Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har eg rett på overtidsbetaling ?


Kleivis

Anbefalte innlegg

Etter eg kom tilbake fra ferie fikk eg beskjed om at eg nå skulle gå en slags skiftordning fremover. Eg skulle da gå 3 uker på, 2 av, 2 på og 1 av osv. Eg skulle altså ikke få noe overtid selv om eg jobbet 10.5 t dag pluss 8.5 lørdag fordi eg skulle få fri.

 

Etter de 3 første ukene var gått fikk eg beskjed om at eg måtte jobbe i friperioden min også. Eg jobbet da en uke tilsammen de 2 ukene. Etter dette ble eg kalt tilbake på vanlig 7.5 timers dag.

 

Etter min oppfatning skal eg ha overtid på alt eg har jobbet ekstra i friperioden min, men det mener arbeidsgiver at eg ikke skal ha. Eg har fått ekstra betalt for alt over 7.5 t den uka men ikke noe mer. Skulle ikke eg hatt overtid på alle timene da? Det er tross alt snakk om ca 50 timer her så føler eg taper stort på det her..

Endret av Helalyn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man arbeider overtid, har man krav på et tillegg til den alminnelige lønnen på minst 40 %. Det er ikke tillatt å avtale en lavere prosentsats. Dersom det avtales et fast tillegg i lønnen som skal dekke opp for overtidsarbeid, må den alminnelige lønnen fremgå av arbeidsavtalen. I de tilfeller hvor det faktisk utførte overtidsarbeidet overstiger det lønnstillegget dekker, må dette kompenseres i tillegg med minst 40% av den alminnelige lønnen.

 

Det kan avtales avspasering av overtidstimer, time mot time. Derimot er det ikke tillatt å avtale avspasering av overtidstillegget - det vil si overtidsgodtgjørelsen på minimum 40 %. Denne skal utbetales.

 

I tariffavtaler er det ofte fastsatt bedre rettigheter enn de minsterettighetene loven gir. Det vil ofte være

 

* overtidstillegg som er høyere enn 40%

* rett på overtidsbetaling allerede ved arbeid ut over avtalt arbeidstid (f.eks. etter 37,5 timer og ikke etter 40 som er lovens grense for alminnelig arbeidstid.)

 

 

Les mer på denne siden:

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta....html?tid=28157

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det kan avtales avspasering av overtidstimer, time mot time. Derimot er det ikke tillatt å avtale avspasering av overtidstillegget - det vil si overtidsgodtgjørelsen på minimum 40 %. Denne skal utbetales.

 

Tolker jeg denne rett?

La oss si jeg tjener 100 kr pr.t.

Hvis jeg jobber 1 time overtid, og det blir avtalt avspasering på den timen.

Skal arbeidsgiver da utbetale kr 40,- selv om jeg får avspasering??

Lenke til kommentar
Avspasering gir ikke deg noen fordeler. Eneste det gir deg er mindre lønn.

Avspasering gir deg jo i praksis betalt fri.

 

I eksemplet over er jeg i alle fall vant til å få overtidstillegget (40 kr) for overtidstimen, men ikke "vanlig" timelønn (100 kr), under forutsetning av at timen skal avspaseres etter hvert.

Når jeg senere skal avspasere denne timen, får jeg betalt vanlig timelønn (hundrelappen) selv om jeg har fri.

 

Så om avspasering lønner seg eller ikke avhenger av hvor stor pris du setter på fritiden din ;)

 

Edit: En liten leif

Endret av RVF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...