Gå til innhold

På tide med ny skjerm(er), lyst på S-IPS som samtidig skal brukes til spilling?


RamGuy

Anbefalte innlegg

Jeg føler det er på tide med en ny(e) skjermer snart, mine trofaste CRT-skjermen drar på årene og det merkes!

Ikke det at de har blitt "for utdaterte" eller noe i den duren, men bilderørene har nok sett sine bedre dager for å si det slik.

 

Jeg har vært storfornøyd, spesielt med min Sony GDM-F520 som med sine 1600x1200@100Hz (som jeg har valgt å kjøre på) har vært helt fantastisk! Fargene er riktig og veldig gode! Eneste minuset er at CRT påvirkes veldig av lysforholdene og er ikke like skarpe eller like "behagelige å se på" som LCD-skjermer. Og en CRT-skjerm blir ikke akkurat skarpere med årene, min F520 har begynt å få noen merkelige farger rundt omkring på skjermen som tyder på at bilderøre ikke har det helt godt, den har vært på service engang uten at det hjelp i det hele tatt og nå er det nok på tide å la den gå.

 

Jeg er ikke den mest sensitive personen ovenfor etterslep og slike ting, men er det noe jeg reagerer veldig på så er det blaffe og ukorrekte farger! Det er til å bli fullstendig gal av! At kompiser klarer å sitte på de TN-panelene de har uten å bli helt ør i hue fatter ikke jeg, men når jeg setter meg på de så er det jo som natt og dag sammenlignet med min GDM-F520 skjerm!

Og når jeg skal gå til innkjøp av en ny skjerm(er) så skal den så definitivt ikke være dårligere enn den som skal byttes ut!

 

Derfor er S-IPS det beste panelet å gå for? S-PVA sliter vell stort sett med litt mer etterslep enn S-IPS, samtidig som fargene også er hakket dårligere? S-IPS er jo ikke akkurat gameren sitt førstevalg det heller, men som sagt så er jeg vesentlig mer sensitivt på blaffe farger enn på etterslep i spill, og da er vell S-IPS å foretrekke?

 

 

Har tenkt litt på størrelser, og har vell funnet ut at 20" er et absolutt minimum!

Ser ikke noe poeng med å gå ned på størrelsen i forhold til hva jeg alt har.

De fleste skjermer med S-IPS panel er jo gjerne 24"+ uansett, er de ikke det?

 

Det jeg lurer litt på da er forskjellen(e) på 22", 24", 27" og 30"?

Første jeg legger merke til er jo at en 22" kjører på 1680x1050, mens en 24" kjører på 1920x1200, så med andre ord er hvert fall ikke piksel-tettheten noe dårligere på en 24" enn en 22"? Derimot når vi beveger oss over til 27" så er jo fremdeles oppløsningen på 1980x1200? Da er jo piksel-tettheten merkbart lavere? Eller har det ikke allverden å si? Beveger jeg meg helt opp på 30" så blir oppløsningen plutselig 2560x1600 så da snakker vi jo god tetthet igjen?

 

Men hvordan er det med størrelsene? Hva er "perfekt"?

Blir 27" og 30" for stort? Blir tettheten på 27" med 1980x1200 for dårlig?

 

30" tror jeg rett og slet blir for dyrt, det må være noe helt ekstraordinært med 30" for at jeg betaler blodpris for en slik skjerm.

Dell sin 27" koster f.eks under halvparten av deres 30"? Men HP har jo en 30" med S-IPS til en litt hyggeligere pris, men den er så "hyggelig" at det må da være en eller annen hake med den skjermen?

 

 

De skjermene jeg har sett på til nå er:

HP LP3065

Nec 20WGX2 Pro

Dell UltraSharp 2408WFP

Dell UltraSharp 2208WFP

Dell UltraSharp 2707WFP

Dell UltraSharp 3008WFP

 

 

Et annet spørsmål er jo hvorvidt det kommer noe nytt og bra i den nærmeste fremtid som kanskje er verdt å vente på?

Dell kommer vell med alle disse skjermene i en 09-serie til neste år? Er det noen barnesykdommer som er på disse skjermene som kanskje forsvinner da eller noe slikt?

 

En annen ting som er aktuelt er jo flere skjermer fremfor en stor?

