Gå til innhold

Software CPU cooler


Anbefalte innlegg

For noen år siden var et lite program som slo av deler i cpu'n for å kjøle den når man ikke brukte visse funksjoner/instruksjoner.. mener å huske det het rain eller wather fall eller noe slik.

 

Er dette aktuellt i dag? finnes det noen nyere oppdaterte programmer?

 

Er ikke sikker, men ytelsen ble vel ikke redusert.

 

Lurer litt da jeg har vifter som reagerer med å øke hastigheten når varmen stiger på cpu.

 

Bra å kunne redusere varmen på andre måter også. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cpuidle er et annet programm som setter cpu'en i low power status. Disse programmene reduserer ikke ytelsen da de vekker opp cpu'en til å yte 100% når du rører på mus eller trykker på tastaturet. Men husk at på enkelte hovedkort kan dette føre til ustabilitet.

Jeg bruker "Hardware sensors monitor" som viser cpu temp, hk temp og som har termo kontrol innebygget.

Lenke til kommentar

Faktisk så tror jeg MSI har noe slikt som fungerer veldig bra. Følger med PC-Alertprogrammet og kalles CoolerXP men dette fungerer bare hvis du har MSIhovedkort(prøvde på mitt Asus).

Med et Msi Kt3-ultra og en Xp2000+(palamino) så falt idle tempen fra mellom 40-50grader ned til 25grader. Dette var forøvrig under WindowsXP.

Lenke til kommentar
bra å ha hvis man feks skal ha arbeidsro ved siden av pc'n =)  

 

ikke at min pc bråker så mye, men den står akkurat 10cm unna meg, så hvis jeg kunne satt ned hastighetene på viftene når jeg ikke bruker den hadde det jo hvert bra.. :wink:

 

Da er det bedre å kjøpe et viftestyringssystem. Det fins vel programvare som kan regulere viftene, men da må HK også støtte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...