Gå til innhold

Linux optimert for SSD?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Journaling øker antal skriv til disken betydelig. I et "ekte" (data) journalførende system blir alle planlagte endringer lagret på disken før de blir utført, og man skriver derfor "dobbelt" så mye som man trenger. Metadata-journalføring er bedre, men skriver visstnok mange små blokker hist og her, og enkelte anbefaler derfor å holde seg unna dette også.

Det er mulig det går ann å flytte journalen til en annen disk, men det krever nok en del jobb (uten at jeg har skjekket det opp).

 

Et par andre ting som er lurt er å skru av access-recording. Det gjøres med parameterene noatime og nodiratime i fstab.

 

EDIT:

Og selvfølgelig, ikke bruk swap ;)

EDIT2:

Man bør også unngå at programmer (typisk web-browser) opprettholder en cache den skriver fra/til hele tiden

EDIT3:

Nevner også at det finnes en rekke filsystemer spesielt utviklet for Flash disker til Linux. Blant disse er YAFFS, JFFS og LogFS.

Her er er en artikkel om flash-filystemer:

http://www.ibm.com/developerworks/linux/li...sh-filesystems/

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om det finnes noen linuxdistroer som er optimalisert for SSD ut av boksen.. men du har muligheten til å tilpasse linux som du ønsker, og det er fullt mulig å tilpasse til SSD. I Windows har man dessverre svært begrensede muligheter til å bytte til et mer optimalt filsystem, redusere skriving til disk, osv, men i linux kan du forandre på nesten alt..

 

Edit: Og det var vel forsåvidt Vista, og ikke XP, som hadde problemer med SSD. Dette var etter det jeg har skjønt pga. masse små writes til disken, noe SSD (spesielt av billigere sort) liker dårlig (går tregt).

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Puppy har tilpasset seg flash-basert lagring til en hvis grad. Bruker ext2 som default, og ikke jffs2 eller noe, så det er ikke så veldig fancy. Men hele os'et kjøres i ram. Lagring til flash-disken skjer kun hvert 30. minutt, eller når man selv måtte ønske det, for å få mindre writes

 

Saves ramdisk (your working files) to Flash drive every 30 minutes, so extending lifetime of flash media (by restricting the number of writes)
http://www.puppylinux.com/development/howpuppyworks.html
Lenke til kommentar

Er relativt ny på Linux, så forsto ikke stort av de tingene der. Men jeg har planlagt å kjøpe en dritbillig SSD disk og ha i min gamle Dell Latitude L400 laptop slik at den blir litt raskere. Den har kun PIII 700 MHz prosessor og 128MB RAM, så det går ikke å legge noe på rammen.

 

Vil maskina bli raskere med denne enn med en 5400 RPM 2,5" disk? Må som sagt ha en veldig lett distro...

Lenke til kommentar

Mange triks å gjøre for å få SSD til å leve lenger i Linux; ext2, nodiratime, høyere writeback, ikke ha unødige cronjobs (som skriver), skru av unødvendige tjenester... En del apps has etter hvert patcher (som ikke er upstream enda) for å la være polling/skriving, noen av disse kan da være interessante.

Lenke til kommentar

Hvis man har en del ram, kan man bruke en ramdisk til visse operasjoner hvor det er hyppig skriving.

 

Som andre har nevnt kan man også skru av disk-caching i de fleste browsere, jeg vet hvertfall det går i Opera og Firefox.

 

I Opera kan det gjøres under Tools->Preferences->Advanced-History

 

I Firefox må man inn på about:config -> browser.cache.disk.enable

 

Problemet med dette er selvsagt at browsing blir treigere, spesielt om man er av typen som hyppig lukker browseren, slik at ram-cachingen blir flusha. Det gjelder særlig om man besøker samme sider ofte.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...