Gå til innhold

Sjekk ut videoen | Skivebrems-problem?


Requi

Anbefalte innlegg

Tok en video med mobilen slik at det kan være lettere å vurdere problemet for dere som kan dette.

 

 

Nyere og bedre bilder:

 

Må si at det ikke er noen pipelyd eller noe om jeg bremser i fart uten å låse skiva, men når jeg først trykker hardt på bremsa og låser skiva, "svaier" hjulet og sykkelen lager en slik "da-da-da-da" lyd...

 

post-135592-1222273149_thumb.jpg

post-135592-1222273211_thumb.jpg

post-135592-1222273278_thumb.jpg

post-135592-1222273324_thumb.jpg

post-135592-1222273381_thumb.jpg

 

 

For å rense med rødsprit (skiva), tar man bare en klut som er dyppet i rødsprit, og gnikker det rett på skiva mens man snurrer hjulet rundt slik at hele skiva blir dekt, eller bør man ta av hjulet osv for å gjøre dette? ...

 

En ting til; når jeg holder bremsa helt inn og låser hjulet, så "svaier" hjulet på en måte. Det låser seg ikke helt fast selv om bremsa har låst seg fast i skiva, men hjulet svaier fram og tilbake. Vanskelig å forklare. På min gamle sykkel, så var hjulet helt låst fast uten noen "svaiing". Det var med "vanlige" bremser. Skivebremser er helt nytt for meg.

 

Det har vært greit om dere kunne forklart meg enkle/vanlige metoder for å ta vare på/vedlikehold av bremsene/skivene osv, grunnet jeg ikke har så mye erfaring med det.

 

Bla. for eksempel; Master air, hvordan fikser man opp skjeve bremseklosser?

 

Jeg har blitt kjempeglad om dere kunne ha gitt meg enkle tips for å forhindre/vedlikeholde ting, gjerne detaljert slik at jeg får det ordentlig med meg.

 

Tusen takk til dere som hjelper :)

 

 

Har da kjøpt meg en helt ny sykkel; en "Schwinn MESA gsd" med hydraliske bremser.

Bakbremsen piper en god del, og lager noen rare lyder når man trykker inn bremsa. Kan det være slik pga. vask? Jeg vet ikke. Kan det være noe annet?

 

Også nå piper den ikke så mye som den gjorde (varierer når den piper og ikke), men det virker som klossene ikke "tar tak" noe særlig.

Håper på litt hjelp og tips fra sykkelkyndige her.

Hva kan dette skyldes, og hvordan kan jeg "fikse" dette?

 

Som sakt, kjøpte sykkelen helt ny i helga.

 

post-135592-1222099866_thumb.jpg

post-135592-1222099893_thumb.jpg

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skivebremser tar ikke tak på samme måte som v-bremser. Det er bare en vanesak. Det at de piper, sånn er skivebremser. Er mulig det hjelper å rense skiva som Sparkey nevner. Hvis bremsene står skjevt ville jeg gått til der du kjøpte sykkelen, er lett å fikse selv, hvis du vet hvordan.

 

Det som motvirker piping mest er mykere bremseklosser, men de slites også fortere enn de vanlige bremseklossene til skivebremser.

Lenke til kommentar

For å rense med rødsprit (skiva), tar man bare en klut som er dyppet i rødsprit, og gnikker det rett på skiva mens man snurrer hjulet rundt slik at hele skiva blir dekt, eller bør man ta av hjulet osv for å gjøre dette? ...

 

En ting til; når jeg holder bremsa helt inn og låser hjulet, så "svaier" hjulet på en måte. Det låser seg ikke helt fast selv om bremsa har låst seg fast i skiva, men hjulet svaier fram og tilbake. Vanskelig å forklare. På min gamle sykkel, så var hjulet helt låst fast uten noen "svaiing". Det var med "vanlige" bremser. Skivebremser er helt nytt for meg.

 

Det har vært greit om dere kunne forklart meg enkle/vanlige metoder for å ta vare på/vedlikehold av bremsene/skivene osv, grunnet jeg ikke har så mye erfaring med det.

