Gå til innhold

theriksens andre oktoberfest


Anbefalte innlegg

Nok en stor takk for kommentarer og til alle de som titter innom!

 

12. oktober: "Høsten er kommet"

 

post-50635-1192197247_thumb.jpg

 

Exif:

Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:12 15:41:51
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.0004 s (1/2500)
Aperture: f/3.2
ISO equiv: 200
Exposure Bias: 0.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: aperture priority (semi-auto)

 

Kort beskrivelse:

Det er så kaldt at jeg snart må bytte dyne. Frost om nettene, blader som faller, nakne grener. Ingenting er pent lengre, nå er det bare dystert og fælt. Og kaldt. Året gikk fra vinter, via vår til høst. Sommeren så vi ikke noe til her sør, med unntak av halvannen uke i juni og smågløtt på få minutter i formiddagene i juli. Når det er slik har man ikke lyst til å gå langt på en fridag. Man går heller rundt huset og håper å kapre noe ålreit. Det har jeg nok ikke klart, men jeg får i det minste vist at det er halvnakne trær og kulde utenfor huset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

13. oktober: "Vestavind"

 

post-50635-1192291980_thumb.jpg

 

Exif:

 

Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:13 17:51:47
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.0004 s (1/100)
Aperture: f/16
ISO equiv: 800
Exposure Bias: 0.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: shutter priority (semi-auto)

 

Kort beskrivelse:

I fjor sommer ble det anskaffet værstasjon her i huset. Med barometer og utsikter, temperaturskalaer, vindmåler, nedbørsmåler og det som ellers hører vær og vind til. I dag er det vestavær her i området, men det er ikke så verst. Det er sol, lettskyet og ikke spesielt kaldt. En kan fint gå med oppbrettede ermer her i Ski. Ikke om man skal være lenge ute, naturligvis, men dersom man ønsker noe slikt som en kort fototur i nabolaget. Spesielt når man har fått seg nye Trysilsokker, skikkelig hi-tech-greier med ullsåle og teknologi som hindrer sokken i å krølle seg. Værstasjonens måler holder seg hvert fall ved like, og den ser ganske stilig ut også!

Lenke til kommentar

15. oktober: "Pro"

 

post-50635-1192466981_thumb.jpg

 

Exif:

 

Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:15 15:43:12
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.0125 s (1/80)
Aperture: f/1.8
ISO equiv: 200
Exposure Bias: 0.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: shutter priority (semi-auto)

 

Kort beskrivelse:

Endelig er man igang med filmproduksjon. Det har vært mye manus, storyboard og planlegging hittil, men redigeringsmaskinen i børstet aluminium står klar til bruk, den venter og lengter etter å føle noen klamme fingre taste inn kommandoer i seg. Den ble antakelig derfor svært lykkelig da Safari ble åpnet i dag for å sjekke siste informasjon på akam. Med en såpass abstrakt flate den presenterer, så kan man ikke la fotoapparatet la ligge når man ønsker å forske ut blenderåpningen litt ekstra, og likevel må ta et bilde. Klart, man kan bli sår i øynene av det, men kontroversiell "kunst" som går inn på en fysisk er da minst like bra som kunst som berører en psykisk.

Lenke til kommentar

Nok en gang stor takk for kommentarer og bildebeskuelser. Grunnet at jeg arbeidet på et filmsett i går og i dag, og det ble skutt i over 10 timer i går ble det dessverre ikke lagt ut noe bilde, denne posten vil derfor bryte med mitt vanlige, strukturerte mønster og inneholde to.

 

16. oktober: "Sydlandsk i Oslo"

 

post-50635-1192635908_thumb.jpg

 

Exif:

 

Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:16 14:23:23
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.0125 s (1/80)
Aperture: f/11
ISO equiv: 200
Exposure Bias: 0.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: shutter priority (semi-auto)

 

Kort beskrivelse:

Da utstyret skulle bæres fra en location til en annen ble det som regel en del venting før riggingen fant sted. Et av stedene vi stoppet var utenfor dette bygget på Frogner, som jeg følte hadde et veldig unorsk, nesten sydlandsk preg over seg.

