-
Innlegg
96 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Terrassebord sine prestasjoner
113
Nettsamfunnsomdømme
-
Kjøpe pent brukt familiebil - bensin eller elektrisk?
Terrassebord svarte på Terrassebord sitt emne i Bil og motor
Det er tydelig at dette var et tema som engasjerer 🙂 Vi nordmenn er glade i bilen vår og den representerer for mange, meg selv inkludert, et verktøy for livsutfoldelse, ikke bare transport. Det mest rasjonelle er jo å bare gjøre som alle andre og kjøpe en Tesla Model Y LR på rentekampanje og ikke tenke noe mer på det. Men jeg liker ikke Tesla Model Y og det er argument nok for meg til å ikke bruke 500K+ på en. Jeg er en person som liker tanken på at bilen jeg har kan løse alle utfordringer jeg måtte ha. Det være seg trekke henger, kjøre helt til hytta på vinteren, laste inn alt jeg måtte finne på å ta med etc.. Hadde man bodd i USA hadde ikke dette vært noe problem for biler som løser dette finnes en masse. Men her hjemme er disse bilene i stor grad uønsket av myndighetene dersom det ikke er elbil. Ikke rart hauggamle V70 Cross Country holder seg latterlig høyt i pris selv 10 år etter de gikk ut av produksjon... edit: La til "av myndighetene". -
Kjøpe pent brukt familiebil - bensin eller elektrisk?
Terrassebord svarte på Terrassebord sitt emne i Bil og motor
Hei. Nei, den nye bilen skal erstatte den gamle stasjonsvognen. Den elbilen vi har i dag skal fremdeles brukes til jobbpendling og er allerede avskrevet og skal kjøres "into the ground". Den skal leve livet sitt ved garasjen nede ved veien. Den brukes også som farte rundt i byen på småærend. Drivstoffkostnad på den andre bilen er av mindre betydning da den går betraktelig kortere ila. et år. For meg er ikke bil helt rasjonelt heller. Jeg ønsker meg en bil som tikker alle boksene, både "må ha" og "vil ha". -
Kjøpe pent brukt familiebil - bensin eller elektrisk?
Terrassebord svarte på Terrassebord sitt emne i Bil og motor
Amen! -
Kjøpe pent brukt familiebil - bensin eller elektrisk?
Terrassebord svarte på Terrassebord sitt emne i Bil og motor
Hei. Ja, den ene bilen går langt hver dag. Motorveipendling. 30.000 km i året. Må lades hver dag. Den lever sitt eget liv og det å ha mulighet til å lade to steder er jeg egentlig villig til å betale for da det er et stykke fra garasje til hus.- 93 svar
-
- 1
-
-
Kjøpe pent brukt familiebil - bensin eller elektrisk?
Terrassebord svarte på Terrassebord sitt emne i Bil og motor
Hybrider anser jeg som relativt komplekse biler som muligens har enda høyere servicekostnader enn en fossilbil dessverre. -
Kjøpe pent brukt familiebil - bensin eller elektrisk?
Terrassebord svarte på Terrassebord sitt emne i Bil og motor
Jeg tenker at de elbilene som eksisterer på bruktmarkedet nå, 2022-2024 modeller, fremdeles er modeller tidlig i elbil-tidsalderen. At verditapet vil fortsette. Et annet aspekt er alt man bruker en bil til utover persontransport innenbys. Jeg har båt på henger, skiboks og sykkelstativ på tak, varehenger. Tidvis en tur nedover Europa... Her føler jeg at en fossilbil fremdeles tilbyr en løsning med minst styr. Men så er det service og reparasjon. Clutch, oljeskift på motor/girkasse/differensial, turbo, dyser, etc.. Jeg er usikker altså...- 93 svar
-
- 1
-
-
Kjøpe pent brukt familiebil - bensin eller elektrisk?
Terrassebord svarte på Terrassebord sitt emne i Bil og motor
Når man leser slikt som dette begynner man jo å tenke på hva som skjer med bensinbiler i fremtiden. Men regner også med at dersom dette blir vedtatt så blir det populært å eksportere norske biler til utlandet. https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-fjerne-alle-bensin-og-dieselbiler-i-norge-innen-2035/s/5-95-2746524 -
Kjøpe pent brukt familiebil - bensin eller elektrisk?
