Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Slettet partisjon, maskinen vil ikke starte.


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg oppdaget for to dager siden at det var en skjult partisjon på 8mb på harddisken min. Den måtte jeg selvfølgeilg formatere...

Nå får jeg opp en feilmelding om at det ikke finnes noe opperativsystem på pcen. Kan jeg ha slettet noen startup filer?

Har prøvd å starte opp maskinen med en ubuntu LiveCD. Den finner jeg harddisken, men jeg får en feilmelding om at harddisken ikke er tilgjengelig når jeg prøver å åpne den.

 

Er det noen smartinger som har noen idé om hva jeg kan gjøre for å få windows til å virke igen, eller ivertfall få tatt en backup av filene på disken før jeg formaterer?

 

Tusen Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker mer sannsynlig at de 8MB som ble formatert (noe som du egentlig ikke skal klare), har noe med MBR (master boot record) å gjøre. Du kan prøve disse små trinnene for å fikse problemet ditt.

 

1) Sett inn windowsplaten, la den laste seg inn, velg Repair/Reparere eksisterende. Du vil bli spurt om hvilken installasjon du vil reparere hvis du har flere versjoner av windows på datamaskinen.

 

2) Skriv inn administratorpassordet (du vil få spørsmål om dette hvis det er satt). Hvis passord ikke er satt, trykk enter uten å skrive inn noe. Du skal nå stå på C:\ og er klar til å kjøre kommandoene under.

 

3) Skriv inn "FIXMBR", trykk ja på alle spørsmål. Skriv deretter "FIXBOOT", trykk ja på alle spørsmål. OBS! Hvis du har linuxinstallasjoner eller lignende, vil oppstarten til disse bli skrevet over. Det lønner seg derfor å ha linux repair-cd for hånden etterpå.

 

4) Skriv inn "CHKDSK /f/r", trykk ja på alle spørsmål, og la dette kjøre seg ferdig (kan ta en liten stund). Dette punktet er strengt tatt ikke nødvendig, men sikrer at du får reparer og ryddet opp i dårlige sektorer og andre feil på harddisken.

 

- Start deretter datamaskinen på nytt, og dermed skal alt være som før igjen.

Endret av Stinux82
Lenke til kommentar
Jeg oppdaget for to dager siden at det var en skjult partisjon på 8mb på harddisken min. Den måtte jeg selvfølgeilg formatere...

 

Og du er sikker på at det var den du formaterte? Og ikke C:-partisjonen?

 

For å se på/fikse disken kan du kople den opp på en annen pc, og da kan du kjøre kommandoer mot disken(og se på partisjoneringen av den).

 

Hvis du har flere operativsystemer på PC'en, så kan det være at det eneste du trenger å gjøre er å gå inn i bios og endre bootdevice til C: (hvis det er der windows ligger).

Endret av korp
Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen vits med FIXMBR eller tilsvarende.

Skal jeg tolke første innlegg så antar jeg det er meldingen "Missing operating system" han ser. Eller tilsvarende på norsk.

Den meldingen kommer fra MBR koden, og da er det jo ikke den som mangler.

 

Lurer på om det er slik at den skjulte partisjonen er aktiv, slik at man kan kjøre diagnoseprogram fra den.

Mulig det da kan fungere å sette systempartisjonen aktiv. Det kan gjøres i de fleste partisjonsprogram.

Lenke til kommentar

Den lille partisjonen formaterte jeg via datamaskinbehandling > diskbehandling.

Problemet kom ikke før jeg restartet datamaskinen. Da fikk jeg følgende feilmelding "operating system not found".

 

(...)Lurer på om det er slik at den skjulte partisjonen er aktiv, slik at man kan kjøre diagnoseprogram fra den.

Mulig det da kan fungere å sette systempartisjonen aktiv. Det kan gjøres i de fleste partisjonsprogram.

Hva hvil det si, og hvordan gjøres det?

 

Tusen takk for hjelpen så langt ;-)

Lenke til kommentar

Du har nok som Hårek skrev slettet en oppstatspartisjon som var merket active.

Siden du allerede har Ubuntu live cd kan du bruke den. Start gparted(sudo gparted) fra terminal. Bruk gparted til å sette flagget "boot" på partisjonen som inneholder windows, mener å huske at du høyreklikker på partsjonen og velger "Handle flags" eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Du har nok som Hårek skrev slettet en oppstatspartisjon som var merket active.

Siden du allerede har Ubuntu live cd kan du bruke den. Start gparted(sudo gparted) fra terminal. Bruk gparted til å sette flagget "boot" på partisjonen som inneholder windows, mener å huske at du høyreklikker på partsjonen og velger "Handle flags" eller noe lignende.

 

Tusen, takk for hjelpen lasr. Det var akkurat dette som skulle til for å starte opp windows igjen. Nå virker alt normalt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...