 

Bla. for eksempel; Master air, hvordan fikser man opp skjeve bremseklosser?

 

Jeg har blitt kjempeglad om dere kunne ha gitt meg enkle tips for å forhindre/vedlikeholde ting, gjerne detaljert slik at jeg får det ordentlig med meg.

 

Tusen takk til dere som hjelper :)

Lenke til kommentar

Justering av skivebremser:

Først sjekk om det er kast i skiven eller felgen. Hvis det er det oppsøk selger.

Deretter sjekk om det er på tide å bytte bremseklosser. Pass på å ikke trykke inn bremser når skiven ikke er der.

 

Selve justeringen:

Løsne skruene litt (se vedlagt bilde). Trykk inn bremsehåndtaket. Du vil nå se at hele bremser flytter seg ved skiva. Mens du holder bremsen inn, stram de samme skruene du løsnet. Dette burde fikse bremsen. Hvis du må justere stempelet er det på bremsen, vanligvis en umbraco skrue, på siden som er inn mot felgen. Dette ser du, den som er torque på bremsen din skal du ikke røre. Det får du overlate til en mekaniker.

post-71711-1222277555_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Høres ut som det er lekket litt olje på skiva.

Skiva forran eller bak?

 

På framskiva så holder jeg ikke bremsen inn helt, men litt for å vise lyden.

Bakbremsen/skiva lager en fæl lyd når jeg bremser hards ("wiiiii") rett før skiva låses, og når skiva er låst, svaier bakhjulet på en måte fram og tilbake og lager den "Prrr" lyden.

 

Jeg er ikke noen ekspert på hydralikk-skiver/bremseskiver, så håper på hjelp fra folk som kan dette.

Lenke til kommentar
dette skyldes, og hvordan kan jeg "fikse" dette?[/b]

 

Som sakt, kjøpte sykkelen helt ny i helga.

 

 

Nå vet ikke hvordan feilen har oppstått, men selv er jeg ikke i tvil om at jeg hadde tatt sykkelen tilbake til butikken for å kikke på det. Spesielt når det er ganske innlysende at dette ikke er noe jeg finner ut av selv. Problemet kan tross alt skyldes en produksjonsfeil/svakhet.

Lenke til kommentar

 

dette skyldes, og hvordan kan jeg "fikse" dette?[/b]

 

Som sakt, kjøpte sykkelen helt ny i helga.

 

 

Nå vet ikke hvordan feilen har oppstått, men selv er jeg ikke i tvil om at jeg hadde tatt sykkelen tilbake til butikken for å kikke på det. Spesielt når det er ganske innlysende at dette ikke er noe jeg finner ut av selv. Problemet kan tross alt skyldes en produksjonsfeil/svakhet.

 

Hm ja, kanskje det.

 

Men så har det seg slik at jeg fikk byttet inn den andre sykkel jeg kjøpte (Mongoose Tyax) grunnet produksjonsfeil på skivebrems bl.a. Fikk denne istedenfor, og syntes dette var en god deal pga denne hadde hydrauliske bremser, bedre gir + at den var et par lapper dyrere óg. Forhandler bor et stykke unna, og orker egentlig ikke kjøre dit hver gang noe skjer; om det ikke er helt nødvendig.

 

Men, som sakt, jeg har ikke så mye peiling på slike ting, og det kan hende det bare er en liten ting som man kan gjøre for å fikse dette, men det vet ikke jeg. Har ikke lyst å begynne å skru opp giret/hydralikk-beholder etc for å finne ut eventuelle feil. Men om noen har erfart dette før, og kan gi tips hadde det vært flott.

 

Update!: Sykkelen har begynt å lage en "squeek" lyd når den triller i sakte fart.

Hm, hva kan det skyldes?

 

Edit: På videoen av forbremsen så holder jeg ikke inn bremsen helt; bare litt slik at lyden oppstår og at sykkelen skal trille fremover fortsatt. Men lyden er den samme, om ikke høyere når man trykker inn bremsen hardere (uten at skiva låser seg).

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...