Gå til innhold

E-3 med pancake = portabilitet!


Anbefalte innlegg

Hehe..., snodig! :) (ehh. .. altså ikke deg sn0dig).

 

Synes det absolutt er gøy å leke med fotoutstyr. Alt trenger ikke være så "vanlig" innen fotoverden. Eksperimentere med ting/prøve ut saker... gjør at en finner ut ting og plutselig kan finne ut at noe faktisk passet utrolig godt sammen.

Selv har jeg gått mye rundt med E-3 med HLD-4 (batterigrep) og min lille OM 50mm i det siste. Ser snålt ut, men fungerer utrolig bra. Nå har jeg skaffet meg en Zuiko Digital 50mm f/2, så nå tror jeg OM'n får hvile litt.

 

Støtter sascha66 sin drøm om flere fastobjektiver; gjerne med f/<2.

 

.. og når vi først er inne på dumt;

Jeg har akkurat bestillt step up ring fra 52mm -> 55mm. Ja, jeg skal bruke TCON-17 på 50mm'en min og få effektivt 170mm f/2 :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker godt 50mm f/2 på E-3, men det blir ofte litt trangt. Effektivt 50mm føler jeg passer ganske bra til all-round.

 

Selv om 12-60mm er et vesentlig bedre objektiv, så tror jeg nok at pannekaken kommer til å stå på tilnærmet like mye, rett og slett fordi jeg kommer til å ta kameraet oftere med. Selvfølgelig kommer det jo veldig an på hva jeg skal og om jeg har med flere objektiver, men...

 

Jeg plukket opp en rimelig converter for litt siden, så har fått testet litt 50mm f/1,8 og en 135mm f/2,8. De får meg til å savne god manuell fokusring med feeling (utenom på 12-60). Focus-by-Wire har sine fordeler, men er på ingen måte perfekt. Så selv om 50mm f/2 er et bedre objektiv, kan jeg finne på å bruke 50mm f/1,8 for kosen sin skyld :roll:

Endret av sascha66
Lenke til kommentar
E-420 + pancake = portabilitet

E-3 + pancake = ser dumt ut

 

no offence

Det ser ikke latterlig ut.

 

D3 med lensbaby ser EKSTREMT latterlig ut. Dessuten er det helt avsindig lol hver gang du får noe som helst skarpt. :p

 

5D uten grep med 50/1.2 er faktisk litt merkelig det også. Balansert er det ikke. Med grep er det en annen historie, men nei, egentlig ser det litt merkelig ut.

Lenke til kommentar
Når man uansett bruker det på et stort hus som E-3 blir saken en annen, men jeg syns kanskje det er litt kontraproduktivt å lage objektiver i en slik størrelsesorden uten et lite kamerahus.
K100D var et lite kamerahus, det var veldig kompakt, og faktisk er det bare noen få millimeter om å gjøre at K100D+DA40mm er like stort som E-420 + 25mm. Men det hadde pukkelgrep da, så det virker større, og fyller større volum. Men en "omhyllingsboks" er ikke mye større.
Lenke til kommentar
Litt av problemstillingen med Pentax er at de egentlig ikke har noen hus som gjør et pannekakeobjektiv rett.

 

Når man uansett bruker det på et stort hus som E-3 blir saken en annen, men jeg syns kanskje det er litt kontraproduktivt å lage objektiver i en slik størrelsesorden uten et lite kamerahus.

 

 

Enig. Noe jeg håper Pentax gjør noe med. Vi får se hva som skjer under Photokina. Det er rykter om en liten entry level Pentax som skal være perfekt til pancake objektivene.

K10D blir klumpete med 40mm montert. 70mm blir en del større med motlysblenderen montert. Det ser ikke like ille ut.

Lenke til kommentar
Forøvrig håper jeg Olympus kommer med flere ffl-objektiver snart, gjerne under f/2.

 

Ja, herregud.

Nå kommer Panasonic med en 20mm f/1.7 til Micro Fourthirds.

Akkurat hva jeg har håpet på til Fourthirds en stund, men såvidt jeg vet funker det ikke på fourthirds fatning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...