Gå til innhold

På tide og komme i form!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Årene har gått fort og jeg har lagt på meg en god del siden jeg trente aktivt. Tiden er inne for å ta ett "skippertak" på kropp og helse.

Jeg må legge meg opp en rutine for kosthold og trening. Når det gjelder treningen er første prioritering å gå ned i vekt men vil og stramme opp litt muskler.

Jeg ser for meg en ren cardio trening med lett vekttrening men hvor skal jeg legge meg i form av reps og bør man trene lettere på store muskelgrupper?

 

Når det gjelder kosthold er det ganske fjernt. Skal jeg spise flere mindre måltid til dagen for å øke forbrenning? Skal en kun kjøre på proteiner?

Er det noen som har en generell kostholdplan?

Hvor skal en liksom begynne? Står en masse info rundt omkring men finner liksom ikke frem i jungelen!!! Trenger ett utgangspunkt der jeg kan starte og evn forberede meg på.

 

Takker for svar

 

 

Veier ca 100kg og er 180cm.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skippertak funker dårlig i treningsverdenen... men hva vil du få ut av treningen? som jeg formulerer det vil du muligens gå ned i vekt, da legger du deg i kcal underskudd, trener cardio og ligger på rundt 2-3 gram prottis hver dag, sånn grovt sett...

 

Hvorfor skal du trene store muskelgrupper mindre? er jo ulogisk, se litt på stronglifts, program som lover mer muskler og mindre fett.. (som jeg har definert det)

Lenke til kommentar
Skippertak funker dårlig i treningsverdenen... men hva vil du få ut av treningen? som jeg formulerer det vil du muligens gå ned i vekt, da legger du deg i kcal underskudd, trener cardio og ligger på rundt 2-3 gram prottis hver dag, sånn grovt sett...

 

Hvorfor skal du trene store muskelgrupper mindre? er jo ulogisk, se litt på stronglifts, program som lover mer muskler og mindre fett.. (som jeg har definert det)

 

Hovedsakelig vil jeg gå ned i vekt. Så jeg har bestemt meg for en cardio rutine med kcal underskudd.

Ved trening av store muskelgrupper vil man ikke merke noe betydelig nedgang i vekten pga av du bygger opp muskelmasse? Ikke vet jeg!

 

M

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tja, hvis du eksempelvis brukte et mentalt treningsprogram på 15 min. hver dag, så kan det hende du hadde opparbeidet deg "ekstra" energi for resten av treningshverdagen!?

 

Brukte et slikt program selv i bare to måneder i oppstarten av eget valg om endring av fysisk/psykisk tilstand, og nå etter 2,5 år har det blitt en naturlig livsstil.

 

:)

Lenke til kommentar
Skippertak funker dårlig i treningsverdenen... men hva vil du få ut av treningen? som jeg formulerer det vil du muligens gå ned i vekt, da legger du deg i kcal underskudd, trener cardio og ligger på rundt 2-3 gram prottis hver dag, sånn grovt sett...

 

Hvorfor skal du trene store muskelgrupper mindre? er jo ulogisk, se litt på stronglifts, program som lover mer muskler og mindre fett.. (som jeg har definert det)

 

Hovedsakelig vil jeg gå ned i vekt. Så jeg har bestemt meg for en cardio rutine med kcal underskudd.

Ved trening av store muskelgrupper vil man ikke merke noe betydelig nedgang i vekten pga av du bygger opp muskelmasse? Ikke vet jeg!

 

M

 

så du tenker bare på hva vekten viser og ikke hva speilet viser? det er ihverfall helt utpå jordet... utseende som teller ikke om vekta står på 85 eller 90

Lenke til kommentar
Skippertak funker dårlig i treningsverdenen... men hva vil du få ut av treningen? som jeg formulerer det vil du muligens gå ned i vekt, da legger du deg i kcal underskudd, trener cardio og ligger på rundt 2-3 gram prottis hver dag, sånn grovt sett...

