Gå til innhold

Kajac

Medlemmer
  • Innlegg

    5 851
  • Ble med

Hjelpsomme svar

  1. Kajac's innlegg in Rustbeskyttelse på nyere Audi A3 ble markert som svaret   
    Jeg har hatt flere biler som har blitt tectylbehandlet når bilen først var blitt noen år, av sertifiserte tectyl-verksteder med flere tiårs erfaring. Samtlige av disse bilene har hatt alvorlige, skjulte rustskader. Jeg slenger ikke bare ut løse påstander. Jeg sier ikke at all tectylbehandling er dårlig, men det sier seg selv at det er umulig å sandblåse i f.eks. plateskjøter o.l. Og etter tre år er det garantert kommet rust inn slike steder. All verdens sandblåsing er ikke nok til å fjerne skjult rust.
     
    Men det er din bil, og du gjør det du ønsker Men fra en som har skrudd på rustne biler behandlet på alle mulige måter i ti år er jeg ikke i tvil; en flere år gammel bil bør ikke behandles med tectyl o.l. Det er rett og slett ikke mulig å få vekk all rusten, og finnes det rust gjør Tectyl vondt verre.
  2. Kajac's innlegg in Rust ekspert? ble markert som svaret   
    Rusten er en ting. Som flere sier, kan det være at rammen er hel. Det er ingen synlige hull på bildene, men av erfaring vet jeg at hullene ofte først dukker opp når du begynner å skrape/dunke i rusten. Så uten en grundig sjekk av rammen ville jeg aldri kjøpt den, uansett pris.
     
    I tillegg har den feil på bremser, en eller annen feil som trigger motorlyset, og den skal være godkjent innen 5 måneder med hva enn feil som kommer på EU-kontrollen.
     
    Alt i alt vil jeg si at selv med bunnsolid ramme er den ikke verd 50 000 kr med alle disse usikkerhetsmomentene. Om du imidlertid påspanderer den en naf-sjekk eller tilsvarende, og den er positiv, sier jeg kjør på. Men få rammen og understellet behandlet med Fluid Film eller noe tilsvarende:)
  3. Kajac's innlegg in [Løst] Tidligere og tidligere EU kontroll om man godkjenner innen tiden? ble markert som svaret   
    Så lenge du tar kontrollen innen to måneder før fristen går ut, beholder du samme frist. Så om fristen er 31. August, kan du ta kontrollen mellom 1. Juli og 31. August og fremdeles beholde 31. august som frist om to år.
  4. Kajac's innlegg in Skal jeg takke ja til jobbtilbudet? ble markert som svaret   
    Nja, dersom du vet at dine kollegaer med omtrent samme kompetanse og arbeidsoppgaver tjener mye mer enn deg, vil jeg påstå man har gode forhandlingskort. Så det i seg selv behøver ikke å bety noe, så lenge TS er villig til å forhandle og ikke bare godta standard indeksjustering.
     
    Uansett bør TS komme seg vekk fra stedet han jobber for i dag. Slik jeg forstår det, har TS søkt jobber jevnt og trutt i et halvt år, og først nå landet et konkret jobbtilbud. Dersom han takker nei til dette tilbudet, kan det kanskje gå et nytt halvt år før neste potensielle jobbtilbud.
     
    Denne jobben tilbyr ikke noen foreløpig økning i lønn, men gir muligheten til å jobbe mer med utvikling, kompetanse som vil åpne dører i forhold til fremtidlig jobbsøking. 
     
    Dersom TS ikke får ønsket lønn i denne nye jobben, får han uansett kompetanse som er en viktig i forhold til å søke på fremtidige utvikler-jobber. Og det burde uansett være bedre enn å fortsette der han er nå.
  5. Kajac's innlegg in Streng EU-kontroll? blinklys, tåkelys, ikke ettergivende speil... Hva gjør jeg? ble markert som svaret   
    1: Så lenge lyset blinker orange, og glasset ikke er sprukket, er dette IKKE en feil.
     
    2: Tåkelys er IKKE påbudt, verken foran eller bak. Jeg har kommet igjennom ved å teipe over lyktene.
     
    3: Vindusviskere skal virke i alle modus; intervall, normal og hurtig. Dersom viskerne er for små og ikke dekker hele synsfeltet, kan dette muligens gi feil. Sjekk også at det ikke er stor slakk i innfestningene til viskerne. Dette har jeg fått feil på før.
     
    4: Alle speil skal være ettergivende. Dersom du kan vende speilene innover og utover, er dette godt nok. En del amerikanske biler ble levert med faste speil. Når disse ble solgt i Norge ble det som regel bare puttet på helt generiske svarte speil som tilfredstilte norske krav. Et prakteksempel på dette ser du f.eks. på Ford Taurus som ble solgt i Norge på 80 og 90-tallet. Disse har kjedelige, flate speil, mens den amerikanske varianten hadde speil som fulgte bilens kontur.
     
    5: Er det høy, jevn lyd fra fløyten, er dette godt nok. Lav lyd eller ugjevn lyd kan gi feil.
     
     
    Min oppfatting utifra ditt innlegg er at dette er et verksted du definnitivt ikke vil besøke igjen. Jeg anbefaler deg å kontakte Statens Vegvesen og får deres vurdering på feilene. Slike verksted ødelegger for alle gode, ærlige verksteder, og må stoppes så fort som mulig.
  6. Kajac's innlegg in [Løst] EU-kontroll i morgen! ble markert som svaret   
    Jeg vil anta at dette ikke er nok. Rammevangen er en del av bilen, og vil være like rusten enten du har tilhengerfeste eller ikke. Er det rustet hull i selve rammevangen? Har du bilder?
  7. Kajac's innlegg in Tid før omregistering er ferdig ble markert som svaret   
    Går vel et par dager fra betaling i din nettbank til den er registrert hos Vegvesen. Husk at betalinger ikke blir prosessert i helgene, så sånn sett har det bare gått én virkedag. Hadde gitt det hvertfall et par dager til.
  8. Kajac's innlegg in [Løst] Feil med katalysator ble markert som svaret   
    Det er enkelte biler der motorlyset kommer på hvis bensinlokket ikke er skrudd skikkelig på/ikke er tett. Kan det rett og slett være dette som har vært tilfelle her?
×
×
  • Opprett ny...