Gå til innhold

Erfaringer med Sigma 50-150 2.8?


Anbefalte innlegg

Sigma 50-150 2.8. Jeg finner ingenting om dette objektivet når jeg søker i forumet. ifølge selgeren på Fotovideo er dette et ekstremt godt objektiv som glatt er verdt de 7000 kronene det koster. Har noen erfaring med dette objektivet?

 

Min plan er å kjøpe dette sammen med Nikon D40 og en konverterer som gir mulighet for zoom opp til 450. Høres dette lurt ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...uct/995/cat/all

 

100% av brukerne anbefaler det.

Jeg har liggi i skytegrava med egen lommebok en stund nå.

 

Vurdert 18-200 til Tamron

Nikkor 18-200 Vr

og denne sigmaen

 

Jeg kommer til å kjøpe denne mest sannsynlig. Og det går på bekostning av Tokina 12-24 (som jeg hadde kjøpt i går om japanphoto hadde den inne) og nikon 50mm 1,8

 

Siden det er sommer skal jeg kline til på denne, da jeg tar en del action bilder som krever rask autofokus og ikke minst en lyssterk linse :)

 

 

Hadde jeg hatt full lommebok hadde jeg kjøpt tokinaen og denne.

Lenke til kommentar
Sigma 50-150 2.8. Jeg finner ingenting om dette objektivet når jeg søker i forumet. ifølge selgeren på Fotovideo er dette et ekstremt godt objektiv som glatt er verdt de 7000 kronene det koster. Har noen erfaring med dette objektivet?

 

Min plan er å kjøpe dette sammen med Nikon D40 og en konverterer som gir mulighet for zoom opp til 450. Høres dette lurt ut?

Så lenge du kjøper HSM-utgaven av objektivet (den uten er vel ikke lett å få tak i lenger, men sjekk for sikkerhets skyld), hørest det greit ut, i hvert fall uten konverter. Det er for det første ikke sikkert dette objektivet fungerer med telekonverter, for det andre vil du redusere den optiske kvaliteten ganske betraktelig (med 2x-konverter, som du er nødt til å ha for å få 450mm 35mm-ekvivalent). Bedre å kjøpe dette, og heller bruke pengene du ellers ville brukt på en konverter på et rimelig 70-300mm teleobjektiv...

 

Det objektivet er en "drømmekonbinasjon" med Tamron 17-50 f/2.8, dersom man har kamerahus med motor i huset (D50, D80, D200, D2-serien og eldre modeller), og du vil helt sikkert få mye glede av det. Men hvis du skal bruke det mye med konverter, er du nok mye bedre tjent med et 300mm-objektiv.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

gjør oppmerksom på at en bruker melder tilbake at denne ikke har det godt i kaldt vær,,,

 

UPDATE: 1/18/07 - I just found out that this lens and my other HSM/AF-S lens do not like cold weather. I left both outside in my car for about 5 hours at 30F (freezing). My 50-150 would not focus, nor would my 18-70mm Nikon AF-S lens. My screw drive 50mm would. Consider this before purchasing. I still love the lens by the way. Love the 50-150 focal length better than 70-200.

Lenke til kommentar
gjør oppmerksom på at en bruker melder tilbake at denne ikke har det godt i kaldt vær,,,

 

UPDATE: 1/18/07 - I just found out that this lens and my other HSM/AF-S lens do not like cold weather. I left both outside in my car for about 5 hours at 30F (freezing). My 50-150 would not focus, nor would my 18-70mm Nikon AF-S lens. My screw drive 50mm would. Consider this before purchasing. I still love the lens by the way. Love the 50-150 focal length better than 70-200.

8803257[/snapback]

For meg høres dette ut som svakt kamerabatteri, eventuelt en svakhet ved Nikon sitt fokussystem for HSM, ikke som et problem med Sigmaen og Nikonzoomen i seg selv. Det krever ofte mer strøm for å fokusere med en zoom med mye tungt glass, enn et lite normalobjektiv.

 

Dette er bare strøtanker fra undertegnede. Ikke noe som jeg har fundert grundig på.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Jeg har brukt dette objektivet siden i vinter og er veldig godt fornøyd. Bruker det stort sett til sporsbilder. Ikke for tungt, høy lysstyrke, rask autofokus og intern "zoom". Det eneste jeg ikke har vært fornøyd med er noe CA ved konsertbilder tatt innendørs ved blender 2.8.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt dette objektivet siden i vinter og er veldig godt fornøyd.  Bruker det stort sett til sporsbilder.  Ikke for tungt, høy lysstyrke, rask autofokus og intern "zoom".  Det eneste jeg ikke har vært fornøyd med er noe CA ved konsertbilder tatt innendørs ved blender 2.8.