 

17. oktober: "Og action!"

 

post-50635-1192636382_thumb.jpg

 

Exif:

 

Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:17 13:33:43
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.00125 s (1/800)
Aperture: f/3.5
ISO equiv: 200
Exposure Bias: 0.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: manual

 

Kort beskrivelse:

Som et minne fra filmsettet tenkte jeg at det kunne være interessant å forsøke å fotografere noe utstyr. De fleste som har forsøkt å fotografere monitorer osv. vet at det fort kan oppstå problemer med hvordan skjermen blir seende ut på bildet, derfor tenkte jeg at de karakteristiske lyskasterne ville gjøre susen. Dette bildet har jeg også i farger, men etter å nøye ha evaluert de to versjonene opp mot hverandre falt valget på denne. Det er noe med svarthvittbilder som virkelig appellerer til meg. Kanskje bør jeg kutte ut farger totalt? Hvem vet?

Lenke til kommentar

18. oktober: "Ustemt"

 

post-50635-1192720436_thumb.jpg

 

Exif:

 

Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:18 15:09:39
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.01 s (1/100)
Aperture: f/3.5
ISO equiv: 200
Exposure Bias: 0.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: manual

 

Kort beskrivelse:

Nedenfor enden av senga mi står en gitar. Den er sliten, brukt, dårlig og kontinuerlig ustemt, og skaper alltid god stemning når jeg spiller på den. Hvert fall når det kommer til hvordan musikken delvis mottas. For ører skaper det naturlig nok ikke like god stemning. Jeg tror den gitaren er så lite spesiell at man sikkert kan finne den på Brio til en brukbar penge. Men selv om den låter fælt og ikke er direkte tiltrekkende, så er den likevel ganske passende for et fotografi.

Lenke til kommentar

19. oktober: "Høstfargen"

 

post-50635-1192821409_thumb.jpg

 

Exif:

Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:19 11:35:38
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.005 s (1/200)
Aperture: f/5.6
ISO equiv: 200
Exposure Bias: 0.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: manual

 

Kort beskrivelse:

Her i Ski har vi et av Østlandets største kjøpesenter, og det har et parkeringshus hvis innkjøring er satt i flat, mørk feltspat. Eller noe sånt. Uansett ser det ganske tøft ut når det er opplyst om natten, men hva for spenning finner man der om dagen? Jo, man finner klatrende planter med høstpregede blader. Noe av dagens poeng var å fremheve den kjedelige, grå steinen mot de sprakende, lekre høstfargene. Og det traff. Til tross for at det var et svært vanskelig valg i dag. Tre kandidater hadde et strålende utgangspunkt alle sammen, så en venns hjelp måtte inn. Dette er hans valg.

Lenke til kommentar
jeg synes dette var stilig, fin kontrast:) Har du mekka noe i photoshop?

Må innrømme at jeg har det. Først ble nivåene og hvitbalansen stilt. Deretter er steinene gjort svarthvitt, mens bladene har beholdt sin rødfarge. Hadde et veldig blåstikk i tonerekken da jeg først så over RAW-bildet, så det ble gjort noe med. I tillegg er kontrastene økt og bildet er blitt oppskarpet et lite hakk for å fremstå mer innbydende.