 

Hvorfor skal du trene store muskelgrupper mindre? er jo ulogisk, se litt på stronglifts, program som lover mer muskler og mindre fett.. (som jeg har definert det)

 

Hovedsakelig vil jeg gå ned i vekt. Så jeg har bestemt meg for en cardio rutine med kcal underskudd.

Ved trening av store muskelgrupper vil man ikke merke noe betydelig nedgang i vekten pga av du bygger opp muskelmasse? Ikke vet jeg!

 

M

 

så du tenker bare på hva vekten viser og ikke hva speilet viser? det er ihverfall helt utpå jordet... utseende som teller ikke om vekta står på 85 eller 90

 

Jeg skal ned i vekt og hva som viser seg i speilet har ingen betydning siden jeg heller fokuserer på hva jeg har oppi hodet mitt.

 

M

Lenke til kommentar
Skippertak funker dårlig i treningsverdenen... men hva vil du få ut av treningen? som jeg formulerer det vil du muligens gå ned i vekt, da legger du deg i kcal underskudd, trener cardio og ligger på rundt 2-3 gram prottis hver dag, sånn grovt sett...

 

Hvorfor skal du trene store muskelgrupper mindre? er jo ulogisk, se litt på stronglifts, program som lover mer muskler og mindre fett.. (som jeg har definert det)

Det var litt lite syns jeg :p

Lenke til kommentar

sarkastisk ? :p er den mengden jeg ligger på når jeg på deff :p

 

Edit: ahh nå skjønte jeg hva jeg hadde skrevet feil :p leste over flere ganger og skjønte egnetlig ikke hva du mente, mente seff 2-3 gram per kg kroppsvekt per dag :p

 

Til trådstarter:

Javel. da er det bare å trene cardio hele tiden, ha minimalt med carbs, og ikke tenk på å kjøpe prottis shake, for å få i deg proteiner da dette tydligvis er helt uvesentlig for deg, da en shake inneholder endel kcal..

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar

Jeg var i samme(er forsåvidt litt ennå da) for en stund siden, var nesten 110 kg tung, og generelt i meget dårlig form.

 

Kutta ut brus, godter, potetgull og generell usunn mat...begynte å drikke vann, cardio trening 4 gang i uka og løfte vekter. (4 ganger i uka nå)

 

Leste litt om kosthold, hva som er bra å spise og hva som ikke er så optimalt...spiser for det meste hvitt kjøtt og fisk, mye salat og noe ris...får i meg nok proteiner i forhold til treningen.

 

ligger nå på 101, men har mindre fett % og stor progresjon i styrken.

 

noen punkter til hvordan å lykkes(tro meg, jeg har prøvd de 3-4 siste årene, men har har feila. takk gud at jeg er på rett spor nå:)

 

1.Planlegging og rutiner- det viktigste IMO. skoler deg på kosthold og trening, ha faste rutiner du følger.

Når jeg begynte å trene var alt veldig tilfeldig, ingenting planlagt...jeg trodde at om man løfta på noen random vekter her og da, så ble man stor. 'nuff said.

Samme med kosthold, hadde ingen anelse om hva som var "bra" mat, om du vil gå ned i vekt er nok dette den viktigste faktoren....lær deg at "diet" er bad, ettersom det er noe man vil slutte med. legg om hele kostholdet.

 

2. Motivasjon- se etter motivasjon, tenk at "slik vil jeg bli". Om viljestyrken er like sterk som motivasjonen så greier du deg...ta bilder av deg selv hver uke eller mnd, og sammenlign! finnes ingen bedre motivasjonsfaktor enn å se fremgang og resultat :-)

Men sett også realistiske mål!

 

3. Ikke overtren. Mange har en periode den første og andre måneden hvor de er veldig "på" for å komme i form, og gir for mye jern, hopper på avanserte program osv.

Man vil ikke skade seg! :-) (dette ser man også mye med folk som skal ta "skippertak", og det ofte ender med yo-yo trening...snakker som sagt av erfaring)

 

ehm...ble kanskje litt mye, men føler at det kan være nyttig. Skulle selv ønske jeg hadde vist alt jeg vet i dag når jeg først skulle begynne å trene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...