Gå til innhold

Hvor "ekstreme" er dere norske kristne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med grunnlag i det vil jeg påstå at selv om en person velger å ikke tro på evolusjonsteorien betyr ikke det at denne personen er imot vitenskapen i sin helhet. Personen velger bare å ikke tro på en av hypotesene.

 

Som han over meg nevnte, så er det ikke en hypotese, men en teori.

 

www.notjustatheory.com er også en fin side.

 

Har du noen rasjonelle grunner til å ikke godta evolusjonsteorien?

Lenke til kommentar
Årsaken til dette er nok av evolusjon er den teorien som motsier religion mest. Aksepterer man evolusjon er man også nødt til å innse at Gud ikke skapte mennesket og da vil jeg anta troen blir utfordret ganske kraftig. Teoriene om energibevarelse, gravitasjon og atomers oppbygging derimot er ikke like innlysende "angrep" på religiøse skrifter.

Helt enig.

 

Evolusjonsteorien er kanskje den best beskrevne vitenskapelige teorien vi har. Dersom man forkaster den på grunnlag av religiøse tekster som er høyst uvitenskapelige vil jeg faktisk påstå at man har noe imot vitenskapen. Da er man tydeligvis helt på kollisjonskurs med hva som er virkelig vitenskapelig metode.

Man ikke si at man setter sin lit til vitenskapen og samtidig forkaste evolusjonsteorien.

Jeg vil ikke si meg enig hær. Selv om jeg er uenig med hva vitenskapen konkluderer med vedrørende dette temaet er jeg likevel enig i det aller meste av den. Evolusjonsteorien gjennomsyrer ikke vitenskapen, den er bare en del av den.

 

La oss også se på en annen vinkling. Sett en kristen person tror på evolusjonsteorien, men tror at Gud står bak. Gud har ikke det samme tidsbegrepet som oss, det forteller bibelen oss:

 

Salme 90, 4:

For tusen år e r i dine øyne

som dagen i går da den fór forbi,

eller som en nattevakt.

 

Peters 2. brev, 3,8:

Men én ting, mine kjære, må dere ikke glemme: For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag.

 

Dette viser at det er fullt mulig å både tro på Jesus og tro at evolusjonsteorien (i alle fall deler av den) er korrekt. Du trenger ikke å forkaste vitenskapen selv om du er troende.

 

Jeg ser at mennesker jeg ber for i Jesu navn blir helbredet. Jeg ser menneskers liv bli forandret til det bedre gjennom tro. Jeg kan godt komme med eksempler på noen av mine opplevelser viss det er ønskelig - Bare spør

 

Du beveger deg inn i et minefelt her. Få her på diskusjon.no vil godta eksempler uten dokumentasjon.

Det er forståelig, på en måte. Men vi må huske at å tro handler om om nettopp det. Å tro. Det handler ikke om håndfaste bevis. Men når jeg ser at personer som har har blitt plaget med sykdom i lang tid (6md-flere år) blir friske på minuttet når vi ber for dem, forteller det meg at Jesus er aktuell, også idag.

 

Jeg skal prøve å få noen legesjekker neste gang det skjer, er det dokumentering god nok? :)

 

Homofili derimot er høyst aktuelt her i Norge ettersom vi har statskirke. Det er også på disse områdene du virkelig finner ekstremistene. Det er jo bare å se litt rundt i bedehusmiljøene på Sørlandet så er det ikke måte på hvor syke og desillusjonerte homofile påstås å være.

Dette er beklagelig. Som jeg sa i mitt forrige svar: Jesus elsker alle mennesker, også homofile, løgnere, tyver, ja selv drapsmenn (Jeg prøver ikke å sammenligne homofili med noen av de andre nemnte, bare vise til at Gud elsker oss uansett). Jeg kommer fra vestlandet selv, og det kryr av bedehus overalt :p De aller, aller fleste kristne jeg møter har samme syn som meg: Homofili er ikke en god ting, men den homofile personen er framdeles like verdiful og like mye elsket av Gud. De fortjener å bli behandlet på en god måte, selv om vi er uenige med dem.

 

Jesus er død men budskapet lever i beste velgående ja. Hadde bare flere holdt det fokuset.