Kan jo få nesten 3x Dell UltraSharp 2208WFP til prisen av 1x Dell UltraSharp 3008WFP f.eks?

Men som sagt så syntes jeg Dell UltraSharp 3008WFP blir litt vell dyr!

 

 

Noen innspill og anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De begge så veldig fine ut!

Skulle gjerne hatt noen tester av HP'en da, veldig vanskelig å få noe inntrykk av en skjerm uten noen skikkelige tester å lese igjennom :p

 

Når det gjelder den Hazro skjermen så er jeg litt skeptisk med tanke på moms osv fra utlandet, og eventuelt garanti / reklamasjonsrett som forsvinner?

 

Når det gjelder Dell UltraSharp 2408WFP som jeg for øyeblikket finner mest aktuell, hvert fall av Dell skjermene, hvor vanskelig er det å få tak i en med S-IPS panel?

Lenke til kommentar

Hvis du har en skjerm som duger noenlunde foreløpig, da jeg forslår at du venter litt med å kjøpe ny skjerm. Nvidia har nettopp (i nvisjon-08) satt igang en ny "hype" med 3D-stereo bilder som krever en skjerm med 120MHz. Dette kan muligens påvirke prisen på nåværende skjermer som storstett kjører på 60MHZ.

 

Det er litt uklart hvordan dette vil påvirke prisene, men hvis dette slår gjennom vil knuse prisene og det er lurt å vente litt for å se effekten av dette.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Hvis du kan leve med

, for all del kjøp en S-PVA skjerm eller TN for den saks skyld (som lider av lignende problem, særlig i den vertikale innsynsvinkelen). IPS er og blir overlegent på innsynsvinkel, VA og TN-paneler vil alltid ha alvorlige problemer med dette. Ikke tro at man unngår problemet fordi man ser rett på skjermen, da det vil være deviasjoner bare du så vidt beveger hode og med VA paneler trenger du ikke en gang å bevege hode for å se deviasjoner i gamma og farger.

 

Når det gjelder responstid, må jeg si meg utrolig oppgitt over hvor mye folk tar opp dette, da det er av så og si NULL betydning når vi snakker om 6ms grå til grå eller mindre. Ett enda viktigere tema for gamere er input lag (hvis du ikke vet hva dette er, sjekk linken i signaturen min). Hadde produsentene brydd seg om å faktisk teste dette og ha det i spesifiksjonene på produktet, tror jeg det hadde vært ett langt mer omdiskutert tema. En ting er ihvertfall sikkert, i dag er det ett langt større problem enn responstid. Dell UltraSharp 2408WFP som trådstarter syntes virker aktuell har en horribel input lag på over 4 bilder (rundt 70ms), noe som gjør at til og med de minst sensitive vil merke at musenavigasjonen henger etter.

 

Det finnes få alternativer av IPS-paneler og den eneste 24" som jeg kjenner til er kommersielt tilgjengelig her i Norge er HP LP2475w som er splitter ny IPS-skjerm (har ikke engang komt i USA enda). Av andre alternativer har vi NEC 2690wuxi/ Spectraview som er bedre på bildekvalitet, men som også koster det dobbelte og mer. Du har også den nokså nye LG W2600HP-BF, men denne har vist seg å ha alvorlige proplemer med hvitbalansen i tillegg til å ha såkalt "banding" i nyanser.

 

Det er en egen tråd om HP LP2475w hardforum.com. Input lag er målt til gjennomsnittlig 20ms og kontrast ratio er eksepsjonelt bra til å være IPS. Farger, gråskala og hvitbalanse er ihvertfall veldig bra når skjermen er kalibrert, men det gjenstår og se hvor bra skjermen er på disse tingene med fabrikkinstillinger. Prad.de er en av de beste sidene på nettet til å teste skjermer og der vet jeg det dukker opp en anmeldelse av HP LP2475w snart. Viser det seg at skjermen ikke har noen alvorlige problemer, blir det definitivt kjøp fra meg ihvertfall. Eneste ulempen med skjermen så langt, er at det er en wide color gamut skjerm. Dette kan utgjøre ett problem for de som plages av overfylte farger. Selv ser jeg ikke på det som ett stort problem, selv om jeg gjerne ville hatt sRGB fargespektrum på skjermen.

