Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor kult er blodgiving? Hvorfor gjør ikke du det?


jimdidr

Anbefalte innlegg

Hvorfor hører man så lite om blodgivning for tiden?

 

Hørte nettopp en podcast av PennJillette (på nytt) og har bestemt meg for å prøve å gi blod og beinmargs teste meg.

Syns dette virket så kult, jeg bruker ikke dop og jeg drikker moderat. (bare rødvin, jeg blir bare ikke bakfull på rødvin :) ) så lurte jeg er det det at vi ikke hører om blodgivning eller er Norges befolkning Jehovasvitner(religionen mot sier det å gi og mot ta blod) og narkiser, altså alle som ikke gir blod "that is" .

 

Spurte rundt i kompis "gjengen" og de kommer for det meste med svaret at de er for feige... eller som de sier at de har Issues med sprøyter (så man vet de ikke er på heroin). Men er denne frykten for sprøyter og blod så veldig vanlig. Gjør ikke det blodgivere i Norge til de tøffeste nordmenn ? :D

 

Jeg stikker i alle fall innom i morgen å sjekker om jeg får gi blod. http://www.blodbanken-oslo.no/praktisk/hvor.html

 

Men hva tenker dere rundt denne saken.. inspill.. kanskje litt inside informasjon om hvorfor folk gir blod osv osv...

Endret av jimdidr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kunne gitt blod, kunne også gitt bort alle pengene mine til de fattige, men jeg velger å ikke gjøre det...

Men som Christoffer Hitchens sier, du mister ikke blod men noen andre mottar... Greit nok du kan si du mister tiden det tar å gjøre det. Men det er jo bare å drite i å se på TV f.eks...

 

PS: Du skader mer enn du hjelper når du gir penger til folk på gata... (Det ligger mye informasjon bak denne uttalelsen men jeg holder det kort.)

 

PS²: Jeg er på ingen måte Kristen eller religiøs, jeg har bare høy moral fra mine "ape" forfedre :D hihi.

Lenke til kommentar
Det er allerede en tråd om dette. Uansett hvor mye jeg skulle hatt lyst, så treffer jeg to av punktene på "ikke-listen" til blodbanken, så det går ikke :p

hehe, jeg sjekka ikke om der var en tråd :) har du link?

 

Jeg prøvde på en "goof" å gi blod i USA men jeg kunne ikke fordi jeg hadde vært i Europa i over 5 år eller noe sånn :) wierd asså. Men som værre var at du kunne ikke gi blod i USA om du hadde vært i afrika i mer enn 6 måneder...

Lenke til kommentar
Du skal ikke gi blod hvis din egen helse kan bli dårligere som følge av givningen. Derfor skal du ikke gi blod hvis du ikke føler deg helt i form, har sovet dårlig, spist lite eller er svært sliten.

 

Jobb klokken 8, etter jobb er jeg vanligvis utslitt.

Ellers har jeg dårlige erfaring fra sprøyter hos tannlege som måtte stikke flere ganger pga. "han ikke traff". Noe jeg helst ikke vil gjenoppleve frivillig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...