Her blir vi nok ikke enige.. Jeg erfarer Jesus hver dag så jeg kan med frimodighet si at han lever i beste velgående :)

 

Jeg har vært i kontakt med en del kristne nordmenn og det stort sett behagelige opplevelser.

Så bra. Kristne er forskjellige, akkurat som alle andre. Ikke alle passer sammen med alle. Jeg tror noen ser på oss som en jeng uutdannede tullinger, som ikke er smarte nok til å forstå verden, men nei: Kristne er normale mennesker.

Endret av Aakerlund
Lenke til kommentar
Forkaster du evolusjonsteorien på et ikke-vitenskaplig grunnlag så forkaster du faktisk også vitenskapen og den vitenskaplige metode.
Men en annen ting. Du sier du velger å ikke tro på evolusjonsteorien. Hva mener du med det? Hvordan velger du å ikke tro? Er det slik at du ikke finner noe galt med teorien og synes den er logisk og rasjonell, men du rett og slett velger å ikke tro på den som om du skulle velge å ikke se nyhetene på TV ikveld?

 

Jeg forkaster denne teorien (med vekt på teori, den er ikke bevist.) med grunnlag i rasjonell tenking. Jeg klarer ikke å få meg selv til å tro at alt som finnes idag ble til av en tilfeldighet. Jeg klarer ikke å tro at det mangfallet av arter som finnes, og har eksistert, kan ha kommet fra enkle celler som utviklet seg fra... Ingenting? Korriger meg dersom jeg tar feil, men da jorden ble til (I følge evolusjonsteorien) var den enn masse uten liv, som etterhvert fikk en atmosfære og et klima med mye regn. Etter at regnet hadde falt på jorden over lang tid oppstod det encellede organismer som etter lang, lang tid utviklet seg. Utviklingsprossesen fortsatte og vi ender etter flere milliarder år opp med det utvalget vi har i dag. Dette er for meg utenkelig.

 

Og forresten, evolusjonsteorien er ikke en hypotese. Det heter ikke evolusjonshypotesen, gjør det vel?

Det er fremdeles en teori, ikke beviste fakta. Men kom gjerne med noen eksempler som styrker teorien. Dette er et veldig interessant tema :)

 

 

En annen ting jeg tror mange overser: Bibelen forteller ikke at Gud skapte jorden på 6 dager, men at han gjorde den ferdig. 1 Mosebok åpner med:

 

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys. Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket. Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.

 

Det står ingenting om hvor lenge jorden og himmelen var til før Gud skapte lyset og mørket. Det kan ha vært 4.5 Milliarder år? Dagene kan ikke ha startet før Gud skapte lyset og mørket uansett, så hvor lang tid det tok før Gud gjorde jorden ferdig vet vi ikke (ut fra Bibelen).

 

En interessant måte å tenke på synes jeg :)

Lenke til kommentar
Jeg forkaster denne teorien (med vekt på teori, den er ikke bevist.)

En teori er den høyeste status en vitenskapelig hypotese kan få.

 

Det som ligger i det er at den hittil ikke har blitt motbevist. en teori blir aldri en "lov" det er ingenting som heter "lov" i vitenskapen, bare i populærvitenskapen. og jo det har kommet en rekke bevis for vitenskapen men samme hvor mange beviser det kommer så vill den alltid forbli en TEORI.

Helt til noen falsifiserer teorien hvor den da enten må bli gjort om eller forkastes.

 

Evolusjonsteorien har bestått i 150 år fremdeles lever den i beste velgående.

 

Og helt til slutt en vitenskapelig teori må være falsiferbar vist ikke er den ikke vitenskapelig.

 

Edit: leif

Endret av Androish
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke si meg enig hær. Selv om jeg er uenig med hva vitenskapen konkluderer med vedrørende dette temaet er jeg likevel enig i det aller meste av den. Evolusjonsteorien gjennomsyrer ikke vitenskapen, den er bare en del av den.

(...)

Dette viser at det er fullt mulig å både tro på Jesus og tro at evolusjonsteorien (i alle fall deler av den) er korrekt. Du trenger ikke å forkaste vitenskapen selv om du er troende.

