Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC´en restarter seg på boot 2 :/


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem som er veldig likt Tt.mrX sitt problem i denne tråden.

Når jeg booter opp får jeg en svart skjerm med hvit skrift som gir meg noen valg:

"Start Windows på vanlig måte, start windows med siste instillinger som virker" og lignende, men jeg kan ikke bla nedover lista med tastaturet (ikke spør meg hvorfor) så jeg venter til det har gått 30sec (da skal maskinen bootes med sist fungerende instillinger), når dette skjer begynner windows å loade men plutselig stopper den og maskinen restarter seg selv. Jeg har prøvd å formatere pc´en/reinstallere windows men når jeg putter cd´en inn skjer det ingenting, den fortsetter bare med det jeg har forklart ovenfor. Jeg kan altså ikke formatere pc´en og har ingen mulighet til å komme innpå og scanne etter virus.

 

Pc´en består av:

2gb pc 3200 ram

320gb harddisk

XFX Geforce 7600GT

Abit KN8-SLI

(Det var det jeg kom på i farten, si ifra hvis dere trenger mer)

 

Har fått blåskjerm en del ganger uten grunn og pc´en har slått seg av automatisk etter max 5sec.

 

 

Til slutt vil jeg bare sitere Th.MrX sin beskrivelse av problemet siden det er akkurat det samme hos meg:

Når jeg starter PC-en, trykker på power-knappen, velger Windows XP fra bootloader menyen, kommer til velg om jeg vil starte windows i vanlig modus/ sist konfigurasjon som virket, restarter den seg. Slik går det i det uendelige.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker på hva problemet ditt skyldes, det får noen andre svare på hvis det skulle være interessant.... :)

 

Grunnen til at det ikke skjer noe når du setter inn en Windows-CD er antakeligvis at dvd-rom er ikke satt til 1st Boot device i BIOS.

 

Edit: Leif

Endret av mOkk
Lenke til kommentar
har prøvd å komme inn i bios men pc´en ignorerer tastaturet :/

9523572[/snapback]

Hvis du bruker et USB-tastatur, så har kanskje ikke hovedkortet ditt støtte for det? Dvs. at du må inn i Windows før tastaturet begynner å virke.

 

Og det er jo et stort problem hvis du aldri kommer inn i Windows ...

 

Er dette en maskin som har fungert fint hittil, eller er det noe nytt du har satt sammen? Eller har du endret på noe som virket tidligere?

Lenke til kommentar
har prøvd å komme inn i bios men pc´en ignorerer tastaturet :/

9523572[/snapback]

Hvis du bruker et USB-tastatur, så har kanskje ikke hovedkortet ditt støtte for det? Dvs. at du må inn i Windows før tastaturet begynner å virke.

 

Og det er jo et stort problem hvis du aldri kommer inn i Windows ...

 

Er dette en maskin som har fungert fint hittil, eller er det noe nytt du har satt sammen? Eller har du endret på noe som virket tidligere?

9534590[/snapback]

 

Bruk ett ps2 tastatur til og komme deg inn i bios så kan du sikkert enable usb der :)

 

Har hatt noe lignende problem før jeg også, husker ikke helt hva jeg gjorde :|

Lenke til kommentar

Eg har samme problemet :hrm: men eg har bærbar og der for tastatur.

men det funke ikkje med nokon av dei alternativa som kjem opp

: sikkermodus

sikkermodus med nettverk

sikkermorus med bare kommandolinjen

 

siste fungerende konfigurasjon og start på vaneleg måte

 

men eg trur eg veit kvifor vi har proben, det som sjedde når didda sjede var:

 

eg skrudde av pc på vanleg måte, men før han var heilt av datt bateriet ut (altso strømbrudd) og sidan dette er ein skule pc så har eg eit stort problem.

 

vill hjerne få fiksa ditta :blush:

Lenke til kommentar

Det første du bør gjøre er å utelukke at det er en hardwarefeil du har.

I mange tilfeller er det ofte (svært ofte) at ram/minnebrikke kan være defekt/eller fungerer dårlig. Sjekk minnebrikkene først. Særlig hvis du opplever mange bluescrrens med "page fault in non p.area" osv. Hvis minnebrikkene er i orden er det trolig feil i operativsystemet eller virus. Hvis du ikke klarer å komme inn i bios må du trolig resette den slik at du kommer automatisk inn i bios ved første boot etterpå. Da kan du kanskje komme videre.

Lenke til kommentar
Eg har samme problemet :hrm:  men eg har bærbar og der for tastatur.

men det funke ikkje med nokon av dei alternativa som kjem opp

: sikkermodus

sikkermodus med nettverk

sikkermorus med bare kommandolinjen

 

siste fungerende konfigurasjon og start på vaneleg måte

 

men eg trur eg veit kvifor vi har proben, det som sjedde når didda sjede var:

 

eg skrudde av pc på vanleg måte, men før han var heilt av datt bateriet ut (altso strømbrudd)  og sidan dette er ein skule pc så har eg eit stort problem.

 

vill hjerne få fiksa ditta  :blush:

9537111[/snapback]

 

Du har trolig mistet endel viktige oppstartsfiler og en mulighet kan være å kjøre e-recovery som vanligvis finnes på bærbare maskiner. Problemet er at da mister du det som er lagret på c-disken. Hvis du ikke har råd til å miste noe må du trolig kontakte leverandør for å få det fikset.

Lenke til kommentar

prøvde med kun en av ram brikkene i om gangen, så med kun den andre i men det virket ikke... Har ingen pc jeg kan få testet brikkene på men skal levere pc´en inn til en fyr mamma kjenner xD

 

Uansett: HJELP! Som sagt, ingen tips er for dumme.

Endret av aUrrang
Lenke til kommentar
Nå fikk jeg bluescreen ved oppstart:

Det er oppdaget et problem, og windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

Unmountable_boot_volume

 

EDIT: CPU temp 27grader , system temp 21grader.

9562096[/snapback]

 

OK, sjekk denne linken til ms support*.

 

En annen strategi er å finne ut om du har feil på harddisken. Last ned ultimate boot-cd. Den inneholder en del verktøy for å sjekke tilstanden på harddisken.

 

*Hvis du har verdifulle data på disken er ikke denne løsningen helt risikofri. Safety first- tilnærmingen vil da være å montere harddisken i et eksternt kabinett å redde ut det du kan av filer (vha annen pc) før du prøver å berge filsystemet.

 

Formatering og reinstallering er siste utvei etter at du har berget alle data du kan. Hvis formatering brukes som medisin mot alle slags pc-problemer, istedet for litt problemløsning, lærer du aldri noe om det sistnevnte.

IP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...