Gå til innhold

Hakking ved panorering?


Anbefalte innlegg

Jeg var idag innom både elkjøp og expert for å se på flat tv'er (lcd). Det jeg la merke til var at det var en god del hakking ved panorering og også en del ved raske bevegelser. Blandt annet så jeg Samsungs M87 52" på expert som viste filmen "Biler" fra Blu-ray, noe som ga fantastiske bilder, men den verste hakkingen i bildet jeg noen gang har sett på en tv?! Jeg er ganske følsom for hakking og en tv som ikke har "myke" bevegelser vil være totalt uaktuellt, er dette et problem med alle lcd tv'er idag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som han over sier pleier det ofte å hjelpe med på å skru av slike "hjelpemidler", men så er det også noe med å gjøre bildebehandlingen i TVèn og hvor godt den gjør jobben sin. Ett annet nøkkelord i denne sammenhengen er 24FPS.

 

Her er det 24FPS som gjelder, 24hz (FPS, frames per second) bilder i sekundet er den hastigheten filmene er orginalt er spillt inn i og sørger for jevnere bevegelser ved panoreringer siden man slipper konvertering. Grunnen til at dette er utgangspunktet på Blu-Ray (og det døende formatet HD-DVD) er at en da slipper unna de ulempene konvertering til 50- og 60Hz medfører. I utgangspunktet er 24Hz også et bedre utgangspunkt for en bildeprosessor, da den slipper å gjøre inverse telecine (prossesen med overføring av videofilm til elektronisk form) først. Så på de fleste nye TV appeareter har en nyere prosessorer som vil også glatte ut forskjellen mellom hver frame, slik at vi opplever bildet som skarpere og med en bedre flyt i bildet.

Lenke til kommentar

Hmm, 24FPS er jo i grunn ganske lite, med tanke på at øyet kan oppfatte 60 bilder i sekundet, kan det helt enkelt være at filmen har for lite FPS?

Lurer også på om jeg vil se slik "hakking" ved raske bevegelser på tv'n dersom jeg bruker den som en pc-skjerm? Har sikklet litt på den 46" M87'en til Samsung, men den hakkingen gjør meg gal =(

Lenke til kommentar
Hmm, 24FPS er jo i grunn ganske lite, med tanke på at øyet kan oppfatte 60 bilder i sekundet, kan det helt enkelt være at filmen har for lite FPS?

Lurer også på om jeg vil se slik "hakking" ved raske bevegelser på tv'n dersom jeg bruker den som en pc-skjerm? Har sikklet litt på den 46" M87'en til Samsung, men den hakkingen gjør meg gal =(

 

Det er støtte for 48FPS på noen digitale kinoer, en del av grunnen til at det ikke er standard, er grunnet at det koster MYE penger i filming og distribusjon analogt. Det har også noe med hvor mange frames det mennesklige øyet kan skildre, det er mange som sier at det mennesklige øyet ikke klarer å skilde 24FPS fra 48FPS, det må være mer for at vi skal klare dette. Men på den andre siden, dette er ikke slik det mennesklige øyet eller hjernen fungerer, vi ser ikke rammervis, det hakker vel ikke når du vrir på hodet ditt håper jeg :roll:? Det er en kontunierlig strøm av lys og informasjon. Så spørsmålet er hvor mange FPS trenger vi egentlig? Grunnen til at 24FPS fungerer best ved avspilling av BD har jeg forklart ovenfor-

Endret av Actionchicken
Lenke til kommentar

Ja, men når vi snakker om FPS i spill så er jo 24FPS på nedre grensen av akseptabelt, så jeg synes det høres veldig rart ut at vi ikke skulle kunne dra nytte av høyre framerate? Når vi allikevel har nevnt kino, så er hakking ved panorering noe jeg også godt merker i kinosalen, ingen andre som opplever dette også?

