Gå til innhold

theriksens andre oktoberfest


Anbefalte innlegg

Da var vi igang med en oktoberfest med et ganske annet preg enn den forrige, og du store hvor morsomt det skal bli å ha med kameraet hvorenn man vandrer, spesielt med tanke på at man nå ikke kan bære på en diger zoom (og telelinser er heller ikke noe morsomt), så nå skal vi gjøre som Cartier-Bresson i sin tid gjorde - kjøre 50mm og ofte hofteskudd uten å se i noe okkular. Jeg er selvsagt klar over at den godeste Henri hadde betydelig større kompetanse enn hva jeg selv har, men et sted må man jo begynne. Og jeg begynner med

 

Nikon D50 og 50mm f/1.8.

 

Ser frem til en morsom, utfordrende og lærerik måned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. oktober: "Idet jeg falt"

 

post-50635-1191258765_thumb.jpg

 

Exif:

Camera Make: NIKON CORPORATION
Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:01 14:38:15
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.033 s (1/30)
Aperture: f/2.8
ISO equiv: 200
Exposure Bias: 0.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: program (Auto)

 

Kort beskrivelse:

Tanken var å ta bilde av skyene utenfor huset gjennom takvinduet, men det bildet viste seg å ikke bli så vellykket som tanken var. Derimot ble det spennende da jeg holdt på å falle av stolen jeg sto på og feilaktig trykket på utløserknappen i vilden sky da jeg landet fortumlet på gulvet. Etter litt kort behandling med nivåer, kurver, kontraster og desaturering (i vilkårlig rekkefølge) ble resultatet som dere ser.

Endret av theriksen
Lenke til kommentar

2. oktober: "T"

 

post-50635-1191355567_thumb.jpg

 

Exif:

 

Camera Make: NIKON CORPORATION
Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:02 20:25:54
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.013 s (1/80)
Aperture: f/1.8
ISO equiv: 1600
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: shutter priority (semi-auto)

 

Kort beskrivelse:

Oslo sentralstasjon. Sent om kvelden. Dagen har vært lang, slitsom og ikke har det vært store fotografiske muligheter. Jeg sitter der på en småkald, hard benk. Langt ifra behagelig. Mobiltelefonen brenner i lomma, den har et spennende spill jeg ønsker å spille. Til tross for at mobiltelefonspill aldri har vært morsomme. Det er rart hvor interessant den minste lille ting kan bli når man må fordrive et kvarter. Jeg setter kameraet mot øyet, titter litt rundt omkring, ser en boks med en T, en person i bakgrunnen, knipser. Andre oktobers motiv er forbi.

Lenke til kommentar

Jeg takker for kritikk og ros så langt, først og fremst.

 

Når det kommer til det første bildet "Idet jeg falt" ville jeg gjøre kontrastene så ekstreme som mulig, i håp om kanskje å skape en slags strekkode-effekt med tanke på hvor mange ulike nyanser som finnes i ei gjennomsnittlig bokhylle, så at det mørke er mørkt og det lyse lyst er gjort med hensikt.

 

Til deg, arnold_layne, takker jeg meget for at du liker bildet. Selv er jeg litt usikker enda, men det ble i det minste noe å laste opp her, og ikke minst takk for at du kommenterer blenderen, som jeg alltid har slitt med men aldri hatt problemer med.

 

Vi får se hva som følger i morgen og håpe at det holder høyere klasse enn hva jeg så langt har presentert. Takk for ord og for deres oppmerksomhet. Det gjelder dere alle.

Lenke til kommentar

3. oktober: "En annerledes høst"

 

post-50635-1191415421_thumb.jpg

 

Exif:

 

Camera Make: NIKON CORPORATION
Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:03 12:49:11
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.033 s (1/30)
Aperture: f/11
ISO equiv: 200
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: aperture priority (semi-auto)

 

Kort beskrivelse:

Høsten byr på vakre farger, og i disse tider er rødt, oransje og gult såpass hyppig beskuet at man heller ønsker å se andre farger. Farger man sjeldent ser om høsten er lilla, og dypblå, og enda sjeldnere på blader. Det bød seg derfor en spennende idé i mitt hode i form av et heller vanlig motiv som jeg kunne ekstremredigere til noe interessant. Artisteri. Jeg regner med at dette bildet vil kunne skape svært ambivalente følelser blant alle dere som ser det, og som vi alle vet; det er de kontroversielle bildene man husker.

