en eller flere sylindre og inn i kjølesystemet så kjølevannet etterhvert ble blåst ut gjennom overløpet i ekspansjonstanken. Det kom ikke vann i oljen (eller omvendt) og bilen gikk forsåvidt akkurat like bra som før. Jeg skrudde av toppen, pusset vekk alle restene av den gamle pakningen så både blokka og toppen var helt glatt og fint og fritt for pakningsrester og andre ulumskheter. Det fantes ikke slitekant i sylindrene, det var normalt sotbelegg og ventilene så fine ut. Jeg skrudde sammen motoren igjen og den startet umiddelbart da jeg vred på nøkkelen, men jeg hadde fått ødelagt pakningen i skjøten der hvor selve eksosrøret er festet i manifolden, så den gikk litt bråkete og ujevnt på tomgang. Bilen gikk helt greit med litt pådrag, så jeg skrudde sammen skjøten så godt jeg kunne og kjørte med den en dag før jeg fikk tak i ny pakning - noe jeg regnet med ville løse tomgangsproblemet. Det gjorde det ikke, og det er her helvete begynner, for å si det rett ut. Situasjonen er som følger: Bilen starter alltid uten problemer. Det kan være en fordel å trykke gassen litt ned, men den starter uten også., sånn som det skal gjøres i følge håndboken. Når motoren er kald (da mener jeg HELT kalt, som når den har stått over natten) bruker den på å gå bra på tomgang. Det varer i litt under et minutt. Da detter turtallet ned mot 500 rpm også videre nedover helt til den nesten stopper, så spretter den opp til litt over 500 igjen, også blir den stående og småruse seg mellom ca. 800 og 400 rpm. Av og til stopper den av seg selv, andre ganger holder den seg igang. Slik er den uansett om den er kald eller varm. Det som skjer når man slipper gassen med giret i fri er at den detter ned på vanlig tomgangshastighet i et par sekunder, for så å falle og begyne å fuske og gå ujevnt igjen. En sjelden gang holder den seg på riktig tomgangsturtall, men ca. 80% av gangene begynner fuskingen i løpet av 2-3 sekunder. Når man kjører er det litt smårykking (på samme måte som når man har dårlige pluggledninger eller fukt i tenningssystemet), men akkurat idet turtelleren passerer 3400 rpm begynner den plutselig å dra bedre - så mye bedre at man kjenner det som et lite rykk - og den begynner å dra helt jevnt, noe som fortsetter helt til man kommer opp på rødmerkingen og er nødt til å gire. Bensinforbruket er dessuten skyhøyt. Jeg har ikke fått målt det så nøye, men det ligger nok tett oppunder 1,5 liter pr. mil. Bilen bruker ikke olje eller kjølevæske etter reparasjonen, det er ingen unormal lyd, ingen lekkasjer mellom olje og kjølevæske, og i det heletatt ingen tekniske uregelmessigheter med unntak av en minimal oljelekkasje rundt ventildekselet som jeg ikke har blitt helt kvitt. For å prøve å utbedre feilen har jeg byttet: Bensinfilter Pluggledninger (pluggene, fordelerlokket og rotoren er ganske nytt, så det byttet jeg ikke) Samtlige vakuumslanger Jeg har dessuten: Tatt ut og sjekket luftmengdemåleren, den var ren og fin Blåst rent luftfilteret Sprayet alle elektriske plugger som har med motorstyringen å gjøre med kontaktspray Sjekket av ingen vakuum- eller drivstoffslanger ligger i klem eller er ødelagt Sjekket om den suger inn falskluft (sprayet startgass mot pakningene i innsuget- ingen endring i turtall eller lyd) Sjekket bensintilførsel - ser ut til å være OK Åpnet fordeleren og sjekket tilstanden - ser OK ut Dobbeltsjekket at topplokksboltene er riktig strammet Dobbeltsjekket at alle plugger sitter skikkelig på plass der de skal sitte Nå har jeg i grunnen gått tom for ideer, og tror snart jeg holder på å bli gal av dette. Er det noen her som har noen som helst ide om hva som kan være galt? Youtube-film hvor dere kan se hvor lett bilen starter når den er kald:
L O G I M A N Skrevet 25. september 2008 Skrevet 25. september 2008 Har du rengjort tomgangsregulator? Kan jo være en sensor feil alla veiakselsensor osv også?
larschroe Skrevet 25. september 2008 Forfatter Skrevet 25. september 2008 En liten oppdatering: Jeg var ute og kjørte en liten tur nå nettop. Da jeg kom hjem igjen og prøvde jeg om den ville gå på tomgang, noe den gjorde, men med en lyd som mest av alt minnet om en gammel stjernemotor (flymotor, altså) på en kald, fuktig høstmorgen. Det verste er at det er så irriterende tilfeldig hvordan problemet arter seg. Jeg er nesten helt sikker på at problemet ligger i innsuget eller innsprøytningen. Jeg har to teorier: 1. Det er luftlekkasje der innsugningsmanifolden er skrudd fast i topplokket, og lekkasjen avhenger av temperaturen i topplokket og manifolden, og vil derfor variere hele tiden når man kjører. 2. Det er luftlekkasje mellom to eller flere sylindre i ovennevnte pakning, og det gir ujevn luftstrøm og dermed også ujevn drivstofftilførsel. Jeg tror jeg skal prøve meg på en ny innsugspakning i morgen, jeg.
Exiter Skrevet 27. september 2008 Skrevet 27. september 2008 Jeg har hatt liknende problemer med tomgangen på en 323 som skyldtes tomgangsregulatoren, men det høres helhetlig ut som du har enten flere feil eller en annen feil som gir liknende symptomer. Tomgangsregulatoren må med tiden ha en rengjøring. Får du ingen feilkoder fra systemet?
larschroe Skrevet 28. september 2008 Forfatter Skrevet 28. september 2008 Da var feilen funnet. Det viste seg at ventildekselpakningen hadde falt ut av sporet sitt og hadde ramlet inn mot ventilløfterne, og pakningen var deretter blit kuttet helt over da jeg strammet boltene. Det førte til en luftlekkasje som igjen gjorde at trykket inni her ble feil. Hvis dere ser på bildet av motoren i første post ser dere at det går en liten slange fra ventildekselet til innsugsrøret. Hvis den er frakoblet (noe den i praksis var med den defekte pakningen) får motoren (tydeligvis) for mye luft, og går dermed ikke ordentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå