Gå til innhold

Hva blir best mtp videoredigering?


Anbefalte innlegg

Skal oppgradere disksystemet på pc`en min og tilpasse dette for bedre ytelse med tanke på videoredigering og bildebehandling (RAW).

 

Hovedkortet er Asus P5N-D m/ Intel Core 2 Duo E8400 3ghz prosessor, RAM: 4gb. Til nå har jeg hatt standardoppsett med to 500 gb Spinpoint F1 som begge krasjet etter ca. 4 mnd.

 

Så når jeg først må skaffe nytt ønsker jeg å sette opp noe som kan gi bedre ytelse i forhold til ovenfornevnte bruksområde, da det er dette maskina brukes mest til.

 

Har satt opp et foreløpig forslag:

 

Systemdisk: Western Digital VelociRaptor 150GB

2 x Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB i RAID 0 (Arbeidsområde/ mellomlagring)

2 x Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB i RAID 1 (Lagring/ oppbevaring av ferdig film og bildearkiv)

 

Har kommet frem til to aktuelle RAID konrollere:

 

Adaptec RAID 3805 (PCIe)

Areca ARC-1220 (PCIe)

 

Noen som har synspunkter på hvilken jeg bør velge av disse to?

Vil dette oppsettet fungere bra, samt gi god ytelse til det aktuelle bruksområde?

Er det noen kompatibelitetsproblemer jeg har oversett?

 

For tiden står det en 550W strømforsyning i maskina. Må denne byttes ut med en med større effekt for å dekke behovet med økt antall disker? I såfall, hvor mye Watt bør en eventuell ny strømforsyning ha?

 

Håper noen kan bidra med svar som kan hjelpe meg med å komme frem til endelig oppsett. :)

 

Jeg hadde valgt Areca kontrolleren, denne har disk-roaming og legger "metadata" om raidet på disken, dermed kan du plukke ut kontrolleren, diskene ogo putte dem inn i en ny pc når du oppgraderer, og du behøver ikke være spesielt nye på å sette diskene inn på samme kanal igjen... kontrolleren finner konfigurasjonsinfoen på hver disk og fikser resten selv. og det tar kun tiden for oppstart av kontrolleren...

 

ellers synes jeg det ser helt greit ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...