Gå til innhold

Nokia 8310-oppussing - "arbeidslogg"


Anbefalte innlegg

Har fått tak i en ganske pent brukt Nokia 8310, og har av ren nostalgi bestemt meg for å gi den en liten oppussing. Dette blir en slags arbeidslogg.

 

Telefonen ble kaserte fremfor å få nytt batteri. At batteriet er lei etter seks års tjeneste ser også ut til å være eneste skade/feil.

 

 

Mandag 17. mars 2008:

Telefonen trenger som sagt nytt batteri. Nokia 8310 kommer med et batteri av typen BLB-2 på 750mAh, og jeg vurderte først å gå for et uoriginalt på 1300mAh. Bestilte heller et originalt med holo-logo på 830mAh til ca 250kr inkl frakt da en 8310 med standard 750mAh-batteri holder mer enn lenge og jeg har litt dårlig erfaring med uoriginale batterier. At holo-batteriet er ca fire ganger så dyrt hadde derfor ingenting å si.

 

Av kosmetiske og hygeniske grunner skal jeg også bytte ut noen deler på den seks år gamle telefonen, og etter en grundig rens fant jeg ut at dekselene og tastene trenger utskiftning. Var i utgangspunktet hypp på det standard grå/blå dekselet, men det endte i en resultatløs ringerunde til diverse verksteder og få treff på Google. Nokiaer i svart som feks N73ME, N95 8GB og nye N82 er i vinden om dagen, og jeg fant et tilsynelatende fint deksel på eBay. Inkludert matchende taster og frakt koster herligheten like mye som to halvlitere Cola, men med 99,9% positiv tilbakemelding fant jeg ut at Albert fra Hong Kong var verdt et forsøk.

 

Onsdag 19. mars 2008:

Mottok batteriet i dag, det er helt klart et ekte Nokia-batteri.

 

Torsdag 27. mars 2008:

Mottok dekselet igår. Det var overraskende bra sett opp mot pris, og utenom noen små detaljer minst like godt som et originalt. Skal poste noen bilder etterhvert.

 

Videre planer/idéer:

* Ny firmware / fikse delmeldinger

 

Oppussingskostnader:

Nytt batteri - 244,50kr

Deksel m/ taster - 31,50kr

Totalt - 276kr

 

---------------------------------------------------------------

Kom gjerne med tips/råd/kommentarer. :)

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen planer om hvordan du eventuelt kan oppgradere firmware på denne
Tenkte å høre med TKP hva de hadde inne av gammel firmware. Den er jo fra den tiden hvor alt slikt skulle gjøres av et verksted så ikke enkleste saken å oppgradere selv.

 

Har sett litt rundt etter muligheten for å modifisere firmware da jeg husker den ikke har støtte for delmeldinger (noe som irriterte meg grønn da jeg hadde den), men mulig det er fikset i original firmware fra Nokia. Noen som vet?

 

Har ikke tenkt å bruke den så veldig mye, så å modifisere utover sms på mer enn 160 tegn har jeg egentlig ikke behov for.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Har også en slik telefon liggende i samlingen min.

Fin liten sak. :)

 

Men den er aldri vært i bruk, så annet enn software er det ikke mye og fikse på den.

Husker også spesielt det med SMS var det som irriterte meg mest når jeg testet den for en stund tilbake.

 

Tror den skal kunne oppdateres med Nokia PC Suite 4.81 via infrarød ;)

(om PC-en har det da)

 

Selv har jeg aldri prøvd dette men.

Lenke til kommentar
Tror den skal kunne oppdateres med Nokia PC Suite 4.81 via infrarød
Takk for tipset! Tror vi har en IrDA-adapter liggende på jobben, mulig dette gjør jobben.

 

Kunne de som har en Nokia 8310 liggende postet firmware-nr og -alder samt om de kan sende delmeldinger eller ikke? Det hadde vært til stor hjelp. :thumbup:

 

Er det noen som vet om nyttige modifikasjoner til en mobil som 8310? Kan man modifisere den til å bruke javaprogrammer (et eksempel!) eller kan man bare gjøre små endringer som å legge til en ekstra snarveien i hovedmenyen til en av telefonens allerede eksistrende funksjoner?

Lenke til kommentar
Da har jeg firmware v. 05.57, fra 15/08-2002. Og så står det NHM-7.

Og jeg kan ikke sende meldinger over 160 tegn.

Takker. :)

 

8310 hadde en relativt stor FW-oppgradering, blant annet med Snowboardspill. Ikke umulig delmeldinger var med i den.
Selv har jeg v. 05.54 fra 31/07-2002 (altså 14 dager eldre enn padda). Den har snowboardspillet og mangler delmeldinger. Spennende å se hva jeg kan få til med en IrDA-oppdatering.
Lenke til kommentar

På den andre linken kommer det ganske godt frem hva PC Suite kan gjøre med telefonen, og FW-oppdatering er ikke en av dem. Blir å ta en prat med TKP allikevel.

 

Takk uansett. :)

 

 

Noen som vet hvor jeg kan finne en FW-oversikt for 8310 og en changelog? Kan se ut som om Nokia gradvis fjerner slik etter hvert som modeller blir eldre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...