Gå til innhold

Hva er banning? (Ifølge kristendommen)


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på hvordan kristne definerer banning. For i bibelen står det: "Du skal ikke misbruke herren din Guds navn, for herren vil ikke holde den uskyldig som misbruker hans navn" Eller bare "Du skal ikke misbruke Guds navn".

 

Når jeg da sier "Herregud" kan jeg forstå at det regnes som banning. Men om jeg da sier "Svarte Satan", hvordan kan det være banning, eller stygt. Jeg misbruker jo djevelens navn, noe som jeg isåfall ser på som positivt, eller ihvertfall ikke negativt.

 

Er det derimot snakk om påkalling, da misbruker man jo ikke Guds navn, og "herregud" kan heller ikke være stygt. Noen som kan si hva dere tenker om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lenge lurt på hvordan kristne definerer banning. For i bibelen står det: "Du skal ikke misbruke herren din Guds navn, for herren vil ikke holde den uskyldig som misbruker hans navn" Eller bare "Du skal ikke misbruke Guds navn".

 

Når jeg da sier "Herregud" kan jeg forstå at det regnes som banning. Men om jeg da sier "Svarte Satan", hvordan kan det være banning, eller stygt. Jeg misbruker jo djevelens navn, noe som jeg isåfall ser på som positivt, eller ihvertfall ikke negativt.

 

Er det derimot snakk om påkalling, da misbruker man jo ikke Guds navn, og "herregud" kan heller ikke være stygt. Noen som kan si hva dere tenker om dette?

 

Vi kristne har en forståelse av at Gud er en kjærlig far. Satan er mer sett på som motpart som står for å svekke vårt bilde av Gud og alt som er godt. Mange benytter seg av ord og utsagn som "Jeg elsker deg noe jævlig". I den kristne forståelsen blir det derfor motsigende å benytte et slikt utrykk - når alt satan står for er dårlig.

 

Det er derimot (i mange kristne miljøer) godtatt å definere noe som et helvette, når noe er veldig ille. Allikevel kan det være greit å holde seg til et pent språk - derav eksludere slik ordbruk.

Endret av WWJD
Lenke til kommentar
Dette er faen meg ikke noen helvetes problemstilling. Kristendommen, skal jeg fortelle deg, ligger faens langt tilbake i tid og er slett ikke noe jævelskap å bekymre seg over i dagens teknologiske samfunn.

 

Jeg vil gjerne ha meg frabedt slike negative innlegg. Om du liker eller misliker kristendommen, eller overhode er kristen eller ikke er for meg helt irrelevant. Det var ikke det jeg spurte om, jeg lurte på hvordan kristendommen tolker denne problemstillingen.

Lenke til kommentar
Dette er faen meg ikke noen helvetes problemstilling. Kristendommen, skal jeg fortelle deg, ligger faens langt tilbake i tid og er slett ikke noe jævelskap å bekymre seg over i dagens teknologiske samfunn.

 

Jeg vil gjerne ha meg frabedt slike negative innlegg. Om du liker eller misliker kristendommen, eller overhode er kristen eller ikke er for meg helt irrelevant. Det var ikke det jeg spurte om, jeg lurte på hvordan kristendommen tolker denne problemstillingen.

 

Ikke tenk på det, de fleste er sånn her :)

Jeg er enig med "what would jesus do", vi tar avstand fra sånne ord, de fleste baneord kommer egentlig ifra bibelen.

Vi har faen = fanden = liten djevel. Jævel = djevel.

Vanligvis trenger vi ikke bruke banneord heller ;)

Lenke til kommentar
Dette er faen meg ikke noen helvetes problemstilling. Kristendommen, skal jeg fortelle deg, ligger faens langt tilbake i tid og er slett ikke noe jævelskap å bekymre seg over i dagens teknologiske samfunn.