Lenke til kommentar
3. oktober: "En annerledes høst"

Kort beskrivelse:

Høsten byr på vakre farger, og i disse tider er rødt, oransje og gult såpass hyppig beskuet at man heller ønsker å se andre farger. Farger man sjeldent ser om høsten er lilla, og dypblå, og enda sjeldnere på blader. Det bød seg derfor en spennende idé i mitt hode i form av et heller vanlig motiv som jeg kunne ekstremredigere til noe interessant. Artisteri. Jeg regner med at dette bildet vil kunne skape svært ambivalente følelser blant alle dere som ser det, og som vi alle vet; det er de kontroversielle bildene man husker.

9626638[/snapback]

Denne hadde jeg virkelig sansen for, rene linjer og ikke noe ekstra vissvass. :)

Lenke til kommentar

4. oktober: "Om å se mot skyene"

 

post-50635-1191514561_thumb.jpg

 

Exif:

 

Camera Make: NIKON CORPORATION
Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:04 17:36:49
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.025 s (1/40)
Aperture: f/11
ISO equiv: 200
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: aperture priority (semi-auto)

 

Kort beskrivelse:

En trenger alltid å se opp for å se himmelen. Ofte er en persons lykke og glede en annen persons helvete. Det finnes alltid to eller flere sider av en og samme sak. Dette blir selvsagt veldig metaforisk og vagt, men noen ganger kan en ikke konkretisere ting. Dagens tanke var å gi beng i alt som heter skarphet, alt som heter motiv og bare kaste sammen et symbolsk fotografi, noe jeg hadde veldig flaks med! Bildet kan selvsagt tolkes i evigheter, folk kan gjerne spekulere og tenke. Min bakgrunnsidé har jeg allerede nevnt.

Endret av theriksen
Lenke til kommentar

5. oktober: "Mørke lys"

 

post-50635-1191597501_thumb.jpg

 

Exif:

 

Camera Make: NIKON CORPORATION
Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:05 16:58:43
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.00625 s (1/160)
Aperture: f/9
ISO equiv: 200
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: shutter priority (semi-auto)

 

Kort beskrivelse:

I dag henger mange seg opp i utbrenthet, mørke områder uten detaljer, teknisk korrekthet og sådant. I mitt hode er det fortsatt motivet som utgjør fotografiet. Motivet og komposisjonen. Om man ser på bildene til mange store, kjente fotografer er det ikke alltid skarphet og teknisk utførelse som har stått i høysetet, og akkurat det var min tanke i dag da jeg sto utenfor huset og tenkte at jeg skulle holde meg innenfor en svært begrenset radius fra heimen for dagens foto, og jeg føler at jeg har truffet. Selv om det er utbrent, mørkt og fargeløst. Det har noe over seg som jeg liker.

Lenke til kommentar

8. oktober: "Tidsklemma"

 

post-50635-1191860572_thumb.jpg

 

Exif:

 

Camera Make: NIKON CORPORATION
Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:08 12:57:55
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.0050 s (1/200)
Aperture: f/13.0
ISO equiv: 200
Exposure Bias: -0.33
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: shutter priority (semi-auto)

 

Kort beskrivelse:

Med god tid på vei hjem og ingen planer for ettermiddagen, gikk tankene til Rådhusplassen, hvor trikken føk forbi og tutet på meg, så jeg tok bilde av den bare på gjørs. Så tok jeg bilde av trikkesporene, men det så ikke pent ut med min utvalgte brennvidde. Men det finnes naturligvis alltids noe annet en kan fotografere, og jeg var så heldig å knipe denne mannen i en litt hastig gange på vei opp den vesle trappa, i den ånden jeg etterlyste tidlig i denne tråden -hofteskudd. Og det satt, syns jeg. Selv om det er mye detaljer og mye styr rundt motivet, så føler jeg likevel at det sitter. Det er noe med denne karen. Legg spesielt også merke til tittelen som jeg har hentet fra hodet hans - tidsklemma bidrar til stress, som igjen, ifølge en liten teori jeg har gjort meg opp, medfører hårtap. Antakelig har det andre årsaker også, men jeg velger å tro litt på meg selv i denne situasjonen.

