Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygd pc skrur seg av 2min etter oppstart


Anbefalte innlegg

Hei

Satt sammen ny pc nå, men sliter med at 2min etter oppstart skrur den seg av.

Har en mistanke om at det er strømforsyninga som er dårlig, den er på 410watt.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347278

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341397

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329430

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348530

 

Dette er oppsettet. Er 410watt nok eller bør jeg fleske til med en 600 watt? Det som er prob?

 

 

Edit: en ting jeg kom på nå.. Når jeg starter den opp så hører jeg alle viftene starter, så etter 1-2sec så er det 1 eller 2 vifter som stopper.

Endret av tl35182
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkte litt på google.

 

Skjermkortet ditt bruker opp til 50-80w.

Prosessoren kan bruke opp til 135W.

 

Da er det ikke mye igjen til HDD, HK, DVD-rom osv.

 

Du kan alltids kjøpe en effektmåler på ClasOhlson til 170kr, så får du sett hva den bruker. Smart å ha til senere anledning også for å se hva som trekker mye strøm av husholdningsartikler.

323760_X_2007-06-27_161638_986.jpg

Lenke til kommentar
Sånn jeg ser det er det kun 2 veier den passer, med låsinga opp og ned. Skulle ikke ha noe å si, men kan jo prøve.

 

Første gangen jeg starta den opp hadde jeg ikkeno problemer, fikk inst. alle drivere osv, først nå idag den begynnte å kødde

 

Hvilken temp har du på CPU? Gå inn i Bios ved oppstart og monitorer om tempen synker eller bare stiger. Slike problemer er ofte temp relatert. Kan være også være relatert til minne, tenker da på feil timings, minnet får for lite kjøling, feil volt etc..

 

Jeg ville også valgt en strømforsyning med mer watt. 500 el 600 w holder i lange baner.

Lenke til kommentar
Søkte litt på google.

 

Skjermkortet ditt bruker opp til 50-80w.

Prosessoren kan bruke opp til 135W.

 

Da er det ikke mye igjen til HDD, HK, DVD-rom osv.

 

Du kan alltids kjøpe en effektmåler på ClasOhlson til 170kr, så får du sett hva den bruker. Smart å ha til senere anledning også for å se hva som trekker mye strøm av husholdningsartikler.

Kjøpte selv en sånn for 90,- hos Clas Ohlson.

 

Meget hendig ja, as we speak trekker pc'n 123-127W

 

Starter jeg Crysis går forbruket opp til 196W

 

Oppsett:

 

Intel c2d e8400

 

8800gts 512mb

 

4gb ram, 2x2gb

 

1hdd

Lenke til kommentar
Du må formatere første gangern med nytt maskinvare :cool:

sånn er det bare :p

 

Hva er det du sier, må han formatere slavedisken, der film etc ligger.. hmmmm

hvilken planet kommer du fra tro??

 

Strømforsyning som nevnt ovenfor skal klare å dra dette.

Koble fra så bare ene disk (operativsystem) er innkoblet. Samt alt unødveendige tilkoblinger...

Virker mer sannsynlig som et varme eller minne prob.

Prøv eventuellt å teste med en og en minnebrikke, kansje kjøre en memtest viss mulig..

Test viss mulig komponentene i en annen maskin for og utelukke feil..

 

Lykke til med feilsøk, det er jo en del av morroa!

Lenke til kommentar
Du må formatere første gangern med nytt maskinvare :cool:

sånn er det bare :p

 

Hva er det du sier, må han formatere slavedisken, der film etc ligger.. hmmmm

hvilken planet kommer du fra tro??

 

Strømforsyning som nevnt ovenfor skal klare å dra dette.

Koble fra så bare ene disk (operativsystem) er innkoblet. Samt alt unødveendige tilkoblinger...

Virker mer sannsynlig som et varme eller minne prob.

Prøv eventuellt å teste med en og en minnebrikke, kansje kjøre en memtest viss mulig..

Test viss mulig komponentene i en annen maskin for og utelukke feil..

 

Lykke til med feilsøk, det er jo en del av morroa!

 

Enig.

 

Av og til trenger du ikke formatere hoveddisken heller. Du kan med anddre ord bare starte opp gammelt windows på en pc med helt nytt HK, CPU, PSU, DDR2 osvosv. Men anbefales da ikke ettersom det kan bli max driverkrøll diverse steder fordi hardisken har innstallert de gamle komponentene med drivere. Isåfall må du slette disse driverne manuelt en etter en og det er ingen jobb for nybegynnere.

 

Kan hende det er strøm forsyninga de om den er gammel men jeg har flere PCr, og en av dem er en athlon 64. 2x 3ghz, 2 gb hyper memory 200 gb hardisk og 8600GT 512 mb kort, og alt i alt kjører jeg denne maskina på en 3-4 år gammel 380 W strømforsyning, så tror ikke det skulle være no problem.

 

Skjekk at alt er satt riktig opp, og gjør som sagt over. Ta ut alt unødvendig av kassa, altså bare det du absolutt trenger for å starte opp og prøv det. Om det da funker er det nok mest sansynlig PSU. som ikke takler alle oppgavene du pålegger den:)

Lenke til kommentar

Glem varme, minne, cpu, vifter, formatering og operativsystem. Det er alltid hovedkortet det er noe galt med. Hovedkort er den jævligste delen i alle pc'er. Oppdater bios eller skaff nytt hovedkort, eneste håp.

 

Jeg har hatt 5 harddisker uten problem, et par cpu'er og forskjeldige psu'er, men det eneste jeg har hatt problem med er hovedkortet. Har vel hatt 6 hovedkort alt i alt, det var noe galt med dem alle.

Lenke til kommentar

Vel, byttet PSU, guess what, alt funker fett.. 410watt er tydeligvis ikke nok, 600w ftw.

 

Litt skuffa over 3dmark 06 resultatet men. 6500 med mitt oppsett. Hadde trodd jeg skulle få mer men.

 

 

Det med slave disken som ikkefunka var bare at jeg ikke hadde kjørt inn SP2/3. Noob feil, jeg vet.

Endret av tl35182
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...