Gå til innhold

Er plaget med uklare bilder!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har brukt mitt kamera(400D) i over ett år nå, og begynner å kjenne det ganske bra. Men mitt store problem er at når jeg tar bilder der det ikke er svært opplyst blir bildene fort uklare. Linsen min er Sigma 18-200mm F/3,5-6,3 DC, og er bra på brennvidder under 50, men så snart jeg begynner å zoome så går blenderverdien rett til topps. Siden dette er mitt første kamera "ever", kan jeg ikke si at jeg er en flink fotograf, men mener selv at det er blenderverdien som er grunnen til at bildene lett blir uklare. Noen her som kan bekrefte dette, eller er jeg helt på jordet? Hvis dette er tilelle vurderer jeg sterkt å bytte ut dette "multipurpose" objektive med to som er mer lyssterke.

Endret av Amphion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos meg er det som regel ikke lukkertiden som påvirker hvor uskarpe bildene blir. Bruker som regel 1/100 og oppover, og ved bruk av forhåndsinnstillingene er de vanligvis kortere enn 1/200.

 

De bildene som blir uklare har som regel 1/250-400, f:4-5 og iso 100-200 (ut ifra disse tallene burde det være nok lys). Jeg er opptatt av å ikke få for mye korn på bildene, så å bruke mer enn iso 400 er jeg litt skeptisk til.

 

Kan det være noe annet enn blenderåpningen som er årsaken? Bruker autofokus og bildene ser klare ut i søkeren. Kan det være noe poeng i å kjøpe et objektiv med konstant stor blenderåpning ved zoom, for eksempel Canon EF 200mm f/2.8L II USM.

 

Er det mulig å få bedre lys på motivet ved hjelp av blitz når man bruker zoom? På hvor lang avstand kan man regne med å få hjelp av en blitz, og hvor stor/kraftig må den være ved bruk ute i et passelig normalt solvær?

 

Blir mange spørsmål, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar

Da er spørsmålet om objektivet fokuserer feil. Hvis du har et stativ, så sett kamera på det, og ta bilder av en avis festet på veggen. Bruk selvutløser. Sett kamera i Av modus og prøv blendere fra maks åpning (4.5-6.3), via 8, 11 og 16 til 22.

 

Prøv eventuellt manuelt å fokusere når du har maks blender, for å se om det blir bedre.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...