Gå til innhold

Tips til elektronika


Jooakim

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg liker stort sett bare pop/rock, men har lyst til å teste litt elektronika. Så det hadde vært fint å begynne med litt rocket elektronika.

 

Jeg vet at det finnes andre "tips til elekotronika"-tråder, men de var veldig gamle. :-)

 

Her har dere listen over tips som kom inn. Jeg har ikke fått hørt gjennom alt, men jeg har i hvert fall satt et "<3" på det som stemmer med hva jeg spurte om. Altså småelektronisk med rockete tendenser. Vennligst gi beskjed om url til Last.fm ikke fungerer, eller om Last.fm-profilen ikke inneholder "samples". I så fall, link gjerne til MySpace eller lignende.

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo!

 

Jeg ser at det ikke finnes et fullgodt alternativ til en slik type sjangertråd, og lurer derfor på om du ettersom tiden går vil fylle ut førsteinnlegget med oppdagelser av gode band og artister innenfor denne sjangeren, noe à la tråden om trash metal.

 

Jeg kan jo begynne med å anbefale noen rocka og ikke minst velkjente elektroniske artister:

 

The Prodigy

Basement Jaxx

Fatboy Slim

Chemical Brothers

 

Vil du vite mer om disse og eventuelt hvilke album å starte med, spør ;)

Lenke til kommentar
The Prodigy

Basement Jaxx

Fatboy Slim

Chemical Brothers

 

Er vel ingen offisiell sjanger som heter elektronika.

 

The Prodigy - Breakbeat, Big Beat.

Basement Jaxx - House

Fatboy Slim - Big Beat

Chemical Brothers - House, Electro, Breakbeat, Big Beat.

 

Elektronika er vel norsk for EDM (Electronic Dance Music)...?

 

Kan vel likegjerne anbefale Junkie XL, U.N.K.L.E., Danske Trentemøller og Røyksopp når vi er inne på god "elektronika".

 

_____________________________________

 

Til trådstarter: for rocka elektronisk musikk, sjekk ut

U.N.K.L.E. - War Stories og

Chicane - Somersault.

 

Begge albumene er forsåvidt nye. Førstnevnte oser det indie av, mens Somersault inneholder mye bra innen rock, house, trance og downtempo. Beviser bare at personer som lager trance, ikke bare er nerder som sitter bak PC-en og lager det fjortisser liker, eller "techno" som uvitende folk pleier å kalle det, men at det faktisk finnes trance-producere som mange ambisjoner innen musikk-produksjon.

Endret av Dalh
Lenke til kommentar
Er vel ingen offisiell sjanger som heter elektronika.

Nok sjangerrunking. Det er offisielt.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Electronica

http://wc10.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=73:11605

 

Noen ganger er det godt å ha paraplysjangre. Mye musikk er vanskelig å båssette, derfor er det noen ganger greit med tråder om enorme felt som rock, electronica, hiphop osv.

 

Junkie XL er med i stor grad på det falske Prodigy-albumet Castbreeder, forresten ;)

Lenke til kommentar
Hallo!

 

Jeg ser at det ikke finnes et fullgodt alternativ til en slik type sjangertråd, og lurer derfor på om du ettersom tiden går vil fylle ut førsteinnlegget med oppdagelser av gode band og artister innenfor denne sjangeren, noe à la tråden om trash metal.

 

Jeg kan jo begynne med å anbefale noen rocka og ikke minst velkjente elektroniske artister:

 

The Prodigy

Basement Jaxx

Fatboy Slim

Chemical Brothers

 

Vil du vite mer om disse og eventuelt hvilke albu

 

m å starte med, spør ;)

Jeg har hørt litt på alle de du listet opp der, men var ikke noe som falt i smak. Jeg er ute etter litt mer rolig - à la 120 Days, men kanskje litt mer elektronisk. Om du skjønner hvor jeg vil?

 

Og jeg skal prøve å oppdatere tråden såsant jeg får svar som treffer blink.

 

Moby var litt for lite elektronikk. :|

 

Edit: Oi! mange svar mens jeg skrev! :D Får sjekke de bandene på Last.fm. Forresten, hvorfor finner jeg ikke Røyksopp/Röyksopp på Last.fm?

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar

Jeez... Tenke seg å ikke like de store (og ikke minst engelske) sønnene av røffere electronica. Du ber først om rocka, så vil du plutselig ha det litt mer rolig? :p

 

Jeje, uansett burde denne tråden stå for alle typer electronica, syns nå jeg (emnetittelen tilsier nå det).

 

Edit: Oi! mange svar mens jeg skrev! :D Får sjekke de bandene på Last.fm. Forresten, hvorfor finner jeg ikke Røyksopp/Röyksopp på Last.fm?

Beats me...

http://www.last.fm/music/R%C3%B6yksopp?q=R%C3%B6yksopp

Endret av cun
Lenke til kommentar

Tipset om Trentemøller tiltredes. Hvis Röyksopp er interessant bør du også sjekke ut Groove Armada. Og Thievery Corporation. Av roligere elektronika kan vel også nevnes Stephane Pompougnac (selv om det innimellom blir vel sløvt...), han mikser ofte inn flere stilarter og har også innimellom etnisk påvirkning. Blir ofte litt fascinert av å høre på ham. Du kan jo også sjekke ut Hotel Costes-serien. Forskjellige artister på ett album - tror det har kommet ut 9 eller 10 stykker nå og innimellom finner du sabla bra artister der. Men kanskje litt mye gråstein - du kan previewe (heter det det når man hører på?) albumet på nettsiden deres.

 

Av mer rocka elektronika kan vel Ralph Myerz&The Jack Herren Band nevnes. Norske er dem også! Er vel etterhvert blitt mest kjent for villbass-sceneshowet sitt, men jeg mener albumene deres holder høy kvalitet.

 

Må bare nevne Digitalism og Timo Maas også selv om de ikke passer rett inn elektronika-kategorien - kanskje mer mot techno uten at jeg er særlig god på sjanger-plassering. Førstnevnte er passe rocka (sjekk ut sporet Idealistic på albumet Idealism!) og Timo Maas gjør veldig mye rart, men på albumet Pictures er det tett mellom de gode sporene.

Lenke til kommentar

Ralph Myerz & the Jack Herren Band

RJD2

The Avalanches

DJ Shadow

Trentemøller

Röyksopp

Daft Punk

Kraftwerk

Ulver

Indestructible(mitt band :whistle: ) www.myspace.com/indestructiblemusic

120 Days

Buckethead har gitt ut et deilig drum n bass album kalt days of the robot

Krüder & Dorfmeister

 

 

En fin blanding av Electronica, Techno, Drum N' Bass, rock og trip-hop

Endret av kristoffer1989
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...