Gå til innhold

Solgte moped, ble ikke omregistrert, ingen info om ny eier...


bennybanan

Anbefalte innlegg

Solgte mopeden min for et halvt år siden, glemte å si opp forsikringen før nå. Ringte inn og da stod den fremdeles registrert i vårt navn. Dum som jeg var, har jeg enten klart å rote vekk kontrakten eller latt være å skrive kontrakt(litt usikker der). Så nå har jeg ingen kontaktinformasjon på kjøperen, ingen navn eller noe som helst. Vet i hvilket område han bor i, men det er det NOK hus å se etter.

 

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Scooteren står registrert i min far sitt navn, så er litt kjipt om det skulle skje noe slik at han fikk pes for dette. Er jo bare "litt" irriterende at kjøper ikke har tatt kontakt med meg, han vet jævlig godt at mopeden ikke er omregistrert og at han kan utnytte dette her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Solgte mopeden min for et halvt år siden, glemte å si opp forsikringen før nå. Ringte inn og da stod den fremdeles registrert i vårt navn. Dum som jeg var, har jeg enten klart å rote vekk kontrakten eller latt være å skrive kontrakt(litt usikker der). Så nå har jeg ingen kontaktinformasjon på kjøperen, ingen navn eller noe som helst. Vet i hvilket område han bor i, men det er det NOK hus å se etter.

 

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Scooteren står registrert i min far sitt navn, så er litt kjipt om det skulle skje noe slik at han fikk pes for dette. Er jo bare "litt" irriterende at kjøper ikke har tatt kontakt med meg, han vet jævlig godt at mopeden ikke er omregistrert og at han kan utnytte dette her.

 

Du kan si opp forsikringen din uavhengig om mopeden er omregistrert eller ikke, kontakt også biltilsynet for å rydde opp i eierskap på scooteren.

Lenke til kommentar

Hvis jeg gjør det, vil han som kjører scooteren kjøre ulovlig. Siden Mopeden står registrert i min far sitt navn, er det han som får pes hvis det skjer noe. La oss si han som har scooteren kjøre ned en liten gutt, han stikker av og ingen har peiling på hvem som gjorde det. Hvem får da pes for hendelsen? Tror nok det blir han som mopeden står registert hos...

Lenke til kommentar
Hvis jeg gjør det, vil han som kjører scooteren kjøre ulovlig. Siden Mopeden står registrert i min far sitt navn, er det han som får pes hvis det skjer noe. La oss si han som har scooteren kjøre ned en liten gutt, han stikker av og ingen har peiling på hvem som gjorde det. Hvem får da pes for hendelsen? Tror nok det blir han som mopeden står registert hos...

 

Hva har det med forsikring å gjøre? Som nevnt ovenfor forsikringen er bare å si opp, samtidig ringer du biltilsynet og ordner opp i registreringen, går utifra at du har både kontrakt og ene delen av vognkortet...

 

Når det gjelder eksemplet du beskriver, melder du isåfall mopeden for stjålet, siden kjøper har unngått å fullføre omregistrering som står i kontrakt!

Lenke til kommentar

Jeg har vært borte i dette her. Da var det salg uten noe som helst kontrakt. Endte med at jeg måtte overtale kjøperen. Hadde jeg meldt sykkelen stjålet, ville det vært ulovlig. Men du kan jo forklare problemet til politiet, og høre om de har noen løsning.

 

Hva har det med forsikring å gjøre? Som nevnt ovenfor forsikringen er bare å si opp, samtidig ringer du biltilsynet og ordner opp i registreringen, går utifra at du har både kontrakt og ene delen av vognkortet...

 

Når det gjelder eksemplet du beskriver, melder du isåfall mopeden for stjålet, siden kjøper har unngått å fullføre omregistrering som står i kontrakt!

 

Les første post. Han har ikke kontrakt.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Jeg har vært borte i dette her. Da var det salg uten noe som helst kontrakt. Endte med at jeg måtte overtale kjøperen. Hadde jeg meldt sykkelen stjålet, ville det vært ulovlig. Men du kan jo forklare problemet til politiet, og høre om de har noen løsning.

 

Hva har det med forsikring å gjøre? Som nevnt ovenfor forsikringen er bare å si opp, samtidig ringer du biltilsynet og ordner opp i registreringen, går utifra at du har både kontrakt og ene delen av vognkortet...

