Gå til innhold

Repeating/bridging og trådløs nettverk fra camping


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en av få heldige hytteeiere som kan få inn trådsløs nettverk/internett fra den lokale campingplassen (ukryptert) :D . Problemet er at jeg kan få inn signaler kun fra bestemte deler i stuen. Ut fra vinduet har jeg fri sikt til campingen, som ligger noen 100 meter unna i luftlinje.

 

Jeg har tenkt på å forbedre dekningen i hytten ved å kjøpe inn og plassere en repeater på loftet med en retningsbestemt antenne for hytte<->camping, og en vanlig antenne for pc<->hytte. Problemet er at jeg ikke finner noen repeatere på de norske nettbutikkene. Jeg har funnet mange rutere som støttere bridging/repeating, men jeg vet ikke hvilken ruter/akksesspunkt jeg skal velge. Finnes det noe utstyr på markedet som har de funksjonene jeg ønsker og er det mulig å sette det opp slik jeg har planlagt?

 

EDIT:

Har postet en tråd på DD-WRT med min gebrokne engelsk:

http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=101383

Endret av bonne89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Repeating...som i WDS...for da tror jeg du må inn og legge inn (hvis mulig) WDS i baserouteren til campingplassen...

Det som kan funke er en WET54G Linksys med retningsbestemt antenne, samt ei kobberplate mellom for å unngå at WET54Gen kobler seg til APet (som skal dekke hytta).

Dette koster rundt 1000-lappen.

Mulig det er smart bokser som løser dette enklere...har ikke erfaring på det.

Videre skal det være en mulighet å kjøpe inn en WRT54GL eller WHR-G54S eller lignende routere og legge inn DD-WRTV24beta. Denne programvaren skal gi routeren ren videresendingsfunksjon. Skal teste dette ut en av de nærmeste dagene så kan evt komme tilbake med anbefaling på den :p

Lenke til kommentar
Repeating...som i WDS...for da tror jeg du må inn og legge inn (hvis mulig) WDS i baserouteren til campingplassen...

Det som kan funke er en WET54G Linksys med retningsbestemt antenne, samt ei kobberplate mellom for å unngå at WET54Gen kobler seg til APet (som skal dekke hytta).

Dette koster rundt 1000-lappen.

Mulig det er smart bokser som løser dette enklere...har ikke erfaring på det.

Videre skal det være en mulighet å kjøpe inn en WRT54GL eller WHR-G54S eller lignende routere og legge inn DD-WRTV24beta. Denne programvaren skal gi routeren ren videresendingsfunksjon. Skal teste dette ut en av de nærmeste dagene så kan evt komme tilbake med anbefaling på den  :p

9209650[/snapback]

 

Ser ut som en god ide det med DD-WRTV24beta og universal repeater funksjonen. Tror jeg går for en WRT54GL.

Har lest litt om rutere med flere antenner, og det ser ut til at de ikke kan bruke begge antennene samtidig. Dermed forsvinner ideen med retningsantennen. Det greieste blir vel å kjøpe en kraftig og god sirkelantenne og øke signalstyrken med firmwaren.

Lenke til kommentar

Guide til å sette opp repeating.

Har testet denne og fikk dårlig fart igjennom på internett, når både vert og repeater SSIDet var kryptert med WPA.

Med dobbel kryptering sank ei 4 mbit linje til 700kbit/s.

V24 SP1 skal komme i August, så en løsning på dette er like om hjørnet.

I min test linket jeg mellom to whr-g54s, og det fungerte ikke å overklokke disse med v24beta programvaren.

En overklokking kunne ha løst problemet med dårlig hastighet gjennom routerene.

Hva gjelder problemet ditt med at du er i utkanten av nettverket, så ser du av guiden at selv nett som det interne kortet i en bærbar ikke klarte å plukke opp, fikk routeren inn og repeterte.

Sett på to 7dbi antenner og så er du nok i mål allerede....evt bare sette opp effekten :roll:

Det skal nå sies at WHR-G54S routeren menes å være bedre enn WRT54GL routeren...er vanskelig å få i nettbutikker for tiden, men en etterfølger fra Buffalo må være like om hjørnet.

Lenke til kommentar
Ikke for å stjele topic, men kjekkt å se at du (kahorn03) har funnet DD-wrt v24beta  :thumbup:

9223545[/snapback]

Jepp, takk for tipset! :D

Bonne89; WHR-HP-G54 har en forsterker i mottakeren også mens WHR-G54 har bare en forsterker i senderantennen.

Vær obs på at det foregår en diskusjon på at hvertfall WHR-HP-G54 sender ut med mye mer effekt enn innstillingene i dd-wrt skulle tilsi.

Har lest om brukere av denne som anbefaler å kjøre dd-wrtv23SP1 og sette denne i 10mW.

Lenke til kommentar
Ikke for å stjele topic, men kjekkt å se at du (kahorn03) har funnet DD-wrt v24beta  :thumbup:

9223545[/snapback]

Jepp, takk for tipset! :D

Bonne89; WHR-HP-G54 har en forsterker i mottakeren også mens WHR-G54 har bare en forsterker i senderantennen.

Vær obs på at det foregår en diskusjon på at hvertfall WHR-HP-G54 sender ut med mye mer effekt enn innstillingene i dd-wrt skulle tilsi.

Har lest om brukere av denne som anbefaler å kjøre dd-wrtv23SP1 og sette denne i 10mW.

9231780[/snapback]

Takker for infoen. Det blir nok en WHR-HP-G54.

 

Har postet en tråd på DD-WRT med min gebrokne engelsk:

http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=101383

Lenke til kommentar

Nå er deler bestilt: WHR-HP-G54 og D-Link DWL-G650M fra netshop. Mitt gamle kort, asus wl-100g begynner å dra på årene nå, så det passer med et nytt. Gleder meg til å teste ut repeaterfunksjonen på en tilfeldig "ubeskyttet" nabo før jeg setter det opp på hytten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...