Gå til innhold

Prosjekt [email protected] - vår egen server


Anbefalte innlegg

Project [email protected]

 

headerze7.jpg

 

 

Det har vært et ønske lenge fra brukerene på gamer.no og diskusjon.no om en egen CS-server der brukerne på dette forumet kunne komme sammen å spille mot hverandre.

Det har blitt etterspurt nå snart i godt over 1 år (link) men fint lite har skjedd siden den tid så nå er det snart på tide at man får fingeren ut å får opp en slik server for det er enormt potensiale for gamer.no og hvorfor dette ikke har skjedd før er for meg et rent mysterium.

 

Så, man blir nesten nødt til å ta saken i egne hender for at i det hele tatt skal skje noe så jeg skal lage meg en liste over ting man kommer til å trenge å finne ut og ordne for å få satt opp en slik server.

 

Todo-List:

  • Server: Hva trenger man av server for å drifte en CS:S og en CS 1.6
  • Linje: Hvilken linje trenger man for å kjøre en server?
  • Kostnader: Hvor mye må man ut for med serveren? Hvor mye vil linja kunne koste? Vil det være en fastpris på linjen eller vil det være i forhold til hvor mye trafikk den genererer?
  • Admins: Personer som kan si seg villige til å være admin og være med på å drifte prosjektet..
  • Navn: Hvilket navn skal man ha på denne serveren siden den ikke blir direkte tilknyttet gamer.no med det første..

 

Liste over frivillige slaver:

b-real, NorthGarden, -Shark-, Binko, Elyzium, goggen90

 

Oppsettet som selve hw.no/gamer.no kommer med:

Vi er i ferd med og sette opp servere. Vi har 4 bokser som pr i dag er satt opp i serverparken vår, og de vil innen kort tid kunne benyttes. [..]

Det er dual-Xeon maskiner med 2GB RAM. Det er som sagt ikke noen monstermaskiner, men de skal greit kunne kjøre en 16-20pl CSS server f.eks. [...]

Vi har en testserver gående for øyeblikket, og en jeg spiller med regelmessig som bor i Finland har 32-36 i ping på serveren, mot normalt 50-60 på servere hos f.eks Lyse Tele eller TV2.  :w00t:

Serverparken vår har 1/2-gigabit linjer mot NIX, så vi har nok kapasitet til ganske mye om nødvendig.

8884502[/snapback]

 

Så..nå trenger jeg litt hjelp fra dere.

Er det flere ting man trenger å tenke på? Noen som har forslag til ting som må legges til i "To-Do" lista?

Er det noen som har erfaring fra drifting av denne type prosjekter som kunne komme med innspill?

 

 

 

cs1.gamer.no:27015 Gamer.no #1 - GunGame Turbo

cs2.gamer.no:27015 Gamer.no #2 - Dust2 Only

Endret av b-real
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke ha satset på CS:S - det finnes veldig mange flere CS-spillere per CS-server, enn CS:S-spillere per CS:S-server. Når det kommer til popularitet av server, bør dere velge populære mods (Deathmatch eller Gungame) eller kun med AMX og "vanlige maps" (dd2, nuke, inferno osv.). :)

Lenke til kommentar

  • Server: Hva trenger man av server for å drifte en CS:S og en CS 1.6
    - Dobbel CPU/dualcore, minimun 4GB RAM, SCSI/10000rmp-HDD, og en stabil og rask linje. Dette vil jeg (har ikke noe særlig erfaring med dette, egentlig) tro holder.
     
     
  • Linje: Hvilken linje trenger man for å kjøre en server?
    - Det spørs selvfølgelig på hvor mange slots serveren skal ha, men 20mbit holder vel? Jeg sitter nå på 20mbit-linje fra lyse, og hadde ikke hatt noe imot å hostet serveren på min linje. 20/10, egentlig.
     
     
  • Kostnader: Hvor mye må man ut for med serveren? Hvor mye vil linja kunne koste? Vil det være en fastpris på linjen eller vil det være i forhold til hvor mye trafikk den genererer?
    - Om serveren hostes på en privatperson sin linje, så får man vel ikke noen spesielle kostnader på dette? Jeg kunne gjerne hostet gratis, om linjen holder.
     
     
  • Admins: Personer som kan si seg villige til å være admin og være med på å drifte prosjektet..
    - Jeg vil veldig gjerne hjelpe til med å få opp en "Gamer.no"-server.
     
     
  • Navn: Hvilket navn skal man ha på denne serveren siden den ikke blir direkte tilknyttet gamer.no med det første..
    - Først og fremst bør vi vel få istand en server? Hostname kan endres på en-to-tre.

