Gå til innhold

Høyt-tenking om kameravalg, bruktkjøp - trenger tips / hjelp


Anbefalte innlegg

Hei alle her inne! :o)

Er ny her, innmeldt for noen mnd. siden og har hittil bare lest og sugd til meg kunnskapen som det finnes mye av her. Nå er det tid for 1. innlegg...

 

Har fremdeles min gode, gamle Olympus Camedia C-3000 (32mm - 96mm / 3xZoom / 3,3Mp) - kjøpt i 2001 ny (betalte 8.000,- ++ :blush: den gang [!!!]) har vel aldri angret kjøpet, bare vært fornøyd. Nå begynner Camedia'en å "hangle" litt i elektronikken, og jeg er i markedet for en erstatter.

 

Er nå pensjonist med "noget krympet" inntekt i forhold til den gang og må derfor holde meg (helst!) innenfor 2.000 - 2.500. Har nå trålet finn.no + svenske Blocket.se (siden jeg bor nesten ved grensen) og har nå sett meg ut en par alternativer:

 

1) - Panasonic Lumix DMC - FZ5 (Ultrazoom?) 36mm - 432mm / 12xZoom / 5.5Mp = NOK 1.300,-

2) - Canon Powershot S2 IS (Ultrazoom?) 36mm - 432mm / 12x Zoom / 5Mp = 1.800,-

3) - Canon Powershot S3 (Ultrazoom?) 36mm - 432mm / 12x Zoom / 6M.1p = 2.000,-

4) - Sony Cybershot DSC - V3 / 34mm - 136mm / 4x Zoom / 7,2 Mp = 1.000,-

 

Nå kom jeg helt tilfeldig over en netside (NetOnNet) som tilbyr et alternativ til

 

5) - Fujifilm Finepix S1000fd til kr. 1.729,- (og den er NY) - men finner ingen tester / rewiew om den, annet enn at det på NetOnNet står "- 10 megapiksler / 12x optisk zoom / 2,7 tommer LCD-display / Røde-øye redusering / Ansiktgjenkjenning.

Savner liksom noe av det viktigste info'en, nemlig brennvidden! Skulle gjerne hatt noe mere vidvinkel enn alternativene 1-4 har.

 

Siden jeg er fornøyd 'Olympus-mann' fra før bør jeg vel kanskje ta med Olympus SP-560 UZ som et alternativ, men finner ikke noe under 2.500,- enda.

 

Det jeg trenger litt hjelp til er å "stable hue mitt" - d.v.s. jeg klarer ikke å absorbere og ikke minst sammenligne mye av spec'ene som er oppgitt i testene fra bl. a. Akam / DP-Review / PhotographyBLOG, Steves Digicam, etc. på disse alternativene - siden jeg ikke har oppdatert min teoretiske kunnskap i blader / på nett, osv. og dermed er akterutseilt i forhold til ny teknisk terminologi. Og spec'ene er fulle av terminologi som jeg ikke har greie på. Jeg forstår som regel hva duppedittene gjør, men det er vanskelig å holde oversikten (når man skal sammenligne flere kamera'er) og hvilke som er bedre enn andre, f. eks. bildestabilisator og andre funksjoner.

 

Hva mener "ekspertene" her om alternativene? Helt bort-i-natta, eller "tålelig bra"?. Bruker kamera mest til naturfotografering ved og på sjøen (har snekke og fisker hele året) og ellers i skog og mark.

 

Litt langt innlegg dette men har "mye på hjertet" - som det heter...

 

:o)

 

Redigert / Lagt til:

Det går kanskje ikke godt nok frem hva jeg spør om? Ber egentlig om kommentarer på de 5 - 6 alternativene, pro / con - hva som er godt hva som er svakheter, osv. Vil også legge til at jeg prioriterer oppløsning / billedkvaliteten fremfor Mp og duppeditter / stæsj.

:o)

Endret av Walter_S
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei Walter, synd du ikke har fått noen svar her ennå.

 

Selv har jeg ikke erfaring med noen av kameraene du lister opp, men ser at du etterlyser større vidvinkel. Det med vidvinkel er vel kanskje litt av problemet med kompaktkamera slik jeg har forstått det. Bildebrikken er liten og dermed er det vanskelig (les dyrt) å lage skikkelig vidvinkel. Andre med mer kunnskap om dette emnet får korrigere meg om jeg tuller her.