 

Når jeg leser hva du skriver om evolusjon i svar på en annen post er det åpenbart at du såvidt har pirket litt i overflaten om temaet. At du da ikke er enig er ikke overraskende. Men dette har blitt diskutert opp og i mente utallige ganger før på forumet. Hvis du, som du gir inntrykk av, virkelig er interessert i temaet kan jeg sikkert hoste opp nok av info. Men evolusjon er ikke temaet her, og jeg kan love deg at bevisene og faktaene (som du later til å tro ikke eksisterer eller er mangelfulle)er overveldende.

 

Det er fullt mulig for kristne å akseptere evolusjon. Det beste eksempelet er Kenneth R. Miller, gjør et kjapt google- eller wikipedia-søk.

 

Jeg skal prøve å få noen legesjekker neste gang det skjer, er det dokumentering god nok?

 

Legejournaler og uttalelser fra leger er godt nok, men så var det dette med taushetsplikt da...

Lenke til kommentar
Hvis du, som du gir inntrykk av, virkelig er interessert i temaet kan jeg sikkert hoste opp nok av info. Men evolusjon er ikke temaet her, og jeg kan love deg at bevisene og faktaene (som du later til å tro ikke eksisterer eller er mangelfulle)er overveldende.

Kunne du sendt noe informasjon til min e-mail? Jeg har lyst til å lese mer om dette, for jeg er enig med deg - Jeg har mye å lære om evolusjonsteorien :)

 

Legejournaler og uttalelser fra leger er godt nok, men så var det dette med taushetsplikt da...

En brukket fot må det da være mulig å få legejournaler på, med vedrørendes samtykket selvfølgelig..? :)

Endret av Aakerlund
Lenke til kommentar
Jeg forkaster denne teorien (med vekt på teori, den er ikke bevist.) med grunnlag i rasjonell tenking. Jeg klarer ikke å få meg selv til å tro at alt som finnes idag ble til av en tilfeldighet. Jeg klarer ikke å tro at det mangfallet av arter som finnes, og har eksistert, kan ha kommet fra enkle celler som utviklet seg fra... Ingenting? Korriger meg dersom jeg tar feil, men da jorden ble til (I følge evolusjonsteorien) var den enn masse uten liv, som etterhvert fikk en atmosfære og et klima med mye regn. Etter at regnet hadde falt på jorden over lang tid oppstod det encellede organismer som etter lang, lang tid utviklet seg. Utviklingsprossesen fortsatte og vi ender etter flere milliarder år opp med det utvalget vi har i dag. Dette er for meg utenkelig.

 

Lær deg forskjellen på en teori i dagligtale og i vitenskapelig sammenheng :)

Lær deg med det samme forskjellen på abiogenesis og evolusjon ;)

Les gjerne etpar bøker av den for teister O' skumle Richard Dawkins, han skriver meget godt og forklarende. "The Selfish Gene" og "Climbing Mount Improbable" er absloutt å anbefale, deretter kan du jo se på Steven Pinkers "How the Mind Works". Fasinerende saker.

Ellers er jo Miller nevnt, jeg vil også føye til Stephen J Gould.

 

Angående abiogenesis anbefaler jeg denne artikelen.

 

Happy reading :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
En brukket fot må det da være mulig å få legejournaler på, med vedrørendes samtykket selvfølgelig..? :)

Hvis du klarer å dokumentere at bønn fikser det, med "før og etter"-røntgenbilder, vil du klare noe *ingen* religiøse har klart før deg. Du kan også vinne $1,1 mill her: http://www.randi.org

 

Det burde være et ganske sterkt hint om at disse "miraklene" nok ikke er fullt så lette å dokumentere som du tror.

Lenke til kommentar
Hvis du, som du gir inntrykk av, virkelig er interessert i temaet kan jeg sikkert hoste opp nok av info. Men evolusjon er ikke temaet her, og jeg kan love deg at bevisene og faktaene (som du later til å tro ikke eksisterer eller er mangelfulle)er overveldende.

Kunne du sendt noe informasjon til min e-mail? Jeg har lyst til å lese mer om dette, for jeg er enig med deg - Jeg har mye å lære om evolusjonsteorien :)

 

Skal prøve å skrive ned noe og sende på PM her på forumet.

