Gå til innhold

ÆDIDIAS

Medlemmer
  • Innlegg

    3 778
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om ÆDIDIAS

  • Bursdag 24. sep. 1989

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

18 322 profilvisninger

ÆDIDIAS sine prestasjoner

1,7k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Bil Toyota avensis T25, motor ADT250. Bilen ble kjøpt for 15 000km siden med tett DPF. Ved overtagelse ble partikkelfilter byttet til helt ny (ikke-OEM) og alt virket å være i orden. De siste kjørte 1500 km har feilkode P1386 dukket opp. Først etter ca 600 km sammenhengende kjøring. Så 400 km. Dermed 200 km, og nå ca 80 km. Motor responderer bra, har aldri vært situasjoner med redusert motorkraft eller nødmodus etter DPF bytte. Når motorlampa tennes, slår også både VSC og TRC ut. Kan egentlig ikke se andre mulige feil knyttet til feilkoden. Det eneste må være helt siden DPF ble byttet har bilen røyka sporadisk når driftsvarm. Dette har vært korte episoder på rundt 20-30 sekunder der bilen har dumpa en grå-blå sky av røyk, hovedsakelig i +60km/t. Det har vært forsøkt å bytte avgasstrykksensor og innsprøytningsdyse til eksos, samt rengjøring av EGR uten at problemet er løst. EGR og deler av innsuget her var tildekt med et tykt lag av seigt sotlag. Enderøret på eksosen har også et lett til medium tykt sotlag. Bilen forbruker noe motorolje, ca 1L på 10 000 km. Da er spørsmålet, hva er det som virker å være problemet her? Første tanken er at DPF ikke fungerer optimalt, muligens begynner å tette seg. Kan dette virkelig være tilfelle etter bare 15 000 kjørte km? Har vært påpasselig med å unngå småkjøring og bruke dieseltilsetning som skal øke cetantall i håp om å skåne DPF mest mulig, men samtidig leser jeg at DPF ikke skal lage røyk under drift og enderøret i eksos skal være tilnærmet sotfri med en velfungerende DPF. Noen innspill?
×
×
  • Opprett ny...