Gå til innhold

Mest økonomiske bilen?!


GRIM87

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Billigste bilen jeg har hatt var en gammel volvo. Brukte sykt mye bensin, men kostet 0 kroner i reparasjon og vedlikehold på 5-6 år, og veldig lite i forsikring. Poenget mitt er bare at drivstoffet ofte utgjør bare en veldig del av kostnadene med å ha en bil i drift. Det som stort sett koster mest er verditapet, så bilmerker og modeller som holder verdien bedre er stort sett mest økonomisk. Snakker man om litt eldre biler, hvor verditapet ikke lenger er så stort, så er det gjerne vedlikeholdet som koster mest. Vel, drivstoffet koster jo og en del da, men hvis man ser på forskjellen i kostnad for en gjerrig og en normal bil i forhold til forskjellen mellom en slitesterk og en slitesvak bil, så er det nok størst forskjell på vedlikeholdet.

 

Klart, er man en sånn pendler som jobber i Oslo og kjører 30-40000 i året, så blir det kanskje et annet regnestykke, men jeg mener for folk flest her.

 

Mitt inntrykk av en bil som f.eks. Nissan Micra er at den kanskje ikke er blandt de mest robuste bilene, og dermed kan ende opp med å koste en del i vedlikehold.

Lenke til kommentar

Diesel teller vel kanskje ikke med, men hadde en Opel Astra TDI som brukte under halvlitern. Dette var med Izuzu motoren.

Men den var dyr i vedlikehold.

Billigste bilen jeg har hatt og har er en mitsubishi lancer 1.6 GLXI

Den bruker 0.72, men har minimalt med utgifter til vedlikehold.

Har hatt 7 biler og her er rekkefølgen jeg har brukt minst penger på i vedlikehold.

 

Mitsubishi Lancer GLXI

Mazda 323

VW Vento 1.9 Diesel (Brant opp etter 2 mnd)

Toyota Carina II GLI

Mazda 626

Opel Astra 1.7 TDI

Lada Limo

Endret av SmoPe
Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på om du kan skru selv, hvor stor bil du trenger.

om du vil ha diesel eller ikke.

Som du ser av bilene jeg har hatt så er jeg veldig glad i asiatiske, nærmere bestemt:

Toyota

nissan

mazda

mitsubishi

 

disse går for å være veldig driftsikre. Og er egentlig ganske lette å skru på selv.

 

Det jeg gjorde når jeg trengte ny bil var å høre hos bilforhandlere om de hadde fått inn noen veldig billige bruktbiler som de skulle sende videre til bruktbilforhandlere. Disse er de egentlig litt lei å selge til privatpersjoner pga reklamasjonsrett, men er du flink til å snakke for deg, så greier du å vri deg unna den.

 

Men pass på det er mange som vil prøve å selge Citröeng, peugot og eldre ford mondeoer til deg, og det kan virke veldig fristende, men mitt råd er hold deg langt unna. Hvis du ikke er meget flink til å skru eller har mye penger.

 

Er sikkert veldig mange som er uenige med meg, men det er ihvertfall mitt inntrykk av disse bilene. Men selvfølgelig så finnes det ingen regel uten untak.

Lenke til kommentar
smart fortwo diesel, billig å forsikre, og billig i drift!

 

Men hvor sikkert er det å få igjen en god pris på den ved salg?

 

Jeg aner ikke altså, men ser for meg at det kan være en litt vanskelig bil å selge..

 

Ellers så kommer du ganske langt på en eldre Mazda 323 uten å måtte tanke opp, eller skifte deler...

 

bilen koster 8-15'000 kanskje..

 

EDIT: Husker ikke, men forsikringa er vel på rundt 9000 i året som førstebil.. -så siden du har hatt bil før så har du kanskje spart opp litt bonus også..

Endret av Daniel-G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...