Lenke til kommentar
Ja, men når vi snakker om FPS i spill så er jo 24FPS på nedre grensen av akseptabelt, så jeg synes det høres veldig rart ut at vi ikke skulle kunne dra nytte av høyre framerate? Når vi allikevel har nevnt kino, så er hakking ved panorering noe jeg også godt merker i kinosalen, ingen andre som opplever dette også?

 

Som du sier er 24FPS på den nederste grensen før vi klarer å legge merke til dette. Ja. har sett dette på kino også. Men det endelige resultatet bestemmes også mye av hvilken kameraføring som er brukt under innspilling av filmen osv. Jeg sier ikke at 24FPS er nok, jeg prøver bare å opplyse om hvorfor 24FPS i de fleste tilfeller er bedre eller ikke. Hvis det er en god bildeprossesor som har 50,60, 96, 100 eller 120 hz etc er det ingenting i veien for at resutaltet kan bli "bedre". Ved visning av 24Hz kildemateriale vil den teoretisk kunne legge til tre frames mellom hver frame fra kildemateriale, mens den ved 50Hz kan legge til en ekstra frame. En virkelig god prosessor gjør inverse telecine, og kjører 96Hz (24+24+24+24) selv på 50 og 60Hz filmmateriale. Men du må huske at oppdateringshastigheten alene av panelets oppdateringshastighet vil ikke bli noe bedre, hvis ikke bildeprosessoren også tilfører ny informasjon mellom frames'ene i kildematerialet.

 

Hva mener du er en passende standard?

Lenke til kommentar

Takker for linken til "FPS myte" tråden, meget intressant. Men spørsmålet mitt er vel i grunn om denne hakkingen skyldes LCD TV'n eller om det er Blu-ray filmen som er laget med for få FPS?

 

Edit: Kikket nå på "60 FPS vs 24 FPS" videoen som lå i nevnte tråden. Denne illustrerer jo veldig godt poenget mitt, da 24 FPS selv med motion blur hakker. Ser nå også hvorfor jeg reagerte så på tv'n på expert, da den viste Blu-ray versionen av "Biler". Ser ut til at denne er laget helt uten motionblur eller veldig lite, slik at det blir ekstra tydelig at den kun kjører på 24 FPS =(

Endret av =P
Lenke til kommentar
Takker for linken til "FPS myte" tråden, meget intressant. Men spørsmålet mitt er vel i grunn om denne hakkingen skyldes LCD TV'n eller om det er Blu-ray filmen som er laget med for få FPS?

 

Selv om 24FPS er for lite i utgansgpunktet så vet jeg at M-serien til Samsung sliter litt med hakking i bildet. Så for å besvare spørsmålet ditt; Det er TVèn som har størsteparten av skylden her, altså bildebehandlingen.

Lenke til kommentar

24 fps har vært standard i alle år på film. Selv har jeg aldri vært plaget av det på kino, men lcd har jeg slitt med. For ett år siden kjøpte jeg en M87 og denne hakket fryktelig mye. Jeg leverte faktisk tv-en tilbake da Samsungs film+ system heller ikke funket særlig bra. Dette systemet skal ta seg av hakkingen, men til gjengjeld ødelegger det hele bildet.

 

Dette er ikke noe nytt heller. Philips utviklet DMN(digital natural motion) for sine crt tv-er og dette gjorde like mye skade som lcd100hz og film+.

 

Interpolering er ingen dum tanke, men de fleste produsentene overdriver dette. Loewe hadde et system de kalte for DMI(digital motion interpolation) som er et litt nedtonet slik at billed teksturen ikke blir forandret i like stor grad. Faktisk så ser man det bare av og til på litt dårlige dvd-er.

 

når man legger til delframes slik at man jukser til 50fps så havner man på det samme som en vanlig tv sending. Dette er også grunnen til at all film ser ut som det er laget på video hvis man skrur på 100hz på en lcd.

 

I Hollywood har det vært snakk om å øke fps til 50, men dette skjer ikke før alt skytes digitalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...