Gå til innhold

Videreutdanning som ambulansearbeider etter sykepleierutdenning


akle

Anbefalte innlegg

Helt siden jeg begynte i Røde Kors har jeg hatt en drøm om og bli ambulansearbeider.

Men jeg går andreåret på Dans på vgs (burde gå helse og sosial for og bli ambulansearbeider). Får da generell-studiekompetansene.

 

Så har tidligere spurt om det har gått an og utdanne seg etter videregående eller i forsvaret.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=995888&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=997921&hl=

 

Men synes jeg fikk lite konkrete svar!

 

Jeg fikk så en ide om å bli sykepleier og så ta videreutdanning til ambulansearbeider. Da kan jeg vell også bli sykepleier igjen etter å ha jobbet i ambulanse i noen år. Det å bli portør virker ikke så veldig fristende!!!

 

Lurer da på om noen har gått denne veien? Og hva må jeg i så fall velge etter sykepleierutdanningen?

Endret av akle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen videreutdanning du kan ta som sykepleier som gjør deg til ambulansearbeider.

Tittelen ambulansearbeider er beskyttet (jf. autorisasjonsbestemmelsene i Lov om helsepersonell) og gjelder de som har fagbrev i ambulansefaget, det vil si, de som har gått veien om helse og sosial på videregående.

 

At en sykepleier kan tenkes å få jobb i ambulanse, er en annen side av saken, det er nemlig mulig, avhengig av hvor du er i landet og hva de forskjellige arbeidsgiverne er ute etter/hvordan tilgangen på fagarbeidere er. Du behøver ikke ha videreutdanning heller. På den annen side er både anestesi og intensiv relevant og nyttig. Det finnes visstnok også noen videreutdanninger i akuttmedisin o.l.

 

Det du bør ha i tillegg (må, i følge forskrift, men kanskje ikke alltid i følge enhver arbeidsgiver) er kurs i redningsteknikk. Helst også utrykningskompetanse (sertifikat). I en ambulanse er du ikke "bare" helsepersonell, men også sjåfør og redningspersonell.

Endret av Morgaine
Lenke til kommentar

Ja ha ja!!

Virker som den beste veien er HS

 

Men mener jeg leste om at man kunne ta et kurs bli 5 år lærling og så ta fagbrev som ambulansearbeider. men synes det virket som veldig lite utdanning. (snakker nå utenom det med sykepleier)

 

 

Jeg må si det virker vanskelig dette systemet.

Lenke til kommentar
Mulig du kan ta paramedic etter sykepleien og to års arbeidspraksis, klarte ikke helt å tolke opptaksreglene. http://hist.no/content.ap?thisId=3513&language=0

Ja virket ganske bra det der. Må jo kunne få jobb som ambulansearbeider etter noe slikt.

 

Det er vel sykepleier som blir "videreutdanning"? Ambulansesjåfør er fagbrev, mens sykepleier er høyskolestatus?

Ja er vel klar over det, men jeg vil bli ambulansearbeider men har ikke lyst til og slutte på den linjen jeg går på videregående.

 

Så veien jeg må gå er ikke så viktig, vill bare helst ikke gå videregående på nytt igjen.

 

 

Ingen som har erfaring men en slik vei selv da???

Endret av akle
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg er selv tidligere ambulanseelev, men valgte bort å være lærling.

 

Skal du ta paramedic må du enten ha bakgrunn som ambulansearbeider, eller annen relevant utdanning.

 

Før var det slik at en kunne ta et kurs (NOU-76) som tok noen måneder, og deretter gå rett inn som lærling. Er usikker på om denne ordningen er godkjent lengre.

 

Et alternativ er skoler som Olav Duun i Sør-Trøndelag som har voksenopplæring for ambulansefag. Tror dette er et kurs som innebærer både helse og sosial grunnkurs + vk1 ambulanse på 1 år.

 

Det siste jeg ville gjort hvis jeg var deg, var å ta sykepleierutdanning, for så å arbeide på ambulanse.

Du kan ikke regne med å få samme grunnlønn som en sykepleier i ordinær stilling, og selv med tillegg vil du komme ut mye dårligere enn dine studiekamerater.

Lenke til kommentar

Tanken med og ta sykepleierutdanning var at jeg da har noe og gå tilbake til etter å ha vert ambulansearbeider.

Det å være portør frister ikke!

 

Men hvis jeg tar sykepleien og paramedic får jeg vell en utdanning på linje med de som går Helse og sosial + vk1 ambulanse.

 

Men den voksenopplæringen virket ikke dum den heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...