Gå til innhold

GDDR5 kommer til AMD-grafikkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tommyms: Det stemmer ikke helt for nvidias GT 200 kommer nok til å yte bra likevel.

 

I forhold til dagens toppkort så har de to selskapene ulike strategier for å øke minnebåndbredden:

 

- AMD dobler klokkehastigheten (GDDR5)

- Nvidia dobler bredden på minnebussen (til 512 bit)

 

De oppnår altså omtrent det samme. Jeg vil si begge valgene er kloke på hver sine måter:

- Nvidias valg er klokt fordi de slipper leveranseusikkerhet på den nye minneteknologien. Det koster en del ekstra i form av kanskje tidenes dyreste PCB til skjermkort. Nvidia velger altså den trygge men dyre strategien.

- AMDs valg er klokt fordi det vil spare dem for ganske mye penger hvis leveransene blir forutsigbare. Backup-planen er å bruke GDDR3 som reserve men det vil gå ut over inntjeninga. AMD er altså litt mer vågale men den økonomiske gevinsten deres er også større. AMD har nok kalkulert med at risikoen er innsatsen.

 

Vi kan bare prise oss lykkelig for at de ikke valgte samme strategi begge to. Da hadde i hvert fall leveringene blitt usikre.

 

PS. Illustrasjonsbildet er av en helt annen type brikker. Det er systemram for bærbare PCer med SDR 166 MHz CL3. Slik ser GDDR5 ut:

 

1.jpg

22(23).jpg

 

Et dokument om Qimondas GDDR5.

Lenke til kommentar

Deilige nyheter :D

 

AMD/ATI har sansen for nye ting/fremgang iforhold til nVidia!

 

I forhold til dagens toppkort så har de to selskapene ulike strategier for å øke minnebåndbredden:

 

- AMD dobler klokkehastigheten (GDDR5)

- Nvidia dobler bredden på minnebussen (til 512 bit)

 

Får ikke HD4800 også 512bit da? Hørte noen rykter om dette...

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar
Får ikke HD4800 også 512bit da? Hørte noen rykter om dette...

Så vidt jeg har skjønt, bare HD 4870 X2. Dvs. 256 bit til hver GPU.

 

Jeg ser ikke helt vitsen med 512bit GDDR5 på vanlige HD 4870. Det blir bare mer minnebåndbredde enn brikken klarer å bruke. Altså overkill.

Lenke til kommentar

Heier litt på ATI nå, bare de er sånn nogenlunde i nærheten av nv's kort, kommer nok mange til å gå for Crossfire med 4870, meg inkludert...

Synes 2x3870 har fungert bra, men savner enda mer trykk i 1920x1200 med litt AA på, disse ser ut til å ha en fin økning i ytelse;)

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Aldri overkill, push på med teknologi.

Du kan få kjøpe min framtidsmobiltelefon med 10000 timer standby og 1000 timer tale. Det får den gjennom det fantastiske brenselcelle-batteriet som spås lansert en eller annen gang i framtiden.

 

Du kan også få kjøpe min flygende tråsykkel. Den mangler bare vingeteknologien for å fungere sånn som tiltenkt.

 

Mener du fortsatt at det bare er å pøse på med teknologi selv om det er fullstendig overkill for blant annet GPUen? Hvor mye er du villig til å betale for all teknologien som ikke vil gi deg en smule mer ytelse på dagens skjermkort?

Lenke til kommentar
Aldri overkill, push på med teknologi.

Du kan få kjøpe min framtidsmobiltelefon med 10000 timer standby og 1000 timer tale. Det får den gjennom det fantastiske brenselcelle-batteriet som spås lansert en eller annen gang i framtiden.

 

Du kan også få kjøpe min flygende tråsykkel. Den mangler bare vingeteknologien for å fungere sånn som tiltenkt.

 

Mener du fortsatt at det bare er å pøse på med teknologi selv om det er fullstendig overkill for blant annet GPUen? Hvor mye er du villig til å betale for all teknologien som ikke vil gi deg en smule mer ytelse på dagens skjermkort?

Er enig i at det ikke er noe spesielt nødvendig med 512bit sålenge 256bit'en blir fullt utnyttet sammen med GDDR5.

 

55nm, 480 stream processors, 1GB GDDR5, 800+ million transistors er gode nok spesifikasjoner for meg :new_woot:

Lenke til kommentar

Amd/ati hadde jo 512-bits på hd2900xt korta sine...var da ikke helt suksess vel? Vil nvidia få det til på første forsøk tro?

 

Blir ufattelig spennende å se nvidia og amd mot hverandre med disse nye vindunderne.

 

Heier på amd :p Men trenger ikke være mer enn et lite hestehode forran...bare nok til at mange vil vurdere å kjøpe...vil se amd konkurere i mange år til

Lenke til kommentar
Amd/ati hadde jo 512-bits på hd2900xt korta sine...var da ikke helt suksess vel? Vil nvidia få det til på første forsøk tro?

Det hadde ikke noe med minnekontrolleren og gjøre. Der var/er det andre ting i arkitekturen som er problemet.

Lenke til kommentar
Amd/ati hadde jo 512-bits på hd2900xt korta sine...var da ikke helt suksess vel? Vil nvidia få det til på første forsøk tro?

 

Blir ufattelig spennende å se nvidia og amd mot hverandre med disse nye vindunderne.

 

Heier på amd :p Men trenger ikke være mer enn et lite hestehode forran...bare nok til at mange vil vurdere å kjøpe...vil se amd konkurere i mange år til

Jeg tror at Nvidia sine kort blir endel kraftigere. Men det som er så utrolig med AMD sine kort er jo den syke prisen! Hvis man regner litt om blir det rundt 2000kr+ for HD4870 og GT200 vil koste over 4000kr?

 

Så spørs det bare hva ytelsen på GT200 vs HD4800. Er GT200 kun 30-50% bedre så er jo HD4800 klart det beste valget :)

 

edit: leif ja...

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar
Aldri overkill, push på med teknologi.

Du kan få kjøpe min framtidsmobiltelefon med 10000 timer standby og 1000 timer tale. Det får den gjennom det fantastiske brenselcelle-batteriet som spås lansert en eller annen gang i framtiden.

 

Du kan også få kjøpe min flygende tråsykkel. Den mangler bare vingeteknologien for å fungere sånn som tiltenkt.

 

Mener du fortsatt at det bare er å pøse på med teknologi selv om det er fullstendig overkill for blant annet GPUen? Hvor mye er du villig til å betale for all teknologien som ikke vil gi deg en smule mer ytelse på dagens skjermkort?

 

Jeg er villig til å ofre livet for ny teknologi :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...