 

Jeg vil gjerne ha meg frabedt slike negative innlegg. Om du liker eller misliker kristendommen, eller overhode er kristen eller ikke er for meg helt irrelevant. Det var ikke det jeg spurte om, jeg lurte på hvordan kristendommen tolker denne problemstillingen.

 

Ikke tenk på det, de fleste er sånn her :)

Jeg er enig med "what would jesus do", vi tar avstand fra sånne ord, de fleste baneord kommer egentlig ifra bibelen.

Vi har faen = fanden = liten djevel. Jævel = djevel.

Vanligvis trenger vi ikke bruke banneord heller ;)

 

Heh, merket en del negativ energi her ja. Blir jo grillet om man nevner kristendom eller Gud. Nåja.

Ja de fleste kommer fra bibelen. Det var ikke spørsmålet :tease:

Nei, vi trenger ikke bruke banneord, finnes andre kraftuttrykk for forkjellige situasjoner.

Lenke til kommentar

Det som blir beskrevet i bibelen er vel å ikke misbruke Guds navn. Og spott av Gud og Jesus skal man heller ikke gjøre. Og ellers når det gjelder åndemakter så skal man ikke spotte disse:

 

2.Pet 2,9 Herren vet altså å fri de gudfryktige ut av prøvelser, men holder de urettferdige i forvaring til straffen på dommens dag, 10 først og fremst de som følger de urene lystene i sitt kjøtt og blod og forakter Herrens myndighet. De er frekke og selvsikre og spotter de himmelske maktene uten å skjelve. 11 Selv ikke englene, som står høyere i makt og styrke, kommer med spottende ord når de fører fram anklager fra Herren mot slike makter.

 

Og ellers når det gjelder banning som angår kjønnsorganer eller er nedsettende ovenfor andre raser eller kjønn osv. så oppfordrer bibelen til milde ord og fornuftig tale. Og vanligvis, hos en moden og intelligent person, så vil man jo ikke ha særlig behov for å banne.

Lenke til kommentar

Det rare er at det med banning er veldig forskjellig fra land til land. Drar man til England og USA er seksuelle uttrykk mer i bruk enn religiøse, som er i bruk her i landet (Ihvertfall vari i bruk.... I dag er vel fuck you og mother fu**er mer vanlige enn faan i helvette og lignende.... Språket evolverer... he he )

 

Selv banner jeg fint lite da dette ikke hjelper det spøtt. Slår du fingeren hjelper det jo ikke å øse ut av seg som en "nordlenning" (De KAN kunsten å banne der oppe i nord :) ). Du har jo like vond i fingeren for det.... :)

Lenke til kommentar
Du har like vondt i fingeren ja, men er kanskje ikke så forbannet over smerten lenger. Dama mi har en tendens til å gå til fysisk angrep på tingen som førte til at hun fikk vondt. (Noe som gjør det vondt verre til tider :grin: )

 

Haha, samme som meg, f.eks. hvis jeg dunker hodet i en dørkarm og er stresset fra før av, så hamrer jeg til dørkarmen og brøler og knurrer "årrrrrghgghhhhh!!" :!:

Lenke til kommentar

Egentlig har jeg merket at etterhvert som jeg er blitt eldre virker det mindre tabu å banne.

 

Er det fordi menneskene jeg omgåes er eldre? er det fordi samfunnet har endret seg de siste 20 åra? er det jeg som banner mindre?

 

Jeg synes ikke det skal finnes ord en ikke kan bruke fordi det ikke er sosialt akseptert. Hvis du ikke vil si noe på grunn av frykt for å støte noen, så har en neppe noe smart å si allikevel, så hvorfor skal en da hindre å bruke ord som faktisk kan fange oppmerksomheten til andre mennesker? Hvis du helt eksempelvis sier at klær er for pyser så kan du støte noen, på samme måte kan du støte andre ved å si at Allah er en kødd, eller bare ved å bruke en skikkelig sterk glose, så kan du sitte igjen med negativ eller positiv oppmerksomhet fra en eller flere personer, og er ikke det hele poenget med meningsytring?