Terrassebord publiserte et emne i Bil og motor
Hei. Sitter og ser litt på ny bil til familien om dagen. Har behov for plass til barnesete, hundebur, barnevogn, skiboks etc.. Samt hengerfeste og firehjulsdrift og rekkevidde. Hele pakka. Når jeg ser verditapet på nye elbiler tenker jeg at totaløkonomien er dårligere enn det man merker i det daglige. Man slipper kostnaden på bensinstasjonen, men pent brukte elbiler har gjerne falt MYE i verdi. Alternativet er pent brukt stasjonsvogn med bensinmotor (ikke diesel). Er jeg helt idiot som vurderer bensinbil? Spesifikt ser jeg på Skoda Enyaq vs. Skoda Superb. Laurin & Klement utgavene med "alt" utstyr. 286 hester elektrisk eller 272 hester bensin? Har folk noen tanker om totaløkonomi over et femårsperspektiv? Vi har lader i garasjen men den er enkelgarasje og vi har allerede en elbil som benyttes til pendling som må lade hver dag. Så en ekstra elbil drar med seg kostnaden til en ekstra lader på husveggen og således økt strømregning/effektledd. Bilen skal erstatte en bensindrevet stasjonsvogn vi har i dag.- 93 svar
-
- 1
-
-
Hva tenker folk her inne om det som skrives om en potensiell AI-boble? At tek-fond spesielt men også globale indeksfond generelt kan få en stygg smell skulle resultatene som er spådd utebli gjennom 2026? Det har jo vært en eventyrlig vekst den siste tiden (bortsett fra en knekk etter Trump ble innsatt som president, men den har tatt seg inn igjen og vel så det). Leser her: https://e24.no/teknologi/i/4BnBQE/kan-faa-en-kraftig-korreksjon-som-varer-en-stund Hva tenker fondssparerne her inne på forumet om 2026? Ta gevinst i tek-fond og diversifisere? Spisse fondssparingen mot andre markeder?
-
Det er mulig jeg var litt urettferdig mot E36 i mitt forrige innlegg. Jeg bare mins at den modellen faller litt mellom to stoler (E30 og E46). Det er kanskje farget av M3 utgavene av de respektive modeller. E30 M3 er jo legendarisk og E46 M3 CSL likeså. Synes også interiøret i E36 er litt off.
-
Kan vi få lov å bryte ned per bilmerke? Vanskelig å si hvilket år som var peak bil for de forskjellige bilfabrikantene har hatt gode og dårlige perioder. Bare kjapt ut fra min egen, umiddelbare vurdering av de tre store fra Tyskland. Peak Mercedes-Benz: Tidlig 90-tallet. W124, W140, W201, R129. Bruno Sacco sitt design tydelig over hele linja. Relativt moderne biler men fremdeles med det umiskjennelige mercedeske (styresnekke heller enn tannstang, fotbrekk). Komfort og byggekvalitet. Også underkommunisert luksus (S124 300 Turbodiesel - familiefrakter par excellence). Peak BMW: Fra ca. 1986 til 2000. E30, E31, E32, E34, E38, E39, E46 (jeg har med vilje utelatt E36). BMW rendyrket 50-50 vektfordeling, rekkeseksere og bakhjulsdrift. Modellnavnene gav mening med tanke på slagvolum. Stramt og konservativt design med en rød tråd gjennom modellrekken. Chris Bangle (designet E46) hadde ikke gått fullstending bananas slik som med E65. Peak Audi: Midten/slutten av 2000-tallet. Andre generasjons A8 var en virkelig utfordrer til S-klasse og 7-serie. A4 ble en skikkelig flott bil. A6 (C6) i Allroad utgave. Audi R8. Det har vært mye fint både før og etter. Og flere gode perioder for de forskjellige bilmerkene. Det spørs jo også hva man vektlegger. Sitter man i 2025 og ser bakover i tid på hvilke biler som holder og hvilke som ramler fra hverandre etter 8 år og 100.000 kilometer så vil jo dette føre til andre resultater.
-
Spiller litt på våren, sommeren og høsten. Er ikke så hardcore at jeg spiller på vinteren. Sliter selv med distanse. Mister kontroll når jeg skal dra til og har en tendens til å kaste oppover da, noe som fører til at discene ofte "staller" og går veldig til siden. På kortere baner går det bra. Så må jobbe med distanse og puttepresisjon for å jobbe meg ned mot par på de lengre banene. Bor ikke så langt unna Lille Leland i Agder, den banen er nådeløs for oss med begrenset distanse.
-
Gaming-PC 1440p - uten RGB fjas
Terrassebord svarte på ambivalens sitt emne i Hjelp til kjøp og salg av PC
Heisann. Vurder å gå for 64GB ram med en gang. To ram-brikker er det som skal være mest optimalt da vanlige skrivebordsprosessorer kjører dual channel, ikke quad channel. Var et meget rimelig hovedkort og det ser ut som et bra kjøp. Det er dog kun PCIe 4.0 på PCIe-kontakten. Om du planlegger å ha den nye pcen i 10 år kan det være mer fremtidsrettet å kjøpe et B650E hovedkort eller smelle til med de nye B850 hovedkortene med PCIe 5.0 kontakt for både SSD og GPU. -
Hei. Sitter i nær samme situasjon som deg, med 2020 modell elbil som straks er ute av garantiperioden. Du får spørre deg selv om du er kompetent nok til å vurdere om bilen er i slik stand den skal være eller om det er noen potensielle utbedringer. Nedsiden er 4.300,-, oppsiden er potensielt stor ved å ta testen. Ved å ikke ta den sparer du 4.300,- men nedsiden kan potensielt være så stor at bilen er verdiløs. En kollega måtte nettopp bytte batteriet på sin 4 år og 11 måneder gamle Kia. https://www.naf.no/bilverksted-og-tester/garantiutlopstest?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw-e6-BhDmARIsAOxxlxWseV6HlAb-HGa5um5--gMWhbM31z2dFDyjxZLz0DTZQvMKE88EInkaAr98EALw_wcB Jeg vet hva jeg skal gjøre for å si det slik.
-
- 85 svar
-
- 1
-
