Gå til innhold

Voigtländerobjektiver til Nikon og Pentax


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cosinamerkede plastvidundere fra nittitallet har vel bl.a den tvilsomme æren å oppnå slike hysterisk morsomme MTF-grafer på photodo: http://www.photodo.com/product_890_p4.html

Hovedårsaken til dette var at de forsøkte å tjene penger på produksjon av billigoptikk til SLR-kits, og hadde en nyutviklingsrutine som gikk noe sånt som:

1. Design en optisk konstruksjon med de ønskede egenskapene.

2. Bytt ut gruppe etter gruppe og element etter element til ønsket prisnivå (veeldig lavt) er nådd.

 

Dette betyr bare at Cosina også vet å være kostnadseffektive når det trengs, siden har Cosina bl.a:

- nesten egenhendig gjenopplivet rammesøkermarkedet med rimelige kamerahus (Bessa R til R4 og Epson R-D1) og grensesprengende optikk som 12mm/5.6, 28mm/1.9, 35mm/1.2 og en 50mm/3.5 som Popular Photography mente var den skarpeste de hadde testet noen sinne..

- produsert kamerahus og optikk for Carl Zeiss Ikon-serien av rammesøkere til CZs egne spesifikasjoner.

- vunnet stor annerkjennelse i hjemmemarkedet (Japan) for SL-serien med objektiver som finnes i Nikon, Canon og Minoltafatning og der 125mm 2.5 Macro kanskje er det best kjente.

 

Nå er vel kanskje mest nyttig å se på Cosina Voigtländers SL serie for å finne sammenlikningsgrunnlag for disse nye (som er oppdateringer av eksisterende design som har gått ut av produksjon men har vært meget ettertraktet bl.a i Japan).

http://www.cameraquest.com/Voigt%20SL.htm

 

Mer om priser og produksjonstart:

http://www.rangefinderforum.com/forums/sho...mp;postcount=26

 

Gentlemen, install your split-image focusing screens...

Lenke til kommentar
Ikke helt godt å si. Cosina i seg selv har ikke verdens beste rykte mht optikk, men samtidig er Voigtländer et respektert merke, og Cosina leverer bl.a. optikk etc til Hasselblad X-Pan, så det er vanskelig å si noe sikkert uten å ha testet objektivene.

 

Hvis vi ser på hva Cosina har laget de siste 10 årene, så kan man vel trygt si at de ligger svært godt ann kvalitetsmessig. Hele det nyoppståtte Voigtlander merket er jo Cosina, bare at de bruker navnet Voigtlander, det er svært mange år siden det virkelige Voigtlander eksisterte. Mitt inntrykk (rett meg hvis dette er feil) selv om det har blitt fremstilte annerledes noen steder, er at Cosinas Voigtlander kameraer er Cosina konstruksjoner, laget helt uavhengig av det gamle tyske merket det er altså IKKE snakk om lisens eller lignenden. De første målsøkerne var nærmest klare da Cosina fikk en avtale om Voigtlander navnet, fordi det er et navn som ville være lettere å markedsføre i vesten.

 

Dette er ikke noe negativt, da moderne Cosina opptikk av mange blir sett på som på nivå med Leica bare for en billigere pris. Dette er intet mindre enn en imponerende turn fra å være en billig OEM produsent av zoomer og billige SLR kropper, til å bli en produsent av klassisk kamerautstyr av svært høy kvalitet, men til priser som er oppnåelige for folk flest. Historien om Cosina forteller om et selskap som mistet hele sitt profittgrunnlag ved overgangen til SLR, fordi de hadde levd av å OEM produsere billige anaologe Nikon og Canon hus, og når markedet for disse forsvant. Ble de tvunget til nytenkning, noe som førte til dagens Cosina Voigtlander.

 

 

PS. Selv om Cosina Voigtlander er en konsevativ produsent, håper jeg de på sikt kan komme med AF fast objektiver. Vi trenger tredjepartsopptikk som ikke bare konkurere på pris men også kan matche Nikon og Canon på kvalitet, og kanskje til å med våre bedre. MF opptikk er vel å bra, men hva angår Nikon og Pentax er det jo stor tilgang på brukt MF opptikk med perfekt opptisk kvalitet, så hvis man skal tilby noe som ikke allerede finnes brukt til Nikon og Canon bør man innkludere AF.

Endret av modin
Lenke til kommentar
PS. Selv om Cosina Voigtlander er en konsevativ produsent, håper jeg de på sikt kan komme med AF fast objektiver. Vi trenger tredjepartsopptikk som ikke bare konkurere på pris men også kan matche Nikon og Canon på kvalitet, og kanskje til å med våre bedre. MF opptikk er vel å bra, men hva angår Nikon og Pentax er det jo stor tilgang på brukt MF opptikk med perfekt opptisk kvalitet, så hvis man skal tilby noe som ikke allerede finnes brukt til Nikon og Canon bør man innkludere AF.
Hvis det er som Svein-Gunnar sier (og har egentlig ingen grunn til å tvile på det), vil jo dette åpne for høykvalitetsoptikk med rimeligere kamerahus enn D200 og D300. Dét er i hvert fall en genistrek, selv om både Carl Zeiss og Cosina Voigtländer gjerne skulle inkludert AF for min del. Da ville det virkelig vært et fabelaktig alternativ til Nikons egne, ikke minst fordi et par av disse vil fylle inn for objektiver Nikon ikke har i rekken sin (i hvert fall ikke nye).
Lenke til kommentar
Hvis det er som Svein-Gunnar sier (og har egentlig ingen grunn til å tvile på det), vil jo dette åpne for høykvalitetsoptikk med rimeligere kamerahus enn D200 og D300. Dét er i hvert fall en genistrek, selv om både Carl Zeiss og Cosina Voigtländer gjerne skulle inkludert AF for min del. Da ville det virkelig vært et fabelaktig alternativ til Nikons egne, ikke minst fordi et par av disse vil fylle inn for objektiver Nikon ikke har i rekken sin (i hvert fall ikke nye).