Lenke til kommentar

20. oktober: "Balkonger"

 

post-50635-1192905905_thumb.jpg

 

Exif:

 

Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:20 16:51:32
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.004 s (1/250)
Aperture: f/5.6
ISO equiv: 200
Exposure Bias: 0.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: manual

 

Kort beskrivelse:

I dag holdt Morten Krogvold foredrag på Galleri Kjeldaas på Frogner i Oslo i forbindelse med sin utstilling der som enhver bør få med seg som liker fotografi, og spesielt svarthvittportretter. På vei hjemover kom kameraet opp for å ta bilde, men minnekort var der ei. Heldigvis bærer man alltid med seg flere, så et kort tok turen inn i kameraet, eksponeringen ble stilt og så var det bare å skyte. Naturligvis blir man noe inspirert av fotoutstillinger når man er på den, så dette er min interpretasjon av hvordan Krogvold eventuelt ville gjort det samme bildet. Selvsagt er det langt ifra hvordan hans resultat ville vært, men like fullt har man lov til å gjøre en ting til sitt eget. Jeg gjorde det med disse småbalkongene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager at det ikke har dukket opp noe på en stund. Dette skyldes at jeg har vært bortreist uten tilgang på Internett.

 

29. oktober: "Der nede"

 

post-50635-1193657711_thumb.jpg

 

Exif:

 

Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:29 10:24:12
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.0125 s (1/80)
Aperture: f/1.8
ISO equiv: 200
Exposure Bias: 0.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: manual

 

Kort beskrivelse:

Svarthvitt er fint, og jeg har stor sans for svarthvittbilder med enorm kontrastbruk og gjerne et skittent preg, slik som her. Ikke minst gjelder det denne formen for snapshots og gatefotografering som kler stilen godt. Dette bildet ble tatt tidlig i morges, en mandag morgen, etter en helg med en time mer søvn enn vanlig. Kanskje ikke akkurat eksempelet på de flestes blåmandag, men det endte med at jeg sto på toppen av denne trappa i 20 minutter før det endelig dukket opp en person nederst som fullendte komposisjonen jeg ønsket. Noen ganger er det verdt å vente, og med dette resultatet (som jeg må si meg svært fornøyd med), er det bare å konkludere; "Tålmodig er den som venter".

Lenke til kommentar

30. oktober: "Tommelfingerregel"

 

post-50635-1193762567_thumb.jpg

 

Exif:

 

Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:30 18:34:33
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.0125 s (1/80)
Aperture: f/1.8
ISO equiv: 200
Exposure Bias: 0.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: manual

 

Kort beskrivelse:

Eksamen kommer stadig nærmere, og hver gang er det slik at man tar skippertak for å komme i land med lesingen, og oftest blir man så demotivert av det hele og vil heller dyrke interesser, hobbyer og så videre. Dagens bilde er derfor ikke noe blinkskudd, men det forteller hvordan dagen har vært og hva som hele tiden har brent i hodet mitt. Det er faktisk omtrent det eneste jeg har sett i hele dag, med unntak av matretter, dassen og mitt eget speilbilde. Legg spesielt merke til språkføringen i boka. Bare 235 sider igjen før jeg er i mål og kan begynne på neste bok. Og den er enda lengre... Akk!

Lenke til kommentar
Stilig bilde!

Takk skal du ha, selv om jeg er uenig selv.

 

31. oktober: "Senior Service"

 

post-50635-1193845984_thumb.jpg

 

Exif:

 

Camera Model: NIKON D50
Image Date: 2007:10:31 16:24:20
Flash Used: No
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.025 s (1/40)
Aperture: f/1.8
ISO equiv: 200
Exposure Bias: 0.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: manual

 

Kort beskrivelse:

Nå er jaggu kvaliteten lav her. To dager på rad med bilder som er så dårlige at jeg skemmes over å legge dem ut. Jeg tør knapt stå inne for dette, men med fælt regn ute og en iskald morgen på rommet var motivasjonen for en tur ut av huset minimal, så jeg har holdt meg inne, der alt er vanlig og kjedelig, og umulig å få noe særlig ut av. I kjelleren la jeg dog merke til det som ble dagens motiv. Jeg er verken stolt eller fornøyd, men det er hvert fall et resultat. Og med det er dessverre oktoberfesten over. Dersom trådene ikke stenges, vil jeg antakelig laste opp et par bilder til i samme stil, men som da vil være fra november. Om jeg får lov.

Endret av theriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...