Gå til innhold

Bruk av SU-800


Anbefalte innlegg

Nikon's trådløse blitzstyring med kamrablitzen er fine greier. Jeg bruker denne av og til når jeg tar bilder av barna, men jeg sliter litt med at de lukker øynene på grunn av preflashet.

 

Kan jeg styre blitzene uten noe preflash hvis jeg kjøper en su-800

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder du blitzen i hånden når du bruker den trådløst? Du kan jo evnt. bare kjøpe en kabel da. Koster mye mindre enn en SU-800.

 

Men for å svare på spørsmålet. Du vil få færre preflash med en SU-800 ja. Dette pga. at det innebygde trådløse systemet bla. bruker lys til å kommunisere. Da får du en rekke preflash.

Lenke til kommentar

Jeg bruker gjerne 2 blitzer sb600/sb800. Litt forskjellig med paraply, softboks eller ingenting. Hvis jeg bruker kabel til sb800 kan den styre den andre blitzen, men da får jeg vel også preflashet. Jeg så for meg at denne su800 kansje kommuniserte med blitzene uten skarpe blink som gir bilder med lukkede øyne....

 

Med su800 kan jeg vel også styre styrken på blitzene også hvis jeg har forstått dette rett. Vil blitzene blinke bare en gang når de styres av su800?

Tenkte muligens å finne noe brukt eller besille fra usa.

Lenke til kommentar

Hendelseforløpet er slik når du skal kontrollere en eller flere blitser trådløst:

 

- Du trykker ned utløserknappen

- Et svakt blink, enten via pop-up'en, SB-800/900 eller SU-800, trigger blitsene til å avgi prefalsh

- Et svakt blink/preflash fra blitsen(e)

- Dette blir målt av kamera igjennom objektivet (derav TTL, Through the Lens)

- Riktig styrke blir kalkulert av kamera og eventuell kompensasjon blir lagt til og sendt via enten pop-up'en, SB-800/900 eller SU-800.

- Denne beskjed sendes i lyskode til blitsene slik at de forskjellige gruppene får tiltenkt informasjon

- Blitsene fyrer med kalkulert styrke

 

Noen kaller all blinkingen før det egentlige blinket for preflash, men jeg synes man skal skille mellom kommunikasjonsblinkene og selve preflashet som TTL-målingen baserer seg på. Mulig jeg er alene om å mene akkurat det. Viktig er det også å legge merke til at de trådløse blitsene ikke kommuniserer direkte med kamera eller SB-800/900 eller SU-800, men indirekte ved at (preflash)lyset blir målt igjennom objektivet av kamera.

 

Så rent praktisk skjer akkurat det samme om man bruker pop-up'en, SB-800/900 eller SU-800, men SU-800 avgir (nesten) bare usynlig IR-lys. Nesten, da det faktisk er litt synlig (rødt), men på ingen måte like sterkt som fra blitsene.

 

Bruker du kabel til SB-800, og den til å kommunisere med SB-600, vil du få akkurat samme hendelsesforløp som beskrevet over, men hvis alle blitsen var forbundet med kabel, vil kommunikasjonsblinkene være eliminert, men da er det meste av vitsen med trådløse blitser også borte. Det vil også eliminere kommunikasjonsblinkene om du bruker de trådløse blitsene i manuell, men da vil du naturlig vis ikke få TTL-måling heller.

 

Det jeg liker med SU-800, er at det er veldig raskt å justere nivå og modus på de ulike gruppene. Dessuten slipper man å bruke en SB-800/900 på kamera for å få tre grupper (alle kamera har bare opp til to grupper så vidt jeg vet) da det er sjelden man ønsker å ha en lyskilde så tett innpå kamera.

 

Nå finnes det enda flere muligheter, men det er jo en grunn til at det skrives bøker om tema. ;)

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Det vil også eliminere kommunikasjonsblinkene om du bruker de trådløse blitsene i manuell, men da vil du naturlig vis ikke få TTL-måling heller.

Dette gjelder kun med SU-800, right? Eller telles ikke blitsblinket fra kameraet som pre-flash, selv når de eksterne er satt til manuell. Det tar tross alt et par nanosekunder før blitsen fra kameraet når de eksterne, og den er jo synlig.

 

Tror jeg også skal investere i en SU-800. Som nevnt er den raskere å bruke, veier mindre enn en SB-800 og har lengre rekkevidde.