 

5-6 MP vil som oftest være mer en nok, i hvertfall om du for det meste tar bilder som du legger ut på nettet (noe du er flink til). Skal du derimot lage STORE utskrifter kan kanskje 5-6 MP bli litt lite, men for utskrifter i 10x15 cm så er det mer enn nok. En annen fordel med flere pixler er at du kan croope inn på en mindre del av bildet og allikevel ha god kvalitet på utsnittet du tar ut.

Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg, ville jeg spart én måned ekstra og gått for et kamera i området 2700 kr - her får du flere gode, Fujifilm S8000/8100, Olympus SP-860 UZ. Da får du det kameraet du egentlig vil ha, og det lønner seg egentlig. Kompaktkamera brukt synes jeg er en dårlig idé...

 

Ellers har du også Canon Powershot SX100 som slett ikke er noe dårlig kamera, det får du for ca 2500 hos Elkjøp (ikke mange andre som selger det).

Lenke til kommentar

jeg har haft spejlrefleks i nogle år, men da jeg ikke får brugt det nok/ gad slæbe det med har jeg nedgraderet til kompakt.

 

Jeg startede med panasonic TZ5 som har 28-280 mm og tager nogle fine billeder. Jeg kunne dog ikke leve uden optisk søger og mulighed for manuelle indstillinger, så jeg kiggede videre udefra følgende kriterier.

- mindst 6x optisk zoom - over 200 mm omregnet.

- Optisk søger

- Mulighed for blændeprioritet/ lukketprioritet/ manuel

- Kompakt uden at være ultrakompakt (altså ikke spejlrefleks lign som FZ5)

- Bruge AA batterier.

- Hæderlige egenskaber ved høj ISO.

 

Ting jeg ikke vægtede var drejbar skærm og blitz optagelser.

 

Jeg kiggede på Canon SX 100 men det havde ikke optsik søger - ellers ganske interessant kamera, der lige er kommet i en nyere udgave.

 

Jeg endte på Canon 720 IS som netop er udgået og i stedet er kommet A1000 og A2000. Jeg er godt tilfreds med det

 

(du kan jo læse indlægget som du vil og se om der er noget du kan bruge)

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
...5-6 MP vil som oftest være mer en nok, i hvertfall om du for det meste tar bilder som du legger ut på nettet...

Helt enig der, 5/6Mp er egentlig nok for mitt bruk, derfor tok jeg med alternativ 1 nemlig: - Panasonic Lumix DMC - FZ5 (Ultrazoom?) 36mm - 432mm / 12xZoom / 5.5Mp = NOK 1.300,- // Dette kamera har fått god kritikk for nesten alt - det eneste den mangler (for meg) er litt mere vidvinkel!

Et nesten likt kamera som P Lumix FZ5 er Sony DSC H1 som jeg kunne få for 800,- men det har akkurat samme brennvidden som FZ5.

 

Det er mulig at jeg forlanger for mye av et kamera, når jeg har forholdsvis lite penger å bruke på det! Men jeg har vært bortskjemt med min O Camedia C-3000

:o)

...og gått for et kamera i området 2700 kr - her får du flere gode, Fujifilm S8000/8100, Olympus SP-860 UZ.

Ellers har du også Canon Powershot SX100 som slett ikke er noe dårlig kamera...

Takk for svaret: Ang. Canon Powershot SX100 - jeg holdt den i hånden hos Elkjøp / Lefdal. O.k. kamera, kanskje noe "lett i hånden - plastikkaktig" / mangler søker - mangler vidvinkel.

 

Fujifilm S8000/8100 kjenner jeg ikke noe til. Må lete etter tester! :o) Spennende!

 

Olympus SP-860 UZ finner jeg ikke noen steder - sikkert på at du ikke mener SP560? I så fall så har de fleste testene vært (ganske så) negative når det gjelder 560-sin bildekvalitet.

Jeg må si jeg er egentlig litt skuffet når det gjelder Olympus. Som tidligere fornøyd Olympus-kunde så har de, i kompakt- SuperZoom-klassen, ikke mye å tilby som er bra nok bildemessig. De nyere SP-kamera'ene SP550 / SP560 har fått mye kritikk, SP570 og SP565 har jeg ikke lest om, de er for dyre uansett!

 

...Jeg startede med panasonic TZ5 som har 28-280 mm og tager nogle fine billeder.

...Jeg endte på Canon 720 IS som netop er udgået og i stedet er kommet A1000 og A2000. Jeg er godt tilfreds med det

 

(du kan jo læse indlægget som du vil og se om der er noget du kan bruge)

Jo, A1000 / A2000 ser bra ut, men brennvidden er 35mm-140mm og 36mm-216mm, tror heller jeg ville foretrukket Panasonic sin TZ5 med sin 28mm-200 da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...