Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erfaring med heving av bilkjøp mot importør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står i en kjedelig og ganske fastlåst situasjon med bilen min, og håper å høre om noen her inne har vært borti lignende eller har erfaring med jussforløpet i en slik prosess.

Kort fortalt: Bilen har hatt gjentatte, alvorlige tekniske feil over tid. Etter grundige vurderinger og bistand fra NAF-advokat, er konklusjonen klar: Det er mer enn nok grunnlag for å kreve heving av kjøpet.

Utfordringen er at den opprinnelige forhandleren som solgte meg bilen, ikke lenger eksisterer. Etter forbrukerkjøpsloven § 35 har man jo heldigvis retten til å rette et slikt krav mot tidligere salgsledd – i dette tilfellet bilimportøren.

Formelt krav (reklamasjon og krav om kjøpsheving/tilbakekjøp) er sendt til importøren, men som forventet møter jeg solid motstand og en real "stiv arm". De prøver etter alle kunstens regler å sno seg unna ansvaret som loven faktisk pålegger dem når forhandleren er borte.

Det jeg lurer på er:

Er det noen her som har gått hele veien med et hevingskrav mot en importør?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest 4f478...276
Skrevet (endret)

Dette høres ut som en svært frustrerende situasjon. Bra at du har fått vurderingen fra NAF-advokat på plass. Jeg har ikke vært gjennom akkurat det samme selv, men  jeg håper du står på videre. forbrukerkjøpsloven er jo tydelig på at krav kan rettes mot tidligere salgsledd når forhandleren ikke lenger eksisterer. Lykke til, og oppdater gjerne tråden med hvordan saken utvikler seg!

Anonymous poster hash: 4f478...276

Endret av oddeh
  • 2 uker senere...
Gjest 59612...1bf
Skrevet

Du bør fortelle hvilken importør, det kan være til hjelp for både deg og andre i samme situasjon.
Birger. N. Haug og Motorforum er vel verstingene til nå.
Skal man komme noen vei må man stå sammen, ingen vanlige privatpersoner kan ikke stå alene i dette. Nedsiden er for brutal.

Anonymous poster hash: 59612...1bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...