Lenke til kommentar

Hei! Liker godt ditt siste forsøk (og flere av de andre også)! Har et klassisk gatefotopreg. Bildet gjør seg godt i S/H. "Etter boka" skulle kanskje mannen vært plassert på venstre side av bildet istedenfor å gå "ut av bildet". Men jeg synes egentlig ikke at det gjør noe her - alt trenger vel ikke å følge boka heller...

Lenke til kommentar

Til deg, satchmo, er det helt riktig at det burde vært mest luft til høyre for mannen i bildet, men det er ikke så lett å få det til med et hofteskudd alltid. I tillegg er det riktig som du sier - man behøver ikke alltid følge boka, og det har jeg nok vist flere ganger i denne tråden, blant annet med mye utbrenthet og mye blokkerte skygger. Så lenge jeg liker det jeg ser selv, så liker nok andre det også. Mange takk for kommentarene dine! Håper flere kommende fotografier også vil falle deg i smak.

 

Så til Sojourner2;

Tusen takk for at du likte bildet! Dette du sier med at det ser ut som en gammel familiefilm, kan nok blant annet skyldes at Norge ser omtrent likt ut nå som da, med noen få unntak. Byggene på bildet er hvert fall 50- og 60-tallets fjes, føler jeg. Dressplagget har vel heller ikke forandret seg stort siden den tid, men hvem er vel jeg til å si sånt, jeg som er født minst 26 år etter nevnte årstall?

 

Det ble dårlig med bilde 9. oktober fra min side, mye å gjøre utenfor fotografiens fantastiske verden. Jeg skal nok komme sterkere tilbake.

Endret av theriksen
Lenke til kommentar

10. oktober: "En lang dag"

 

post-50635-1192050035_thumb.jpg

 

Exif:

 

Camera Make: NIKON CORPORATION
Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:10 15:02:29
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.0063 s (1/160)
Aperture: f/2.2
ISO equiv: 400
Exposure Bias: -0.33
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: shutter priority (semi-auto)

 

Kort beskrivelse:

Dagen har vært lang, og dette bilder viser hvorfor. Enhver maskin i Institutt for Medier og Kommunikasjon hos Universitetet i Oslo, hadde null nettilgang, og følgelig ble vi alle sittende og glo ut i ingenting. Det ble langtekkelig, kjedelig og de fleste ble ganske lei påloggingsvinduer i dag. Man må selvsagt gripe sjansen når man ikke har noe å gjøre, man drar frem fotoapparatet og vips rekker man å skyte et skudd før det innkalles til lunsj, hvoretter rommet tømmes helt for mennesker. Derfor!

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding, tomsi42. Fokusen er som du sier dårlig, men den passer desto bedre med hvordan vi følte oss der vi satt. Vi stirret alle tvers igjennom skjermen på jakt etter noe bak det hele, som vi aldri fant.

 

11. oktober: "Evig irritasjon"

 

post-50635-1192117682_thumb.jpg

 

Exif:

 

Camera Make: NIKON CORPORATION
Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:11 15:08:03
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.0063 s (1/160)
Aperture: f/11
ISO equiv: 200
Exposure Bias: 0.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: shutter priority (semi-auto)

 

Kort beskrivelse:

I dag har vært irriterende på alle måter. Tog som forlater stasjonen når man kommer frem dit med lang ventetid på neste avgang. T-baner som lukker dørene akkurat når de ikke skal. Regn som øser ned fra himmelen som om det ikke skulle bli noen morgendag. Stengte passasjer frem til trapper så man må gå ti minutters omvei for å komme seg frem dit man skal, selv når man er over en halvtime for sen. Greit, tre kvarter. Tanken var å gjenspeile dette med noe som ødela harmoni. Noe som man ergrer seg over, men ikke kan noe for eller med. Det var da jeg så dette gyselige grønne klistremerket festet på et stålgelender ved Nationaltheatret stasjon i Oslo. Det er utrolig irriterende og ødelegger de fine vanndråpene, og gelenderet, men en kan verken for at det er der, eller gjør noe med det. Dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...