 

Når det gjelder eksemplet du beskriver, melder du isåfall mopeden for stjålet, siden kjøper har unngått å fullføre omregistrering som står i kontrakt!

 

Les første post. Han har ikke kontrakt.

 

Virker som om det er eneste løsningen å bare ringe politiet og høre hva som kan gjøres. Regner med de kan føre opp regnr. på en eller annen liste der de kan stoppe føreren og få han til å kontakte oss eller at vi får kontaktopplysninger på han. Men dette blir jo ikke akkurat en topprioritert case. Tenkte å kjøre bort i området der jeg leverte scooteren og se om jeg tilfeldigvis fant den:P Virker usannsynlig, men er verdt et forsøk. Hvis ikke får jeg bare ringe politet og høre...

Lenke til kommentar
Virker som om det er eneste løsningen å bare ringe politiet og høre hva som kan gjøres. Regner med de kan føre opp regnr. på en eller annen liste der de kan stoppe føreren og få han til å kontakte oss eller at vi får kontaktopplysninger på han. Men dette blir jo ikke akkurat en topprioritert case. Tenkte å kjøre bort i området der jeg leverte scooteren og se om jeg tilfeldigvis fant den:P Virker usannsynlig, men er verdt et forsøk. Hvis ikke får jeg bare ringe politet og høre...

 

Det er plikt om å omregistrere kjøretøyet snarest mulig etter salg, men husker ikke hvem som får ansvaret til syvende og sist. Du kan jo si det at du handlet i god tro om at vedkommende skulle betale ny forsikring og få den registrert på seg selv. Og da kan det hende politiet regner det vedkommende har gjort, som ulovlig...

Lenke til kommentar

Fra Vegvesenet:

OBS! Tidligere og ny eier skal underskrive på samme melding om eierskifte. Tidligere eier er ansvarlig for at melding om eierskifte blir innlevert.

 

Omregistrering av kjøretøy.

 

Tror det er best å kontakte vegvesenet eller politiet og fortelle situasjonen, samt si opp forsikringen. Den nye eieren er uansett pliktet til å ha egen forsikring før mopeden tas i bruk av ny eier.

Vegvesenet får beskjed når mopeden står på forsikring hvis jeg ikke tar feil, så kan hende at de kan sporte opp de du solgte mopeden til.

Lenke til kommentar

Når jeg solgte bilen min her for noen uker siden (en fredag)

så ringte jeg for å si opp forsikringa, men siden nye eier ikke

hadde levert salgsmeldinga enda (mandag) så fikk jeg ikke sagt

den opp enda..

 

Ventet til onsdag og ringt igjen med forsikringa, og fortsatt ikke

omregistrert den..

Ringte da kjøper, men han hadde ikke penger til omreg. og forsikring,

så lurte på om den kunne stå på meg videre.

 

Nei sa jeg, og sa at han bare måtte levere salgsmelding og skiltene

for så å la bilen stå, fordet jeg ikke fikk sagt opp forsikringa før den var

registret på ny eier..

 

Ringte politiet å fikk beskjed om å melde den "stjålet", altså kjøpt og betalt,

men ikke registrert på nye eier i tilfelle han skulle kjøre noe skade med den

på min forsikring..

 

Ventet til dagen etter, og da var salgmelding og skiltene levert,

så fikk sagt opp forskringen da..

 

Konklusjon:

Den må enten avskiltes eller selges før man kan si opp forsikringa :)

Lenke til kommentar

Var ute på gøy i sted for å lete litt i området rundt der jeg leverte den, uten hell selvsagt. Eneste løsnignen slik jeg ser det er egentlig bare å melde den stjålet. Men hvis det har seg slik at jeg har gitt de en salgskontrakt og politiet får tak i nye eieren, så er jeg vel litt fukced?:S:P

 

Men tror jeg tar å ringer politiet i morgen og hører hva vi kan gjøre. De må da gå an å gjøre et eller annet finurlig slik at vi får fikset opp i dette her.

 

Men hvis jeg melder den stjålet og de finner kjøper, kan jeg trekke anmeldelsen etterpå da?:p Eller blir det litt for dumt?

Lenke til kommentar

Ga du han vognkort del 2? det er den delen begge skal skrive under, og som DU skal levere. Kontrakten er en ting, men det er vognkortet som betyr noe.

 

Hvis du har levert inn vognkort del 2 for omregistrering så forsvinner du som eier, og det er han som har kjøpt sykkelen som må betale for omregistrering for å unngå avskiltingsbegjæring.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...