Gå til innhold

Billigst mulig ultraportable med SSD disk og innebygget HSDPA modem.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et småartig prosjekt på gang.

 

Skal etter hvert sette opp et overvåkningssystem for fjøs (sånn noen lunde i boks) der live-video publiseres på web (axis kamera).

 

Dette skal kunne overvåkes fra traktor og evt andre steder (f.eks. langt inne i fjellheimen og hytta).

 

Har pendlet såvidt innom løsninger med mobil, men det ser ikke ut som at noen av dagens mobiler klarer mine krav (se http://cam1.inderoy.com/view/index.shtml). MEN VET DERE AV NOEN MOBILER SOM KAN VISE DETTE CAMET, SÅ SI IFRA.

 

Derfor ser jeg for meg en ultraportabel laptop som er fastmontert i docking mer eller mindre tilpasset traktor med fast strømforsyning (12v... kan fikses med converter).

 

Siden dette skal stå i en traktor, ser jeg for meg at en vanlig mekanisk harddisk vil være litt kjipt, så legger lista på SSD med en gang. Hastighet betyr ikke så mye her. Men det skal gjerne være fremtidsrettet. Har en viss plan om å kjøre vista (simen1, ikke start...), men det er ikke noe KRAV. Jeg stiller i utgangspunktet med et åpent sinn.... (ja, linux inkludert til nød, men SISTE utvei).

 

Dette er noe som det kan være aktuelt å satse noen kroner på, men UTGANGSPUNKTET må være billigst mulig. Så får jeg heller bygge ut etter behov.

 

Når jeg snakker om "fastmontert", så er det ganske relativt. Ser for meg et lite brett, på en liten arm, med en docking. Pc'en trenger ikke å stå i traktoren til alle døgnets tider, siden den skal kunne kobles til en docking. Strømforbruk er heller ikke så viktig, da den skal kunne ha fast strømforsyning (også i bil).

 

Kom med forslag! :)

 

 

Edit: og for de som så måtte desperat lure: Det er snakk om overvåkning av kyr som er nær kalvingstid.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innebygget HSDPA modem i ultraportabel i Nord-Trøndelag på Inderøya? I bil/traktor og uten mulighet for ekstern antenne? I fjellheimen?

Det tror jeg du kan glemme. Er jo bare noen få kvadratmeter av Inderøya som har HSDPA dekning. I fjellheimen, i Nord-Trøndelag, er vel dekningen nærmest lik 0. Slik situasjonen er nå i dag.

Lenke til kommentar

Jaja. Men ikke ta det så tungt. Har snakket med både telenor og netcom, og alle 3G sendere skal oppgraderes til HSDPA innen året er omme. Og kommer langt med 3G dekning. Det er i hovedsak i traktor og bil den skal brukes, men etter vert så kan bruksområde være aktuelt på hytta og på fjellet. Og da kan man bruke ICE. NMT450 nettet har mye bedre dekning til fjells.

Lenke til kommentar

Ja, der har du et poeng. Men denne er vel ikke tilgjengelig for hvermanssen idag? Hadde uansett ikke teknt å spesialbestille en uferdig linuxbasert telefon som "kanskje" kan lese en javaapplett i fremtiden. Må ha noe som fungerer _i dag_.

 

Ingen winmobile 6.1 eller 3parts mobilnettlesere som støtter javaapplet?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Men denne er vel ikke tilgjengelig for hvermanssen idag?
Jo, de selger den fra linken jeg ga, men 900-versjonen som er aktuell for Norge er ikke inne ennå. Den er ikke uferdig, i den forstand at basis funksjonalitet skal være på plass. Den er uferdig i den forstand at programvaren vil bli videreutviklet i overskuelig fremtid (i motsetning til for andre telefoner), slik at du stadig vil få tilgang til utvidet funksjonalitet. Følg med på siste nytt her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=804588&hl=

Der vil du også om et par uker kunne få hjelp til å sjekk om funksjonaliteten du trenger er på plass. Såvidt jeg forstod mangler du uansett dekning i området hvor du skulle bruke denne, så du har vel tid til å vente til openmoko modnes ytterligere uansett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei... jeg venter ikke på en (i mine øyne) tvilsom telefon) grunnet at jeg må "vente på dekning uansett".

 

Misforstå meg rett:

Linux på mobil er FETT, og vil gjerne ha det selv. Men dette er noe fattern skal bruke i traktoren... osv... med alt annet det måtte følge med seg av utfordringer både for meg og han. Så derfor velger jeg å satse på en etablert plattform.

 

Og har forøvrig Telenor 3G dekning her, men "venter" på HSDPA.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Vel hvis du skal ha noe i dag, så har du naturligvis UMPC'er som EEEPC og Acer Aspire One (som nå er på lager til drøyt 2.500,-) som vil gjøre jobben fint. Den har også flash-disk som tåler risting, og burde derfor egne seg bedre enn mer vanlige laptoper.

 

Når det gjelder linux-mobiler med åpen software stack (noe som gir deg all fleksibilitet du trenger for ditt prosjekt) så vil disse komme for fullt, men det vil fortsatt ta noe tid. Openmoko har vært under utvikling lenge, og kan godt være modnere enn du tror, den er ihvertfall tilgjengelig nå i sommer. Jeg skal ikke si at den allerede nå er moden for jobben, men du virker litt vel rask til å avskrive den. Det mest umodne jeg har sett på mobiler så langt er faktisk Windows CE, det yter elendig og er så ustabilt at det grenser til ubrukelig. At noe er etablert trenger ikke bety all verden. Senere i år kommer Android, og som også vil innby til utstrakt programutvikling. I tillegg har vi LiMo som vil komme, men hvor jeg ikke har oversikt over hvor åpen software-biten blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...