Gå til innhold

Hva regnes som typisk restitusjonstid etter utholdenhetstrening?


Anbefalte innlegg

Jeg driver i hovedsak med styrketrening, og kjenner rimelig godt til hvor mange dager hvile jeg bør ha mellom hver gang jeg gjør ulike øvelser osv, men når det kommer til utholdenhetstrening så har jeg null peiling på slikt.

 

Hvor mange dager bør det f.eks. gå mellom hver gang man trener intervaller på 90-95%? Eller lengre økter på en 80%? Tar da utgangspunkt i en person som ikke i utgangspunktet har noe ekstremt høyt treningsgrunnlag på kondisjonssiden.

 

Har i utgangspunktet en plan jeg har tenkt å teste ut, med å ha 1-2 5 minutters drag på 95% puls som avslutning på styrkeøktene mine hver ukedag, og kanskje en litt lengre økt på et par timer en eller annen gang i løpet av helgen. Blir det litt mye? Burde jeg kanskje heller legge opp til å kjøre intervaller på mandag, onsdag og fredag f.eks?

 

Jeg er ikke i utgangspunktet opptatt av å løpe eller sykle en viss distanse på en gitt tid, eller noe sånt. Ønsker bare å få forbedret O2 opptaket for de gevinstene det vil gi meg i styrketreningen min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel si at man ikke trenger mer enn èn maks- økt hver uke, altså hvor du ligger over 90% av makspuls.

 

Vet ikke om du bare har skrevet feil på dragene, for du skriver at du skal holde 95% i fem minutter. Selv ikke olympiere vil kunne holde et slikt tempo.

 

men rolige joggeturer på rundt en time kan du nok ta så ofte du vil...

Lenke til kommentar
Kan vel si at man ikke trenger mer enn èn maks- økt hver uke, altså hvor du ligger over 90% av makspuls.

 

Vet ikke om du bare har skrevet feil på dragene, for du skriver at du skal holde 95% i fem minutter. Selv ikke olympiere vil kunne holde et slikt tempo.

 

Nei, jeg mener at jeg drar i vei med et tempo på tredemølla eller en tyngde på sykkelen som jeg vet vil ta meg helt opp dit. Så la oss si de første 3 minuttene på det tempoet går med på å gradvis ta meg opp til en 90%, på det tidspunktet begynner økningen i puls å slakke litt av, men det neste minuttet ca. tar meg opp til en 95% og så holder jeg der i et minutt eller så.

 

Jeg regner altså de 5 minuttene fra det tidspunktet hvor jeg endrer intensiteten, ikke fra tidspunktet hvor pulsen er på 95%.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Jeg driver i hovedsak med styrketrening, og kjenner rimelig godt til hvor mange dager hvile jeg bør ha mellom hver gang jeg gjør ulike øvelser osv, men når det kommer til utholdenhetstrening så har jeg null peiling på slikt.

 

Hvor mange dager bør det f.eks. gå mellom hver gang man trener intervaller på 90-95%? Eller lengre økter på en 80%? Tar da utgangspunkt i en person som ikke i utgangspunktet har noe ekstremt høyt treningsgrunnlag på kondisjonssiden.

 

Har i utgangspunktet en plan jeg har tenkt å teste ut, med å ha 1-2 5 minutters drag på 95% puls som avslutning på styrkeøktene mine hver ukedag, og kanskje en litt lengre økt på et par timer en eller annen gang i løpet av helgen. Blir det litt mye? Burde jeg kanskje heller legge opp til å kjøre intervaller på mandag, onsdag og fredag f.eks?

 

Jeg er ikke i utgangspunktet opptatt av å løpe eller sykle en viss distanse på en gitt tid, eller noe sånt. Ønsker bare å få forbedret O2 opptaket for de gevinstene det vil gi meg i styrketreningen min.

 

- La si du løper 4x4 minuttere, hvor du da ligger på 85-90 %, så tilsvarer det en relativt stor belastning på beinmusklaturen din. I begynnelsen ville jeg kjørt 2 ganger i uken, hvor du da legger inn restitusjonsøvelser(rolig joggetur på 3-5km) dagen derpå. Etter en måneds tid kunne du heller dratt inn 3 økter - mandag, onsdag, fredag.

 

- Det kan bli litt for mye ja, med utgangspunkt at du ikke har et godt treningsgrunnlag. Denne form for utholdenhetstrening er ikke så veldig gunstig i ditt tilfelle, ville heller redusert prosentene av maks hjertefrekvens og kjørt på med et par serier til.

Endret av Finne
Lenke til kommentar
kan vel legge til ett spørsmål...

angående restitusjon:

hvor lenge kan man gå, uten spesiell hard løpetrening, før kondisen begynner å avta?

 

Her er det mange faktorer som spiller inn. Trener du "mer enn det du tåler" i noen uker, vil en hvileperiode gjøre deg BEDRE. Dette er poenget med periodisert trening.

 

Trener du akkurat passe hele tiden vil et treningsopphold merkes kanskje etter en uke, men grunnlaget er der, slik at man fort kommer tilbake.

 

Man vedlikeholder også kondisjon bedre med lavere intensiv trening enn ingen trening i det hele tatt.

 

 

 

Ang. restitusjonstid varierer det mye med grunnlag og intensitet/varighet. Man kan også trene intensivt selv om man ikke er uthvilt, men da blir påfølgende restitusjonstid tilsvarende. For øyeblikket har jeg fire intervaller i uka, tirsdag og onsdag pluss fredag og lørdag. Dette er mer enn kroppen tåler over tid, så den fjerde uken er roligere før neste bolk.

 

 

Det er i tiden mellom harde økter/perioder kroppen bygger seg opp. Kroppen gjør tiltak som skal gjøre at en slik belastning skal bli lettere å gjennomføre igjen. Tiltakene for kondisjon vil være økt mengde røde blodceller og kapasiteten til disse, hjertets kapasitet til å pumpe (mer blod pr. slag), og forbedret blodtilførsel for muskelgruppene som belastes.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...