Lenke til kommentar
Men er det ikke mulig at man kan være kristen og samtidig akseptere evolusjonsteorien?

Sikkert nok, men da må man anta at Gud skapte stamfaren til dagens aper og mennesker og ikke mennesket. Ergo ble ikke mennesket skapt i Guds bilde, men en primitiv ape ble skapt i Guds bilde. Hvis du også tenker slik har du allerede skapt din egen versjon av Gud og du bryter det første av de ti bud, 1. Du skal ikke ha andre guder enn meg. Så da har du allerede kvalifisert deg til Helvete.

 

Hvis du i tillegg tror at Jorden er 6000 år gammel så må man tenke seg at hele den evolusjonære prosessen tok mindre enn 6000 år. Og nå har det seg sånn at det gamle Egypt er delt opp i 3 tidsepoker, og den eldste av dem er kjent som "Det gamle riket" (ca. 2600 f.kr til 2000 f.kr.). Og såvidt jeg vet så er det ikke noen evolusjonær forskjell mellom de og dagens mennesker. Og siden Jorden ble skapt ca. 4000 år f. kr så må den evolusjonære prosessen ha tatt maks 1400 år, som i seg selv strider med evolusjon.

Lenke til kommentar
Jeg forkaster denne teorien (med vekt på teori, den er ikke bevist.) med grunnlag i rasjonell tenking.

 

Jeg tar og låner et eksempel fra "GeirGrusom", men jeg kan ikke quote ham direkte og ordrett siden jeg ikke husker nøyaktig hvilket innlegg han skrev det i, så skriver det med egne ord.

 

Hvis Evolusjon er komplett pisspreik, hvordan kan det ha seg at vi idag har hunder som kjæledyr? En gang i tiden var de ville ulver. Men på grunn av menneskelige faktorer så har de forandret seg over lengre tid, ergo var de ikke "ferdigproduserte" helt fra starten av. Så bevis for at evolusjon fungerer finnes.

 

Men med begreper som himmel og helvete, reinkarnasjon, bønn DA kan vi snakke om teorier som ikke har bevis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
men da jorden ble til (I følge evolusjonsteorien)

Evolusjonsteorien har ingenting med formasjon av himmellekamar. Evolusjonsteorien er i BIOLOGI, himmellekamar er i ASTRONOMI/GEOLOGI. Dei er heilt forskjellege fagfelt.

Lenke til kommentar
Men er det ikke mulig at man kan være kristen og samtidig akseptere evolusjonsteorien?

Sikkert nok, men da må man anta at Gud skapte stamfaren til dagens aper og mennesker og ikke mennesket. Ergo ble ikke mennesket skapt i Guds bilde, men en primitiv ape ble skapt i Guds bilde. Hvis du også tenker slik har du allerede skapt din egen versjon av Gud og du bryter det første av de ti bud, 1. Du skal ikke ha andre guder enn meg. Så da har du allerede kvalifisert deg til Helvete.

Hehe. Kanskje Gud er en ape. Men er det ikke mulig å si at det var slik Gud skapte mennesker da? Han skapte jo dyr først, og oss mennesker til slutt?

 

 

Hvis du i tillegg tror at Jorden er 6000 år gammel så må man tenke seg at hele den evolusjonære prosessen tok mindre enn 6000 år. Og nå har det seg sånn at det gamle Egypt er delt opp i 3 tidsepoker, og den eldste av dem er kjent som "Det gamle riket" (ca. 2600 f.kr til 2000 f.kr.). Og såvidt jeg vet så er det ikke noen evolusjonær forskjell mellom de og dagens mennesker. Og siden Jorden ble skapt ca. 4000 år f. kr så må den evolusjonære prosessen ha tatt maks 1400 år, som i seg selv strider med evolusjon.

 

At jorden er 6000 år gammel er ikke noe som står direkte i Bibelen. Det er en teori som bygger på at man bruker stamtavlene i Bibelen, hvor alderen på vedkommende er nevnt. Man tar da utgangspunkt i det og regner seg fram til 6000 år. Uansett, det er helt uvesentlig for min tro hvor gammel eller ny jorden er. Jeg har forsont meg med at Gud har skapt den, uansett hvordan eller hvor lang tid det tok. Fordi det å være kristen for meg handler ikke om det, det handler om å søke etter felleskap med Jesus og bli mer som ham.

