Gå til innhold

Vista viser feil diskplass brukt


Dimitrij

Anbefalte innlegg

Jeg fikk meg ny pc i her om dagen, med Vista ferdig innstallert, og har innstallert noen programmer og lagt over noen filmer og musikk.

 

Men: Windows viser at jeg har brukt hele 93gb av diskplassen på 465gb, når jeg bare har lagt over filer på størrelse tilsammen 10-12 gb. Diskplass brukt har også økt mer og mer, selv om jeg har avinnstallert noen programmer. Jeg merker alle mapper (inkludert windows mappen), høyreklikker og sjekker størrelsen på alt tilsammen, da står det at mappene tar opp 23gb tilsammen.

 

Hvorfor står det da at det er brukt hele 93gb når jeg bare kan finne 23gb av de?

 

Virker kanskje som et dumt spørsmål, men jeg liker å ha kontroll på alt som ligger på pc'en.

 

EDIT: Jeg tror jeg fant ut sånn halvveis hva det var. Det er skyggefiler og gjenopprettingspunkt som blir lagret på pc'en. Dette tok opp ufattelig mye plass. Er dette noe som er greit å slette?

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg fikk meg ny pc i her om dagen, med Vista ferdig innstallert, og har innstallert noen programmer og lagt over noen filmer og musikk.

 

Men: Windows viser at jeg har brukt hele 93gb av diskplassen på 465gb, når jeg bare har lagt over filer på størrelse tilsammen 10-12 gb. Diskplass brukt har også økt mer og mer, selv om jeg har avinnstallert noen programmer. Jeg merker alle mapper (inkludert windows mappen), høyreklikker og sjekker størrelsen på alt tilsammen, da står det at mappene tar opp 23gb tilsammen.

 

Hvorfor står det da at det er brukt hele 93gb når jeg bare kan finne 23gb av de?

 

Virker kanskje som et dumt spørsmål, men jeg liker å ha kontroll på alt som ligger på pc'en.

 

EDIT: Jeg tror jeg fant ut sånn halvveis hva det var. Det er skyggefiler og gjenopprettingspunkt som blir lagret på pc'en. Dette tok opp ufattelig mye plass. Er dette noe som er greit å slette?

 

 

Jeg har samme problem må min nyinnkjøpte Lenovo 3000. Maskinen sier jeg har brukt 140 GB mens hvis jeg merker alt i partisjonen teller den bare opp 24 GB.

 

Noen som har en løsning?

Evt. hvor kan jeg finne/slette disse skyggefilene og gjenopprettingspunktene hvis det er det som er problemet?

 

Maskinen fortsetter å sluke diskplass daglig. I løpet av 24 timer har jeg mistet over 1 GB med plass uten å legge til noe eller laste ned noe som helst. Trenger hjelp ASAP!

Endret av Mordred
Lenke til kommentar

Det er disse skyggefilene og gjennoprettingspunktene som er problemet. Gå inn på kontrollpanelet og slå det av. Skal også være en funksjon for å fjerne allerede lagrede filer i diskopprydding.

 

Det som er ganske bak mål er at home-edition utgaven av windows ikke inneholder mulighet til å eventuelt bruke disse filene til å gjennoprette windows, men selve lagringen er fortsatt slått på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Dette er systemgjennopprettingspunktene. Høyreklikk på datamaskin, så går du på "system-gjennoppretting" så huker du vekk alle harddiskene.

 

Jeg har samme problemet, og forsøkte å deaktivere systemgjenopprettingen. Men det ser likevel ut til at gjenopprettingsfilene ikke ble slettet. Hvordan kan jeg bli kvitt disse da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...