Gå til innhold

Valg av tripod med kulehode


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sitter fremdeles og snur på kronene og vuderer opp og ned hva jeg skal gjøre i forhold til anskaffelse av stativ. Eneste jeg vet er at jeg vil ha en hendig og solid stativ som ikke veier så mye. Skal brukes mye på tur i skog og fjell.

 

Har vurdert Benro sine løsninger helt frem til jeg leste denne artikkelen. Hjelper ikke at ting ser bra ut på utsiden når funksjonaliteten er så dårlig! Made in Kina...

 

Hmm, what to do?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker mye stativ på diverse turer i mer eller mindre bratte vestlands-fjell, og her er mine erfaringer:

For det første: Hva som kvalifiserer som et stødig stativ og hode avhenger veldig mye av hva slags kamera og objektiv du har tenkt å bruke. Store kamera med lange tunge teleobjektiv krever ganske mye av stativ og hode. Dersom du derimot bruker normal- og vidvinkel, trenger du ikke egentlig de mest solide og dyreste løsningene.

 

Mitt oppsett består i dag av følgende:

Kamera: Canon 40D med vidvinkel- eller normal-objektiv

Stativ: Velbon Sherpa CF535

Stativhode: Benro KJ-0A

 

Erfaringer med Velbon Sherpa CF535:

Generelt: Et stødig og meget lett kvalitets-stativ i kullfiber til en veldig gunstig pris hvis du kjøper på rette sted.

 

Pluss:

- Prisen: Jeg kjøpte dette stativet hos Japan Photo for kr.1899(!) som et kit med et enkelt kulehode. Dette synes for meg å være en SVÆRT gunstig pris i forhold til hva du får ellers i markedet. Dette ser ut til å være en god deal selv om du kjøper kitet bare for stativet sin skyld.

- Relativt lav vekt (1.3 kg uten hode)

- Har snap-låsing i stedet for twist-låsing (er klar over at enkelt mener det ikke er en fordel, men jeg foretrekker det)

- Like god eller bedre byggekvalitet som andre karbon-stativer jeg her sett.

- Bare tre ledd gjør at det er stødigere enn stativ med fire ledd.

- Bena kan slåes helt ut, for å komme lavt ned ved makro-fotografering o.l.

 

Minus:

- Bare tre ledd gjør at det er noen cm lengre enn stativ med fire ledd i sammenslått tilstand.

- Ikke så veldig høyt, 158cm til topp av søyle i maks høyde, men det er plenty for meg (legg til 10-20 cm for hode og kamera).

 

Opprinnelig brukte jeg det Velbon-hodet som fulgte med stativet, men var ikke helt fornøyd med det. Det var solid og greit, men konstruksjonen begrenset utslagsvinkelene i en del konfigurasjoner på en måte som ikke passet meg.

Jeg kjøpte derfor et Benro KJ-0A (ca. 150 dollar på Ebay) og er så langt meget godt fornøyd med dette.

KJ-0A er Benro sitt minste hode i KJ-serien, men etter min erfaring er det rikelig stødig nok til mitt bruk.

Selv om Benro har rykte på seg for å være en kopi av dyrere merker så er dette ikke det jeg oppfatter som dårlig eller mindreverdig kvalitet. I forhold til andre hoder jeg har vært bort i tidligere er KJ-0A hodet rene himmelen.

(I parantes bemerket: I dag blir Benro selv kopiert, ultrabillige "no-name" kopier av Benro sine hoder finst på Ebay, disse er nok sannsynligvis av ganske tvilsom kvalitet)

Det eneste jeg har å innvende mot hodet er at den skruen som regulerer panorering (dvs. rotasjon av hele hodet på basen) har for mye preg av å være en "settskrue", dvs. det blir litt sånn on/off uten noen god friksjonsregulering, men jeg synes ikke dette er noe stort problem.

Jeg tar forbehold om at min bruk er med et "normalt" kamera (40D) og med relativt lette, "korte" objektiver.

Jeg tar også forbehold om at jeg har ingen erfaring med Gitzo eller tilsvarende dyre merker.

Jeg kan bare konstantere at både hodet og stativet oppfyller mine krav til stabilitet og brukervennlighet med god margin

Lenke til kommentar

Gå for karbonstativ. Har bruktmitt nye Bogen/Manfrotto 055MF3 noen dager nå, og er kjempefornøyd. Eneste ulempen kan være at det er 3-delt, ikke 4-delt. For meg har ikke dett vært problematisk.

Har et Velbon MAXI***, og det fortoner seg som rene huskestativet i forhold til det nye.

(Har Velbon stengt hjemmesida si, får den ikke opp for å sjekke)

 

Ellers er det mye bra, og sikkert mye av det er laget i Kina, selv om det kan stå noe annet på det!

 

edit - chris300 kom meg i forkjøpet

legger til bildet

post-31719-1221832339_thumb.jpg

Endret av arela
Lenke til kommentar
Gå for karbonstativ. Har bruktmitt nye Bogen/Manfrotto 055MF3 noen dager nå, og er kjempefornøyd. Eneste ulempen kan være at det er 3-delt, ikke 4-delt. For meg har ikke dett vært problematisk.

Har et Velbon MAXI***, og det fortoner seg som rene huskestativet i forhold til det nye.

(Har Velbon stengt hjemmesida si, får den ikke opp for å sjekke)

 

Ellers er det mye bra, og sikkert mye av det er laget i Kina, selv om det kan stå noe annet på det!

 

edit - chris300 kom meg i forkjøpet

legger til bildet

post-31719-1221832339_thumb.jpg

 

Takker for alle svar!

 

Så jo bra ut dette. Hvilket hode bruker du på stativet? Er mest interessert i kulehode, men ser at dette er langt dyrere dersom jeg skal ha et som holder god kvalitet og ikke siger.

Lenke til kommentar
Jeg har dette hodet.

Beregnet for vekt opptil 16kg - den holder 300mm f/2.8 fint,

men skal en ha noe mye større, bør en vel ha en gimbal f.eks.

 

Dersom du ikke skal ha tunge telelinser/zoomer , så kan et mindre hode være vel så bra.

 

Interessant!

 

Ser på B&H sine sider at det kulehodet leveres med forskjellige quick release løsninger. Bl.a den du sendte link på. Det er vel ut fra hvor mye vekt man belaster kulehodet som avgjør størrelsen på platen?

Lenke til kommentar
Vekta den kan belastes med, avhenger både av størrelse og konstruksjon. De 6-kant platene var større enn jeg trodde.

Det er utrolig stødig selv om jeg henger kameraet på skrå nedover

(iallefall med normale objektiv).

 

Ja, den så ganske stor ut. Holder kanskje med en av de mindre platene.

 

Hvordan fungerer stativet/ kulehodet til makro?

Endret av Linken
Lenke til kommentar

Synes det er smått med mål på platene, så jeg vet ikke om de er så mye mindre.

 

Hvordan fungerer stativet/ kulehodet til makro?

Meget bra skulle jeg til å si, men har egentlig ikke prøvd annet enn på stua :-).

Du kan ta ut senterstanga og sette den horisontalt.

Med 2 føtter helt utdratt og 1 helt inn, kommer du nå meget lavt.

Som sagt så har jeg bare prøvd dette i "kontrolerte omgivelser",

men man må vel henge på litt vekt (jeg bruker sekken/veska).

 

edit - bildet lagt til (ser ut til at pilen peker feil vei :blush:

 

post-31719-1222185054_thumb.jpg

Endret av arela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...