Gå til innhold

Amobil.no: 3G, EDGE og amobil.


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal dere alltid klage over mangel på 3G eller EDGE? Mener jeg alltid leser sånt når jeg leser tester, og spesielt om de fra Sony Ericsson.

 

Hvis mobilen har EDGE så klager dere over at den mangler 3G, og omvendt. Og hvis den har begge, så klager dere over mangel på WiFi.

Jeg skjønner poenget når det er en smartphone/high-end telefon, men ikke når det gjelder en allemanns-'fon.

Mora mi kunne ikke bry seg mindre om telefonen hennes har 3G eller ikke.

 

Og jeg synes at all denne klagingen over mangelen på disse teknologiene trekker testene deres ned.

Norge har pr i dag begge disse teknologiene kjørendes, og for den vanlige mannen i gata er det samme hvilket nett han er koblet til når han mottar en SMS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BarteX, du tar ordene rett ut av munnen min!

 

Jeg har jobbet i mobilbransjen og vet en god del om hva "mannen i gata" egentlig er ute etter. Med unntak av de som er døve/tunghørte og bruker videotelefoni for å kunne kommunisere, er det veldig få som trenger UMTS og EDGE. Saken er at folk flest gir blaffen i hvilken teknologi som benyttes for å hente ned MMS-bildet eller sende lydklippet. Det er andre egenskaper ved telefonene som er langt viktigere enn dette.

 

For eksempel er det overraskende mange som lurer på hvor kraftig vibrasjon telefonen har. Ikke for å bruke den til unevnelige ting (...) men fordi det er mange som har lyden av på jobb/skole og vil kjenne det når de får en melding. Har Amobil's tester noen gang nevnt dette?

 

Og hva med antall alarmer? Mange bruker mobilen som vekkerklokke og står opp til forskjellige tidspunkt. Noen telefoner gir denne funksjonen, andre ikke.

 

For ikke å nevne talekvalitet og dekning som faktisk varierer noe helt vanvittig fra telefon til telefon.

 

Nei, Amobils tester er skrevet av og for mobilgeeeekzzz (...) men dessverre ikke for mannen i gata. Det er nok en av de viktigste årsakene til at de overprisete mobilsjappene fremdeles gjør det bra. Folk får ikke svar på de spørsmålene de har via tester på nettsider som Amobil og må gå til butikken for å få ordentlige svar.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Men hvorfor ikke nevne det? Jeg for min del vil gjerne vite om telefonen har 3G, Edge eller begge. Og syns ikke bare det er helt greit at det nevnes i testene, men at det er på sin plass.

9235717[/snapback]

 

Det er ikke det at det nevnes, det er bare fint.

Det er den uendelige survinga over at noe mangler.

 

BarteX, du tar ordene rett ut av munnen min!

 

Jeg har jobbet i mobilbransjen og vet en god del om hva "mannen i gata" egentlig er ute etter. Med unntak av de som er døve/tunghørte og bruker videotelefoni for å kunne kommunisere, er det veldig få som trenger UMTS og EDGE. Saken er at folk flest gir blaffen i hvilken teknologi som benyttes for å hente ned MMS-bildet eller sende lydklippet. Det er andre egenskaper ved telefonene som er langt viktigere enn dette.

 

For eksempel er det overraskende mange som lurer på hvor kraftig vibrasjon telefonen har. Ikke for å bruke den til unevnelige ting (...) men fordi det er mange som har lyden av på jobb/skole og vil kjenne det når de får en melding. Har Amobil's tester noen gang nevnt dette?

 

Og hva med antall alarmer? Mange bruker mobilen som vekkerklokke og står opp til forskjellige tidspunkt. Noen telefoner gir denne funksjonen, andre ikke.

 

For ikke å nevne talekvalitet og dekning som faktisk varierer noe helt vanvittig fra telefon til telefon.

 

Nei, Amobils tester er skrevet av og for mobilgeeeekzzz (...) men dessverre ikke for mannen i gata. Det er nok en av de viktigste årsakene til at de overprisete mobilsjappene fremdeles gjør det bra. Folk får ikke svar på de spørsmålene de har via tester på nettsider som Amobil og må gå til butikken for å få ordentlige svar.

 

-snubbel

9235812[/snapback]

 

Ja, det er latterlig mye som egentlig mangler i testene. Det virker som om amobil lager tester ment for stabben, og ikke Ola Nordmann som faktisk leser testene.

Lenke til kommentar
Men hvorfor ikke nevne det? Jeg for min del vil gjerne vite om telefonen har 3G, Edge eller begge. Og syns ikke bare det er helt greit at det nevnes i testene, men at det er på sin plass.

9235717[/snapback]

 

Helt enig. Men derfra til å nærmest drive et korstog mot telefoner som mangler dette, blir ikke bare litt men veldig useriøst. Det er ingen som har klart å dokumentere at hvermannsen bryr seg en døyt om edge eller ikke, men alikevel fortsetter gnagsårene fra amobil med jammersangen sin.

Jeg kan vedde på at hvermannsen synes det er mye mer spennende med en trykkfølsom skjerm, enn om at man kan laste ned mobilinnholdet på ett minutt i stedet for 3. Men vi ser ikke amobil nevne dette i sine tester av avanserte profftelefoner.

Endret av poe
Lenke til kommentar

Det er noen som driver korstog her, og det er ikke Amobil... Og jeg tror du selv er litt vel opphengt i trykkfølsomme skjermer. Hvem kan dokumentere at hvermannsen bryr seg så veldig om det? Det er nok mange som mener at å erstatte et godt sett med knapper med en trykkfølsom skjerm er en stor uting. Og dessuten vil jeg gjerne se deg vise til en test av en avansert profftelefon hvor trykkfølsom skjerm ikke er nevnt...

Lenke til kommentar
Det er noen som driver korstog her, og det er ikke Amobil... Og jeg tror du selv er litt vel opphengt i trykkfølsomme skjermer. Hvem kan dokumentere at hvermannsen bryr seg så veldig om det? Det er nok mange som mener at å erstatte et godt sett med knapper med en trykkfølsom skjerm er en stor uting. Og dessuten vil jeg gjerne se deg vise til en test av en avansert profftelefon hvor trykkfølsom skjerm ikke er nevnt...

9237603[/snapback]

 

Du kan vel finne frem til testene selv?

Jeg driver ikke et korstog, men jeg prøver å skape balanse i det skjeve bildet amobil har skapt.

Og når det gjelder trykkfølsom skjerm møter jeg stadig folk som blir imponert og betatt av denne funksjonen.

Lenke til kommentar

Nei, jeg orker ikke lese gjennom alle testene for å se om trykkfølsom skjerm ikke nevnes. Det var du som skrev at det var tester av avanserte profftelefoner hvor trykkfølsom skjerm ikke nevnes, og da må du jo vel kunne vise til disse testene?

 

Joda, man kan bli både imponert og betatt av en trykkfølsom skjerm. Men hvor anvendelig det er i lengden kan diskuteres. Det er vel i bunn og grunn en smakssak det og.

Lenke til kommentar

Jeg er bedrifts (proff) bruker og kan komme med følgende oppsummering:

 

3G/Super 3G - Hvis du skal bruke telefonen som gateway (VPN) med PC til bedriften. (jeg foretrekker dette med fallback til EGDE der hvor 3G dekning mangler)

Kun EDGE - Samme bruksområde som over.

 

Skal du kun bruke telefonen med sms ,mms ,wap og push email holder det med GPRS. Men EDGE gir litt bedre opplevelse men er ikke noe must.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...