Gå til innhold

Hvilket RAID-oppsett gir best datasikkerhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Title says it all? Jeg lurer på hvilket RAID-oppsett som gir best datasikkerhet, da jeg skal bygge filserver og ikke vil miste mine dyrebare data =)

Jeg har tenkt RAID 1 og 0 sammen (speile en stripe på 2 disker) for ytelse og sikkerhet, men har ingen erfaring innen dette feltet, så jeg spør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar deg på ordet:

Best sikkerhet:

Ha dataene lagret på minst to steder samtidig. Den ene plasseringa bør være på en maskin eller disk som ikke er knyttet til internett (virus-spredning og korrupte dokumenter). Denne løsninga krever naturlig nok at en fysisk person må gjøre arbeidet med sikkerhetskopieringa.

Nest best:

Speilet raid. Du kan bruke 2 harddisker og du tåler at den ene kræsjer. Enkelte kontrollere kan muligens speile mer enn to disker samtidig.

tredje best (og mer populær)

Raid 5. Man tåler at én disk ramler ut. Kræsjer to disker samtidig, så har du mista alt som var lagret.

Enkel statistikk tilsier at det er høyere sikkerhet ved speiling pga statistisk høyere sjanse for at 2 av 3 disker feiler enn 2 av 2 disker feiler.

Ved å kombinere speiling og striping så tåler du at én disk faller ut. 2 disker kan falle ut samtidig, men det avhenger av hvilken posisjon i raid-oppsettet de hadde. Så vi sier at hvis to disker feiler i et raid0+1 oppsett, så er det 50 prosent sjense for at du mister alt. Så raid0+1 er en ørliten bit sikrere enn raid5, men du kaster bort mer plass enn ved raid5.

Skrevet (endret)
Jeg tar deg på ordet:

...

Takk for godt, utfyllende svar.

Planen er å installere FreeNAS og kjøre software-RAID (så jeg slipper rot med kontroller). Hvis jeg forstår rett, er den originale planen min (to i stripe som speiles til enda to) god.

EDIT: Her er handlekurven min.

Endret av Jckf
Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet

Den orginale planen din gir Raid 10 løsning. Noe som ansees som den beste løsningen med hensyn på sikkerhet og ytelse...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...