 

Zeiss har vel chip på sine Nikon objektiver også? I såfall er det neppe en overaskelse at Cosina Voigtlander har det, da de fleste objektivene i Zeiss sin Nikon/M42 serie vel er produsert av Cosina, er vel bare en av dem som er produsert av Zeiss selv eller noe sånt. Ingen bør i i hvertfall slå tvil om Cosina, det produserer jo bropart av Zeiss sine M-objektiver til Zeiss Ikon også.

Lenke til kommentar
Ikke helt godt å si. Cosina i seg selv har ikke verdens beste rykte mht optikk, men samtidig er Voigtländer et respektert merke, og Cosina leverer bl.a. optikk etc til Hasselblad X-Pan, så det er vanskelig å si noe sikkert uten å ha testet objektivene.

Hvis det ikke finnes et slektskap mellom Cosina og Fujifilm, så stemmer nok ikke det. X-pan er nemlig et rebrandet Fujikamera, og ble produsert av Fuji for Hasselblad. Det er forøvrig Fuji som produserer optikken til Hasselblads H-serie også.

Lenke til kommentar
For å kunne ha glede av disse objektivene på Nikon, så må man vel ha en D200 eller D300 ? For man får vel ikke blender/lukker-automatikk på D70 eller D80 ?

 

Tom

 

Ikke hvis det Svein Gunnar skrev stemmer.

Det var den lille detaljen jeg hadde oversett. Som Svein Gunnar sier (min utheving):

 

ALLE Nikon DSLR eiere kan glede seg over automatikk da Cosina har gjort den genistreken å inkludere CPU på de nye objektivene.

 

Bare synd at det ikke kommer en utgave for Canon :(

 

Tom

Lenke til kommentar
Bare synd at det ikke kommer en utgave for Canon :(

 

I prinsippet gjør det jo det, da den kan brukes med adapter. Eneste er behov for nedblendet lysmåling noe som er ganske så uproblematisk, det må man vel med Pentax versjonen også. Hvis det er snakk om M42 og ikke K, har ikke helt oversikt her om det er M42 eller K disse objektivene har, Zeiss sin klassiske serie har jo m42.

Lenke til kommentar
Bare synd at det ikke kommer en utgave for Canon :(

 

I prinsippet gjør det jo det, da den kan brukes med adapter. Eneste er behov for nedblendet lysmåling noe som er ganske så uproblematisk, det må man vel med Pentax versjonen også. Hvis det er snakk om M42 og ikke K, har ikke helt oversikt her om det er M42 eller K disse objektivene har, Zeiss sin klassiske serie har jo m42.

Pentax dSLR måler lys på vanlig måte med manuell K-objektiver, og bruker altså ikke nedblending til det. Det gjelder nok også disse fra Cosina.

Lenke til kommentar
Pentax dSLR måler lys på vanlig måte med manuell K-objektiver, og bruker altså ikke nedblending til det. Det gjelder nok også disse fra Cosina.

 

Det stemmer nok, jeg er egentlig umåtelig imponert over bakoverkompabiliteten hos Pentax. Som gammel Pentax ME eier, så varmet det skikkelig da jeg fikk prøve ut min bortgjemte Pentax 40mm 2.8 Pancake på en medarbeiders K10D her om dagen. Det tegnet helt vanvittig skarpt og nydelige bilder! Om Pentax kunne levert litt mer tilpasset ergonomi for min egen del, samt litt på objektivsiden (som ikke kostet vettet) så ville det vært en sterk kandidat for meg.

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar
Det stemmer nok, jeg er egentlig umåtelig imponert over bakoverkompabiliteten hos Pentax. Som gammel Pentax ME eier, så varmet det skikkelig da jeg fikk prøve ut min bortgjemte Pentax 40mm 2.8 Pancake på en medarbeiders K10D her om dagen. Det tegnet helt vanvittig skarpt og nydelige bilder! Om Pentax kunne levert litt mer tilpasset ergonomi for min egen del, samt litt på objektivsiden (som ikke kostet vettet) så ville det vært en sterk kandidat for meg.

 

Pentax lager jo tilsvarende Pancake med AF i dag, men det vet du sikkert. Pentax er helt klart det kuleste merket, skulle gjerne byttet til en K10d med 71mm, 40mm og 21mm pancake kombo. Disse tre objektivene tar mindre plass en en gjennomsnittlig normalzoom til sammen, og slå alle zoomer i verden rent opptisk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...