Lenke til kommentar

Om du ikke ønsker preflash i det hele tatt kan du jo bruke pocketwizards til å trigge blitzene. Da har du en utrolig solid løsning som fungerer på opptil 600m via radio. Du må riktignok stille inn blitzene manuelt, men det går lekende lett etter litt prøving og feiling. Da kan du i tilegg fjernstyre kamera om du ønsker det.

 

Prisen er derimot litt stiv. Rundt 2500kr pr. tranciever.

Lenke til kommentar
Det vil også eliminere kommunikasjonsblinkene om du bruker de trådløse blitsene i manuell, men da vil du naturlig vis ikke få TTL-måling heller.

Dette gjelder kun med SU-800, right? Eller telles ikke blitsblinket fra kameraet som pre-flash, selv når de eksterne er satt til manuell. Det tar tross alt et par nanosekunder før blitsen fra kameraet når de eksterne, og den er jo synlig.

 

Ops, litt upresist av meg, selvsagt må de trådløse få beskjed, og det skjer via lysblinket med kodet beskjed om modus og styrke. Det jeg egentlig mente er at det eliminerer preflash, altså det blinket som skal til for at kamera skal kalkulere riktig styrke.

Lenke til kommentar
Om du ikke ønsker preflash i det hele tatt kan du jo bruke pocketwizards til å trigge blitzene. Da har du en utrolig solid løsning som fungerer på opptil 600m via radio. Du må riktignok stille inn blitzene manuelt, men det går lekende lett etter litt prøving og feiling. Da kan du i tilegg fjernstyre kamera om du ønsker det.

 

Prisen er derimot litt stiv. Rundt 2500kr pr. tranciever.

Dette hadde selvsagt vært det mest ideele. Jeg tror jeg satser på CLS i starten og avanserer kanskje til PW etterhvert. Digg at man kan styre alt fra kameraet. Hender jo du har plassert blitsene såpass spesielt at det er vanskelig å justere styrke på de. Samt at en SU-800 er langt billigere enn mange PW. Får de for tusenlappen fra statene da. Den gamle versjonen dog.

Lenke til kommentar
Om du ikke ønsker preflash i det hele tatt kan du jo bruke pocketwizards til å trigge blitzene. Da har du en utrolig solid løsning som fungerer på opptil 600m via radio. Du må riktignok stille inn blitzene manuelt, men det går lekende lett etter litt prøving og feiling. Da kan du i tilegg fjernstyre kamera om du ønsker det.

 

Prisen er derimot litt stiv. Rundt 2500kr pr. tranciever.

Dette hadde selvsagt vært det mest ideele. Jeg tror jeg satser på CLS i starten og avanserer kanskje til PW etterhvert. Digg at man kan styre alt fra kameraet. Hender jo du har plassert blitsene såpass spesielt at det er vanskelig å justere styrke på de. Samt at en SU-800 er langt billigere enn mange PW. Får de for tusenlappen fra statene da. Den gamle versjonen dog.

 

Ja, CLS systemet har helt klart sine fordeler om du kan leve med rekkevidden. Det jeg liker med PW er at de alltid fyrer, uansett! 3stk. fra statene er forresten like dyrt som en SU-800 i Norge.

 

Den gamle versjonen holder i lange baner, om du ikke skal over 10FPS og bruker de ofte sammen med mange andre fotografer.

Lenke til kommentar

Men så må du huske at det også er mulig å kjøpe SU-800 i USA. Det er naturligvis det som er aktuelt for meg.

 

SU-800 skal visstnok rekke 9 meter, som vil holde under de fleste forhold. Problemet er jo når de streiker i sollys. 9 meter er selvfølgelig under perfekte forhold. Må bare være påpasselig å snu blitsene slik at sensoren på blitsene peker mot kameraet.

 

CLS vs. PW-debatten har jeg tatt med meg selv så altfor mange ganger, og det beste er selvfølgelig å gå for begge deler. Største fordelen med CLS er prisen, synes jeg. Men det faktum at du kan endre styrke fra kameraet er også utrolig digg. Jeg tror jeg starter med SU-800 og ser hvordan det fungerer.

 

Si jeg tar noen produktbilder. Da er det digg å slippe alle mulige kabler og dritt som man er avhengig av med PW. Da er det bare plug-and-play. Bagateller, men likevel.

 

Hvor mange blitser er strangt tatt nødvendig for temmelig normale portretter. Vil jeg klare meg fint med to i første omgang, eller skal jeg bare kline til med tre? Har en SB-800 fra før. Det som hadde vært digg hadde vært å bestilt én SB-800 og én SU-800. Vil jeg ikke da ha en ganske fin kombo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...