Gå til innhold

strukturere en side med CSS?


Anbefalte innlegg

Hei.

Driver og lager en hjemmeside nå med css, som jeg ikke har brukt så mye før.

Det jeg lurer på, er om det går an å bruke css til å ha en fast "index" mens de andre linkene på siden dukker opp i en div ellernoe i index'en slik at man slipper å kopiere designet fra side til side, dette er jo kjempetungvint!

 

Har brukt enkel php til dette før, sånn som her, men lurer altså nå på om jeg kan gjøre det på andre måter.. f.eks css eller html..

 

ps. vennligst ikke kritiser den gamle siden min.. er litt mye juks der med front page osv, var mest opptatt av designet da jeg laga den, prøver å lære meg skikkelig koding nå :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, litt usikker på hva du etterspør. Men jeg kan fortelle deg hvordan jeg bygger en statisk site med HTML og CSS. Så kan du se om det var noe der du lurte på eller hva du tenkte ut fra det.

 

Jeg bygger en index.html fil.

Så lager jeg en mappe som heter CSS og inni der lager jeg en fil som heter styleguide.css.

 

Denne linker jeg så til index.html filen.

 

Så begynner jeg med å sette opp HTML filen og all CSSen blir lagret i den eksterne filen. Slik jobber jeg opp helt til index.html er nøyaktig slik jeg designet den i Photoshop. Eller så nærme jeg kommer.

 

Men undersidene er jo som regel litt annerledes enn forsiden. Men samtidig deler de noen likheter. Som feks. menyen og de overliggende strukturer.

 

Så da tar jeg å bare kopierer index.html filen og renamer til feks. underside.html.

 

Siden den er en kopi av index, og er linket til samme CSS fil så er den prikk lik. Så går jeg inn å fjerner det som bare skal være til index siden og bygger opp det som trengs for en underside. Det nye jeg bygger opp legger jeg til samme CSS fil.

 

Denne prosessen repeterer jeg til alle varianter av siten min er laget. Men jeg sitter fortsatt bare med en CSS fil for alle sidene. Om du vil samle alt i en CSS fil eller lage en til hver er opp til deg. Du kan jo gjøre det samme med CSS filen som med HTML. Kopiere den opp, gi den nytt navn og endre innholdet.

 

Hjalp dette noe?

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Hei.

Driver og lager en hjemmeside nå med css, som jeg ikke har brukt så mye før.

Det jeg lurer på, er om det går an å bruke css til å ha en fast "index" mens de andre linkene på siden dukker opp i en div ellernoe i index'en slik at man slipper å kopiere designet fra side til side, dette er jo kjempetungvint!

 

Har brukt enkel php til dette før, sånn som her, men lurer altså nå på om jeg kan gjøre det på andre måter.. f.eks css eller html..

 

ps. vennligst ikke kritiser den gamle siden min.. er litt mye juks der med front page osv, var mest opptatt av designet da jeg laga den, prøver å lære meg skikkelig koding nå smile.gif

 

Hei det du spør om tror jeg ikke er mulig å gjøre utenom å lage hjemme siden din dynamisk. Ved for eksempel php jsp osv. CSS er til for å si til nettleseren hvordan hjemmesiden skal tolkes med farger og utsene. Ikke selve innholdet. Gjør du sånn som han over meg sier må du endre koden på alle undersidene skal du for eksempel legge til en ekstra meny link. Her er php includ veldig greit å bruke og du kan fortsatt bruke CSS til å definere looken på siden din.

Lenke til kommentar

Takk for svar fra begge. Svaret er altså at jeg må bruke php hvis jeg vil gjøre det på den måten jeg prøvde å forklare. CSS brukes jo kun til stil som jeg har forstått.

 

Men da har jeg et nytt spm. Så igjennom kildekoden til den siden jeg la til øverst, men jeg finner ikke php-koden min der? :p pappa hjalp meg med den for over 2 år siden og husker sånn halvveis hva jeg gjorde, men finner jo ikke koden. På alle linkene står det at de linker til "index.htm?link=1", men hvor har jeg spesifisert at dette igjen henviser til en fil som heter "hovedsiden.htm" eller noe i den dur? er helt lost nå..

Lenke til kommentar
Takk for svar fra begge. Svaret er altså at jeg må bruke php hvis jeg vil gjøre det på den måten jeg prøvde å forklare. CSS brukes jo kun til stil som jeg har forstått.

 

Men da har jeg et nytt spm. Så igjennom kildekoden til den siden jeg la til øverst, men jeg finner ikke php-koden min der? :p pappa hjalp meg med den for over 2 år siden og husker sånn halvveis hva jeg gjorde, men finner jo ikke koden. På alle linkene står det at de linker til "index.htm?link=1", men hvor har jeg spesifisert at dette igjen henviser til en fil som heter "hovedsiden.htm" eller noe i den dur? er helt lost nå..

 

Hei det første spørsmålet ditt kan jeg svare deg på. Når du inkluderer en fil med php include vill ikke selve php coden vises når du tar vis kildekode i browseren din. Da vil html koden vises. Dette er frodi php blir gjørt på server siden og utført før det blir sendt til browseren din.

 

Hvis du har en server/pc som kan skjøre php(fleste kan det i dag) så ville jeg ha gjort det slik: renamet index fila til index.php og alle andre html sider du skal lage som *.php

 

Så ville jeg brukt include i pvp

<body>
<?php include("menu.php"); ?>
</body>

 

Hvor menu.php ligger samme sted som index.php filen min og kan se noe ut som dette:

 

<ul>
<li><a href="http://folk.ntnu.no/christbj/index.php">Home</a></li>
<li><a href="#">Forum</a></li>
<li><a href="http://folk.ntnu.no/christbj/gallery.php">Gallery</a></li>
<li><a href="#">Home</a></li>
<li><a href="#">Members</a></li>
</ul>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...