 

Jeg mener at en godt plassert glose kan understreke poenget godt i muntlig sammenheng. I skriftlig form synes jeg ikke banning har samme effekten, men har en tendens til å få den som banner til å virke litt mindre begavet. Grunnen er ganske enkel:

Dersom noen allerede leser det du skriver, vil de uansett oppfatte budskapet ditt, de leser fordi de vil høre på hva du har å si, og da er det ikke noe poeng med banneord egentlig.

Lenke til kommentar
Jeg mener at en godt plassert glose kan understreke poenget godt i muntlig sammenheng. I skriftlig form synes jeg ikke banning har samme effekten, men har en tendens til å få den som banner til å virke litt mindre begavet.

 

Jeg selv ser ikke noen stor forskjell på skriflig og muntlig banning. Dersom jeg treffer noen som snakker som en nordnorsk fisker med en halvliter hjemmebrent innabords, så har jeg ikke særlige håp om å få i stand en fornuftig samtale med vedkommende.

Lenke til kommentar
Jeg selv ser ikke noen stor forskjell på skriflig og muntlig banning. Dersom jeg treffer noen som snakker som en nordnorsk fisker med en halvliter hjemmebrent innabords, så har jeg ikke særlige håp om å få i stand en fornuftig samtale med vedkommende.

 

Hehe

 

Banning er en streng kulturbasert oppfatning, og det handler vel kanskje om kulturkræsj?

Lenke til kommentar

Enig med Bellicus, om en benytter seg av unødig mye - og gjerne repetitiv - bannskap antar jeg at vedkommende har et heller labert ordforråd.

-Eller "vokalbur" som en lokalpolitiker uttalte det da han skulle briljere, hehe :D

 

Og selv om det kanskje er litt tullete føler jeg det er helt ok å la adrenalinet få utløp gjennom gutturale utbrudd og noe ufin språkbruk, heller det enn å gå å irritere seg i lengre tid etter at en f.eks har sparka lilletåa i dørkarmen, litt av effekten er jo også at endorfinene som utløses er med på å dempe smerten ;)

 

Siden jeg akkurat nå er i Hammerfest har jeg derimot gleden av å omgås folk som har en meget sofistikert måte å omgås kraftuttrykk og kombinsajoner av disse på - her nordpå kan en virkelig dette med å la det regne med ukvemsord over vrangvillige gjenstander og kinkige situasjoner, hehe :D

Lenke til kommentar
Kristendomslæreren min på ungdomsskolen syntes en skulle si hyggelige ting istedet, for eksempel blomstereng... Men det vil vel bare skitne til ordet blomstereng?

"Annen i elefte" er jo et greit ord å bytte "faan i helvette" med...

 

Eller banne på finsk er greit når det er barn (eller gamle kristne bestemødre :) ) til stede, som Vooi vito! Perkellee! saaatana! Det siste kan draaaaas litt ut og høres ikke ut som satan eller noe slikt ;)

 

Ellers er det vel greit å holde banning på et lavmål syntes jeg. Mine egne unger har forbud mot å banne hjemme (ingen av dem gjør det heller, til min store overraskelse :) ) . Hva de gjør sammen med kompiser og andre steder bryr meg ikke, og ikke får jeg sjekket det heller, jeg har bare gjort dem oppmerksom på at det ikke er alle som liker banning... Selv har jeg satt forbudet slik fordi jeg ikke klarer smågutter som banner som gamle sjøfolk rundt meg.... Selv klarer jeg meg med å si "Fnnniitthh!", hvis jeg absolutt må si noe når jeg slår fingrene eller finner stolben med lille tåa i mørket.. (Er derfor vi har lilletær, ikke sant?)

 

Min tante sa alltid at banning ikke var banning for å spotte eller sjokkere, men kraft uttrykk.... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...