Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin nekter å starte


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg en pc i deler, og satt sammen selv.

 

Oppsett: Corsair 750W PSU, Asus P5Q-Pro, Intel [email protected], Sapphire Radeon 4870 1GB, Corsair 4GB 800MHz ram, 500GB sata harddisk, et standard optisk drev og Antec Nine Hundred kabinett.

 

Koblet opp hele sulamitten, og alt fungerte helt fint i noen dager. Skal vel nevnes at jeg ikke spilte eller brukte pcn noe særlig i den tiden pga masse jobb og skole, så det kan være at feilen lå der og ventet.

 

Problemene begynte uansett rundt 5 dager etter pcn var sammensatt: pcn slår seg av. Den slår seg rett og slett helt av. Ikke reboot. Og i tillegg nekter den å slå seg på i en stund etter det.

 

Overheating var vel egentlig det første jeg tenkte på, men det kan ikke være tilfelle. Når pcn har en god periode og jeg får startet den og drevet med den en stund tester jeg Prime95 og en GPU-burn. Temperaturen på prosessoren går ikke over 48 grader, og det er vel godkjent... Pcn skal ikke stoppe av den grunn. Så tenkte jeg på skjermkortet, men pcn starter heller ikke når jeg napper ut skjermkortet og prøver å starte.

 

Det eneste som skjer når jeg nå prøver å starte pcn er at CPU-vifta snurrer noen få runder før strømmen kuttes. Hovedkortet har strøm, LED lyser grønt. Etter at jeg har prøvd å starte den så reagerer den ikke på knappen før jeg har kuttet strømmen i et lite minutt.

 

I bunn og grunn, har jeg eliminert alt unntatt hovedkort, CPU og RAM som feilkilde, og RAM er lite sannsynlig. Den hverken starter eller piper når jeg napper ut rammen heller, så det er nok noe annet enn det.

 

Noen som har vært innom lignende problemstillinger? Forslag til løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har gått såppas grundig tilverks så har du egentlig løst mysteriet selv allerede :)

 

Det eneste det egentlig kan være er en defekt PSU. Du har jo selv eliminert alle andre muligheter :) (det forutsetter at du har gjort alt rett da, men høres ut som om du vet hva du snakker om)

 

Ville nok sendt den inn for å få en PSU ja.

Lenke til kommentar

Alles in ordnung =)

 

Jeg jobber på datakjeden, der jeg har kjøpt datamaskinen, så jeg stakk innom for å få feilsjekket PSU for noen dager siden. Den var faktisk helt død. Jeg syns derfor det er rart at det lyste grønt på hovedkortet... Fikk uansett byttet PSU, og problemet forsvant. Deilig å ha pc som funker igjen :-)

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...