Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjerne plaster/bandage fra åpent sår?


PC^2020

Anbefalte innlegg

Hei, kutta av en ganske grov bit av fingern min for 2 dager siden. Renset såret og la på Jelonet, litt bandasje og så en steril kompress med lim rundt til slutt. Byttet plaster og jelonet i går og det gikk fint.

 

I dag, ca 20 timer etter jeg bytta plaster i går, så har Jelonet'en grodd seg fast i såret, gjør helt svimende vondt å forsøke å rive det av, hva gjør jeg ? Har hatt fingern i et vannglass veldig lenge nå, men er fortsatt langt fra løsna.

 

bilde:

post-30995-1219912204_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel skorpa den er grodd fast i, ikke noe farlig, den skal vekk uansett når ny hud er ferdiglagd.

ja, det veit jeg. Men legen sa at jeg måtte bytte jelonet, bandage og plsater hver dag, og se etter at det ikke blir noen infeksjon i såret. Han mener jeg må gjøre dette for å få et penest mulig arr.

 

Men, jeg fikk ringt mamma i dag, og hun sa at jeg skulle dra på apoteket å kjøpe medisinsk grønnsåpe og ha fingern i varmt vann m/grønnsåpe til skorpa løsna..

 

Noen med gode erfaringer med grønnsåpe her..?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Helio_*

Hadde samme problemet med fastgroing og at jeg åpnet såret på nytt hver gang jeg skulle skifte. Fant til slutt en genial sak på apoteket som heter Melolin. Det er absorberende kompresser med en slags plastoverflate med små huller i. Dette suger opp uten å sitte fast i såret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...