Endret av Looper87
Lenke til kommentar

Leste på den der HP-skjermen ja og den virker jo som det beste valget, også koster den mindre enn Dell skjermen.

Problemet med Dell skjermen er to ting, input-lag (som skal bli rettet mye på med en ny revisjon, når den måtte komme engang) også det faktum at det er utrolig vanskelig å få tak i den med S-IPS panel, og S-PVA er ikke noe jeg ønsker da jeg finner S-IPS langt bedre med tanke på at jeg skal game på den ved siden av at fargene osv skal være bra!

 

Så den HP-skjermen ser virkelig bra ut, S-IPS panel fra i år (ikke at det trenger å være bare positivt) og en fin pris (billigere enn Dell-skjermen) og tilsynelatende lav input-lag (som er veldig viktig!). Eneste negative med den er at den ser veldig kjedelig ut, men det er det siste jeg bryr meg noe større om, den har jo alle mulig koblinger så om det dukker opp en god test av den og alt ser positivt ut blir det nok en slik en!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Veldig god tråd RamGuy!

 

Jeg er også på utkikk etter en god 24". For meg virker det nesten som markedet har stått dønn stille de siste 4 årene.

 

Jeg kjøpte en Viewsonic 20" VP201s i 2004. Den har S-IPS panel med 16ms lag. Hva har egentlig forandret seg siden den gang? Alle "toppmodellene" (i henhold til farge) er fortsatt S-IPS, og ms har heller ikke forandret seg nevneverdig.

 

Leste på [H] forum at HP skjermen slet litt i forhold til rendring av tekst og en del andre ting. Det var egentlig mitt eneste håp for 24" siden NEC 2490 ikke importeres til Norge.

Endret av danandre
Lenke til kommentar

Sitter med noen Dell UltraSharp 3007WFP og et par Dell UltraSharp 2408WFP på jobb, og har et par Eizo S2431W hjemme.

 

Jeg er ikke så følsom for etterslep samt at jeg spiller sjeldent på skjermene, men krever en del av farger, kontrast og innsynsvinkel, og synes de Eizo-ene jeg har hjemme er en del bedre enn Dell-ene på jobb på dette feltet.

 

Dette til tross for at alle sier IPS panel er best. VA panel skal etter min viten ha bedre svartnivå og Eizo-ene knuser Dell-ene på det, men de vinner som sagt også på det andre etter min mening.

 

Sier bare dette slik at dere ikke går blindt etter panel typene ved innkjøp av skjerm. Tror nok det er en del annet i skjermen som også har litt å si.

Lenke til kommentar
Leste på [H] forum at HP skjermen slet litt i forhold til rendring av tekst og en del andre ting.
Du kunne ikke linke til aktuelle poster i stedet for tråden? Det er en mektig lang tråd å lese gjennom...

Til nå har jeg bare sett at HP skjermen ikke har samme problemer med tekst som Dells 2408WFP. Det er altså folk som har kommet til en annen konklusjon?

Lenke til kommentar

Det er vel ikke en unison konklusjon, men heller det at flere personer har opplevd problemer.

 

De siste sidene i forum posten omhandler mye av de problemene som er nevnt.

 

Når det er sagt så tror jeg skjermen fortsatt kan være aktuell fordi prisen er såpass god, og folk flest sier de ikke har hatt noen problemer.

 

Jeg sitter vel fortsatt på gjerdet til jeg får lest flere reviews.

Prad.de har foresten lagt ut sin review av skjermen (oversatt fra tysk)

Endret av danandre
Lenke til kommentar

Det er HP LP2475W du har bestilt @RamGuy? Sitter å vurderer den selv.

 

Har lest om dette tekst problemet på hardforum.com, men det virker som det kommer an på personen, og de bildene som er posta der av "problemet", ser ikke ut som noe problem i mine øyner, men man finner vel egentlig ikke ut av slikt før man har sitti med skjermen i noen dager.

Lenke til kommentar

Var nettopp å hentet skjermen, og førsteinntrykket er veldig bra!

 

Auto innstillingene var litt vell lyse, men uten om det så føles det som kvalitet i alle ledd!

Svart er svart, alle andre farger er korrekte og ser overhode ikke blaffe ut!

 

Veldig lett å bøye og vende på skjermen, og enda ikke merket noe som helst problemer med verken tekst eller etterslep under spilling! :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...