Endret av NorthGarden
Lenke til kommentar
Jeg tror en server i gamer.no sitt navn kunne gitt mye posetiv publisitet for gamer. 8883200[/snapback]

Det er akuratt det jeg har prøvd å si i den tråden jeg opprettet tidligere, men folkene bak gamer.no skjønner tydeligvis ikke dette. Med det navnet, og de ressursene, kunne de blitt store. Jeg tror de kunne ha blitt ett av de større gamingcommunityene i Norge, faktisk.
Lenke til kommentar
Jeg ville ikke ha satset på CS:S - det finnes veldig mange flere CS-spillere per CS-server, enn CS:S-spillere per CS:S-server. Når det kommer til popularitet av server, bør dere velge populære mods (Deathmatch eller Gungame) eller kun med AMX og "vanlige maps" (dd2, nuke, inferno osv.). :)

8882783[/snapback]

Må vel strengt tatt si meg sterkt uenig i at det å ikke gå for en CS:S server vil være regelrett dum ting. Skal man sette opp en server så bør man tilby både CS:S og CS.

Greit nok at det er flere som spiller CS en CS:S men det understreker det faktumet at det er mange som spiller CS:S og skal man sette opp noe for hele diskusjon.no så skal man da virkelig ha med begge to.

 

*snipp*

8882986[/snapback]

Hvis man skal hoste serveren selv så er det ikke noe problem å hoste den. Sitter vel selv på samme linje som du via vkbb med 25-15mbit (har ikke Lyse oppgradert linjene sine også? oO).

 

Så problemet er egentlig bare serveren og hvordan man skal få skaffet en server rett og slett da?

Når du pratet med TST og Ueland var de villig til å hoste en server i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Linja burde ihvertfall ha en høy opp hastighet! Det er viktig at den kan sende tilbake pakker lynraskt, slik av brukerne ikke får dårlig ms, dårlig aimbox osv.

 

NorthGarden: Hvis du skal hoste linja, så må du garantere 100% oppetid. Du må også sette av en pc som oppfyller de kravene for en cs og cs:s server som kjører 100% smooth. Kanskje det går at brukere hoster i første omgang, helt til vi har skaffet en skikkelig server ett sted. For dette er vel et viktig punkt..?

 

Ingen gidder å spille på en server som byr på dårlig ping, ustabilitet o.l. Hvis vi klarer å vise at det ikke er en amatørmessig server i starten, så tror jeg vi allerede har kommet langt på vei!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Vi er i ferd med og sette opp servere. Vi har 4 bokser som pr i dag er satt opp i serverparken vår, og de vil innen kort tid kunne benyttes. Spørsmålet er hvilke spill. :)

 

Jeg skal ta en prat med TST og Gamer.no gjengen, så får vi se hva det bringer.

 

Personlig synes jeg GunGame mod til CSS er vanvittig moro, og det er noe sånt jeg tror vil trekke folk.

 

Ny info følger så fort jeg har fått pratet med TST. :D

Lenke til kommentar

Sånt, lot han skrive så jeg ikke forsnakket meg før tiden :blush:

 

Til dere som er bekymret for ping-tider:

 

Pinger hardware.no [194.24.252.207] med 32 byte data:

 

Svar fra 194.24.252.207: byte=32 tid=1ms TTL=60

Svar fra 194.24.252.207: byte=32 tid=1ms TTL=60

Svar fra 194.24.252.207: byte=32 tid=1ms TTL=60

Svar fra 194.24.252.207: byte=32 tid=1ms TTL=60

 

Ping-statistikker for 194.24.252.207:

    Pakker: sendt = 4, mottatt = 4, tapt = 0 (0% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

    minimum = 1ms, maksimum = 1ms, gjennomsnittlig = 1ms

Det skal IKKE stå på ping. (Det ene ms-et kommer nok fra WLANet mitt..):)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Ser bra ut.. :) Men det du pinget med der er veldig små pakker da.. Men! Det er nok uansett en heftig hastighet som det ikke er noe å sette fingeren på!

 

Åssen linje?

8884488[/snapback]

Serverparken vår har 1/2-gigabit linjer mot NIX, så vi har nok kapasitet til ganske mye om nødvendig.

Lenke til kommentar

Skulle ikke til en litt trusler om å sette opp et egent system så kom de løpende etter ;)

 

Hihi, neida, men fra spøk til alvor så håper jeg ikke det blir alt for lenge før dette kommer opp og jeg vil takke vedkommende som har tatt tak i dette og fått en ordning på det :)

Lenke til kommentar
Greit nok at det er flere som spiller CS en CS:S men det understreker det faktumet at det er mange som spiller CS:S og skal man sette opp noe for hele diskusjon.no så skal man da virkelig ha med begge to.

8883427[/snapback]

Vel, den logikken følger ikke jeg. Dere må jobbe veldig med reklamering av serverne for at Catch-Gamers, Hellfragger.nos og CDS' brukere skal hoppe over på deres server. Jeg vil også anbefale dere å bruke RADARs banliste, samt melde dere inn i SteamBans -- SB Detox!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...