 

Dessuten er det ikke et kriterie for å komme til himmelen at man må tro at verden eller alt ble skapt sånn og sånn. I de mest brukte trosbekjennelsene som blir brukt i kirker i dag, står det simpelthen at "Jeg tror på Gud Fader, den allmektige himmelens og jordens skaper", eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Men er det ikke mulig å si at det var slik Gud skapte mennesker da? Han skapte jo dyr først, og oss mennesker til slutt?

 

Nei, det er ikke mulig.

 

Selv om det kanskje ikke er særlig behagelig å konstatere (fremfor en eventyrliknende solskinnshistorie) har mennesket utviklet seg fra apeliknende forfedre. Slektskapet fortoner seg på base-sekvenser i deler av DNA. Mennesket er genetisk mest i slekt med sjimpansen og gorillaen, fjernere i slekt med orangutangen, og fjernest med gibbon.

 

Fremfor at du tar deg tid til å studere dette nærmere, er det vel mer nærliggende å tro at du forkaster dette fordi det ikke er behagelig nok.

Lenke til kommentar
Hehe. Kanskje Gud er en ape. Men er det ikke mulig å si at det var slik Gud skapte mennesker da? Han skapte jo dyr først, og oss mennesker til slutt?

Men det er ikke greia. Tror du på evolusjon så tror du at vi mennesker har utviklet oss fra en felles art, Som senere utviklet seg til mennesket og flere andre arter. Ergo kan man forklare at vi er beslektet med andre dyr her på jorda. Hvis han skapte mennesket for seg selv så er det i strid med evolusjon. Kanskje du tror at Gud skapte en art som kun menneskene utviklet seg fra. Men en del av evolusjon er at ulike arter utvikler seg fra en felles art og at omgivelsene påvirker evolusjonen slik at forskjellige arter og raser oppstår.

At jorden er 6000 år gammel er ikke noe som står direkte i Bibelen. Det er en teori som bygger på at man bruker stamtavlene i Bibelen.

Hvis kristendommens forklaring også er en teori så skjønner jeg ikke hvorfor mange religiøse bitcher over at evolusjon bare er en teori. Selv om det faktisk finnes bevis for evolusjon, det er bare det at vi ikke har funnet et som overbeviser de mest trangsynte religiøse.

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke er kristen, så har jeg vært det en gang. ;)

 

Den gangen så jeg ingen problemer med hverken evelusjonsteorien eller skapelsesberetningen.

Faktisk så tror jeg at skapelsesberetningen var den beste måten de kunne beskrive skapelsen på den gangen. Tror en Darwin ville fått problemer den gangen. Selv Gud er vel ikke så dum at han ikke forklarer saker på en slik måte at de som levde den gang forstår hva det er snakk om.

 

At jorden skulle være 6000 år gammel er tross alt helt på jordet. Når jeg hører slike uttalelser fra kristne blir jeg nesten redd.

Det bør vel understrekes kraftig at det er en teori, på lik linje med evulusjonsteorien. Selv synest jeg at evulusjonsteorien er langt mer sannsynlig enn at jorden er 6000 år gammel, og at Gud lagde fossiler av dinosaurer.

 

For å komme meg litt inn på sporet igjen. De fleste norske kristne er stort sett ok. Det har alltid vært noen ekstreme. På meg virker det som om det har blitt litt flere ekstreme nå i det siste.. Kanskje pga påvirkning fra stupide usanere?

Lenke til kommentar
Den gangen så jeg ingen problemer med hverken evelusjonsteorien eller skapelsesberetningen.

Faktisk så tror jeg at skapelsesberetningen var den beste måten de kunne beskrive skapelsen på den gangen. Tror en Darwin ville fått problemer den gangen. Selv Gud er vel ikke så dum at han ikke forklarer saker på en slik måte at de som levde den gang forstår hva det er snakk om.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan folk klarer å overbevise seg om dette. Det er ikke noe problem å forklare hovedtrekkene i evolusjonsteorien så en 6-åring forstår dem, og voksne folk som levde for noen tusen år siden var ikke dummere enn dagens 6-åringer. De var omtrent like smarte som vi er i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...