Gå til innhold

HD-HTPC; hva er mulig?


Anbefalte innlegg

Vurderer å bygge en HTPC som skal takle HD, både direkte gjennom media (kombinert HDDVD/Blu-Ray), og gjennom streaming (kablet nett).

 

HDDVD/Blu-Ray gir som kjent en del nye muligheter mtp. lyd og bilde, men hva er mulig å oppnå ved bruk av en HTPC? Jeg tenker på f.eks.:

  • xvYCC/x.v.Color - krever HDMI 1.3(a)
  • Deep Color (36/48bit) - krever HDMI 1.3(a)
  • Lyd gjennom HDMI
  • Alle de nye HD-lydformatene (

Mye av dette er avhengig av både medialeser (drev), mediafil, god software, grafikkort, osv. Men også samspillet mellom disse. Noen eksperter på området der ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei jeg er nok dessverre veldig grønn på dette temaet.. :/

 

Jeg skjønner ikke helt dette med de nye HD lydformatene på en HTPC. Altså ideen med HDMI (1.3) er jo at den skal frakte både lyd og bilde. da tenker jeg selvsagt på HD bilder (1080P) pluss en av de nye HD lydformatene (Dolby digital + feks) men hvordan blir da dette på en HTPC? for der er det vel såvidt meg bekjent ikke noen lydprossesor i grafikkortene.. og er det i det hele tatt noe lydkort som støtter de nye lydformatene eller er kanskje dette software basert(?) Kunne trenge en kraftig opplæring i dette gitt.

 

Dette er neimen meg ikke lett.. noen som kan utdype?

Lenke til kommentar

hd serien til ati har digital lyd ut gjennom hdmi, men slik jeg forstod det på hjemmesidene til ati så var det kun 5.1 lyd og ikke av de nyeste med 7.1 slik som dts hd og dolby true hd. Men jeg ser ærlig talt ikke problemet, hvem kjører 7.1 lyd gjennom en tv eller projektor uansett. Selvfølgelig så finnes det da forsterkere med hdmi innganger, men disse har da også anndre lydinnganger både analogt og digitalt. Finnes vel også lydkort som støtter de nye lydformatene også.

Lenke til kommentar
(...) Finnes vel også lydkort som støtter de nye lydformatene også.

Tja, det har du kanskje rett i, men såvidt jeg vet er det ikke mulig å frakte de nye HD-lydformatene over spdif eller toslink, siden det ikke finnes noen standard (protokoll) for dette. Båndbredden burde være høy nok på begge medier, men standardene er altså ikke spesifisert for slik transport og derfor finnes ingen produkter. Eller gjør det?

 

Jeg vet at de siste HDMI-utgavene støtter alle disse formatene, og jeg lurer på om dette er det eneste måten å overføre slik lyd på. I så fall må grafikkort for en god HTPC støtte lyd med svært god båndbredde og signalbehandling. Er det er marked for slikt ennå?

 

Les mer her:

http://en.wikipedia.org/wiki/DTS-HD_Master_Audio

 

(Dette er kanskje det mest "krevende" av de nye HD-lydformatene.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Kommer nok flere og flere slike løsninger framover, alt annet hadde hvert kjempe rart.

Det beste er nok allikevel om PowerDVD kan sende HD-lyd direkte ut gjennom skjermkortets HDMI 1.3-utgang... Tror dette er hva de fleste ønsker seg.

Lenke til kommentar

Er det noen av disse kortene som lar en kjøre kun lyd over HDMI? Jeg har en Pioneer reciever fra 2006 som ikke takler 1080p og som i tillegg grøter til bildet nå sykt ved bruk av HDMI inn og så ut igjen. Så har i heletatt sluttet å bruke video-delen på den, nettopp pga dette. Er derfor interessant å ha en HDMI-kabel for overføring av ukomprimert surround (PCM) som går i forsterkeren, og en for bilde som går direkte inn på TVen.

 

Så kanskje litt teit spørsmål, for det bør jo være ganske logisk, men støtter dette Auzentech utvidelseskortet akkurat det? Eller vil det ikke fungere så lenge det ikke får video-biten fra skjermkortet via HDMI?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan du ikke bare kjøre spdif da? Blir jo en billigere kabel også?

Jeg husker ikke om jeg allerede har nevnt det; SPDIF støtter ikke de nye HD-lydformatene, og kommer sannsynligvis aldri til å støtte dem, heller. Problemet er ikke båndbredde eller maskinvare, snarere protokoller, standarder og programvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...