Gå til innhold

Problem med Canon 300D


Anbefalte innlegg

Hei

 

Var i Arendal for å se på båtracet i dag, og tok selvsagt en del bilder. Men da jeg skulle se på et par av de, var bildene helt svarte. Tenkte at jeg hadde kommet borti utløseren med objektivdekselet på, og tenkte ikke noe mer på det. Men da jeg stoppet for å ta et annet bilde ble det også bare svart ( var bare de 10-15 siste bildene som var svarte)

 

Jeg får tatt bilde som vanlig, informasjonen om lukkertid/dybde kommer opp når jeg skal se på det, men det er altså helt svart. Tok av objektivet og tok et par bilder på "Bulb". Ser at (her er jeg ikke helt stø på de tekniske betegnelsene) lukkergardinen? ikke går opp for å "frigjøre" brikken. Av og til kommer den delvis opp.

 

Så jeg mistenker at det er noe med lukkermekanismen som har tatt kvelden. Kan nevne at jeg har tatt over 50 000 bilder på mine tre år med kameraet, men jeg trodde det skulle tåle iallefall dobbelt så mange eksponeringer.

 

Er det noe sjanse for at dette går på garantien/reklamasjonen? Det er vel fem års reklamasjonsrett på slike ting? Eller er 50 000 eksponeringer det de er bygd til å tåle?

 

Er det noe vits å reparere? Noen som har noe prisoverslag? Blir vel sikkert fort et par tusenlapper, i så fall er det jo selvsagt på tide å kjøpe 30D som jeg har siklet på en stund. :whistle: (Noen som vet om batterigrepet til 300D passer til 30D? Synes å huske at jeg har hørt dette et sted)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50.000 eksponeringer er betydelig for et entry-level kamera som ikke er laget for de påkjenningene som proffbruk krever. Om du tenker bare noen år tilbake før digital speilrefleks var allemannseie var det vel sjelden at kamerahus engang var i nærheten av 1/10 av det tallet du snakker om. På den annen side er det mulig at lukkere utsettes for større belastning nå en før: Typisk uvettig bruk av serieskudd, ekstrene lukkerhastigheter (alt over 1/2000 var ganske sprøtt) og særdeles tynne lukkerlameller kan være årsaker til nettopp slike endelikt.

 

Nå skal det sies at 50.000 ikke var altfor høyt- men sannsynligvis innen den marginen Canon vil si er levetiden til din modell. Jeg tror jeg husker å ha lest om en Nikon F5 som hadde passert millionen- så det er liten tvil om at det finnes kvalitetsforskjeller.

 

Uansett kan det komme til å kost deg penger- og har kamera ditt gitt deg 50000 bilder har det betalt ned gjelda si og vel så det vil jeg hevde.

Lenke til kommentar

Det er riktig at Nikon legger informasjonen i "maker note"-feltet i EXIF. Opanda eller Acdsee kan brukes for å fine det.

 

Apropos lukkere, så var det en morsom tråd på DPreview-forumet for ikke så inmari lenge siden - tittelen var My D2H just died...

 

...etter godt over 600.000 eksponeringer. Mannen var hundefotograf, og kunne fyre løs tusenvis av bilder pr. dag. Vistnok er ikke ny lukker så himla dyrt, men i Norge er vel prisen på jobben så sinnsvak at det utgår uansett...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg vet at 50 000 er en god sum med bilder, men jeg mener å ha lest at de skal tåle opp mot 100 000. Men det kan selvsagt være nyere modeller.

 

Når det gjelder antall bilder kameraet har tatt, så ser du jo det når man på det siste bildet på displayet, dette forutsetter at man ikke tilbakesetter filnummereringen. På mitt står det på det siste bildet 514-1468 som betyr 51 468 bilder.

 

Ser vel at det går mot en oppgradering ja, i tillegg til en evt. reparasjon måtte jeg ha kostet på meg en rensing av brikken. Selve utløserknappen har også begynt å bli sliten. Så man kan vel si at det har gjort jobben sin og at en oppgradering er på sin plass.

 

Spørsmålet er jo selvsagt hvor lenge det er til 40D kommer, det spekuleres i tidlig høst (som jo nærmer seg). Men man får jo 30D ned mot 8 000 kroner, så det er vel uansett et godt kjøp. 40D vil sikkert legge seg rundt 10 000 i begynnelsen.

 

Ingen som vet om batterigrepet vil passe? Heter BG-E1

Lenke til kommentar
På mitt står det på det siste bildet 514-1468 som betyr 51 468 bilder.

9121811[/snapback]

 

Er du sikker på at man kan sjekke det på den måten?

9124108[/snapback]

Tror det kommer an på modellen; for det stemmer ikke med EOS 350d. Det første sifferet er vel katalognr. Jeg vil anta at det er antall bilder per katalog som avgjør. (Jeg har ikke kameraet her; så jeg får ikke sjekket før kveld).

 

Tom

Lenke til kommentar

Det må være noe sånt ja.

Jeg prøvde å regne meg fram til det ved å ta hva bildemappen het nå, og ganga med 100 siden det er 100 bilder i hver mappe. Canon sa at det ikke var sånn, men jeg vet ikke om han skjønte at jeg mente siden sist jeg resatte filnavn som jeg aldri har gjort..

Lenke til kommentar
På mitt står det på det siste bildet 514-1468 som betyr 51 468 bilder.

9121811[/snapback]

 

Er du sikker på at man kan sjekke det på den måten?

9124108[/snapback]

 

Jeg mener det ja, men skal ikke vedde alt for mye på det. Men tar jeg hundre bilder øker iallefall summen med hundre, også etter formateringer og slikt.

Lenke til kommentar
På mitt står det på det siste bildet 514-1468 som betyr 51 468 bilder.

9121811[/snapback]

 

Er du sikker på at man kan sjekke det på den måten?

9124108[/snapback]

 

Jeg mener det ja, men skal ikke vedde alt for mye på det. Men tar jeg hundre bilder øker iallefall summen med hundre, også etter formateringer og slikt.

9126004[/snapback]

 

Det stemmer nok, men det første bildet du tok er 100-0001 og ikke 000-0001. Ingen bilder får nummer 0000 heller... Det passer med mitt kamera ihvertfall.

 

Tom

 

Edit: ja

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...