Har du HSM-utgaven?
Lenke til kommentar
Jeg har brukt dette objektivet siden i vinter og er veldig godt fornøyd.  Bruker det stort sett til sporsbilder.  Ikke for tungt, høy lysstyrke, rask autofokus og intern "zoom".  Det eneste jeg ikke har vært fornøyd med er noe CA ved konsertbilder tatt innendørs ved blender 2.8.

Har du HSM-utgaven?

8804564[/snapback]

Finnes vel ingen 'ikke-HSM' utgave av dette objektivet?

Lenke til kommentar
Jeg har brukt dette objektivet siden i vinter og er veldig godt fornøyd.  Bruker det stort sett til sporsbilder.  Ikke for tungt, høy lysstyrke, rask autofokus og intern "zoom".   Det eneste jeg ikke har vært fornøyd med er noe CA ved konsertbilder tatt innendørs ved blender 2.8.

Har du HSM-utgaven?

8804564[/snapback]

Finnes vel ingen 'ikke-HSM' utgave av dette objektivet?

8804614[/snapback]

 

Ja jeg har HSM utgaven, denne linsen er ganske ny og ble lansert i fjor. Mulig det eksisterer en eldre modell, det kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt dette objektivet siden i vinter og er veldig godt fornøyd.  Bruker det stort sett til sporsbilder.  Ikke for tungt, høy lysstyrke, rask autofokus og intern "zoom".  Det eneste jeg ikke har vært fornøyd med er noe CA ved konsertbilder tatt innendørs ved blender 2.8.

Har du HSM-utgaven?

Finnes vel ingen 'ikke-HSM' utgave av dette objektivet?

Jo, de første utgavene hadde ikke HSM. Men de er mer eller mindre utfaset, så vidt jeg vet... Kanskje noen som har restlagre på dem ennå.

 

Denne versjonen har ikke HSM, ser at DDMR fremdeles har den. (Men de har i det minste satt ned prisen...)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Jeg har brukt dette objektivet siden i vinter og er veldig godt fornøyd.  Bruker det stort sett til sporsbilder.  Ikke for tungt, høy lysstyrke, rask autofokus og intern "zoom".   Det eneste jeg ikke har vært fornøyd med er noe CA ved konsertbilder tatt innendørs ved blender 2.8.

Har du HSM-utgaven?

Finnes vel ingen 'ikke-HSM' utgave av dette objektivet?

Jo, de første utgavene hadde ikke HSM. Men de er mer eller mindre utfaset, så vidt jeg vet... Kanskje noen som har restlagre på dem ennå.

 

Denne versjonen har ikke HSM, ser at DDMR fremdeles har den. (Men de har i det minste satt ned prisen...)

8804897[/snapback]

Utdrag fra presseklippet ved lansering: "APO 50-150mm F2.8 EX DC HSM

 

Compact, lightweight, large aperture telephoto zoom lens designed exclusively for digital SLR cameras and incorporating the very latest optical technology.

 

Compact and lightweight

Incorporation of the very latest optical technology, high image quality is assured throughout the entire zoom range.

Four SLD(Special Low Dispersion)glass elements are used for maximum correction of chromatic aberrations.

Equipped with HSM (Hyper Sonic Motor) with full-time manual focus override.

Compatible with Sigma 1.4x EX DG and 2x EX DG APO Tele-Converters"

Lenke til kommentar

takk for flere gode råd. Jeg ser flere innvender at jeg vil være bedre tjent med et objektiv som går til 300mm enn med å bruke konverterer til 50-150 objektivet. Men så vidt jeg har forstått er ikke dette noen mulighet siden det ikke finnes billige 300mm zomm med autofokus i objektivet og jeg planlegger å bruke dette med et Nikon D40. Eller tar jeg feil?

 

Hvis dette er rett; Er bildekvaliteten med konverterer så dårlig at dette kan være en grunn til å heller velge EOS 350D som nå er tilgjengelig for bare 4000 (bare hus)?

 

Eller er det en OK mulighet å kjøpe en billig Sigma 70-300 og bruke kun manuell fokus? Er dette holdbart hvis man skal ta bilde av mennesker i bevegelse på lang avstand?

Lenke til kommentar
takk for flere gode råd. Jeg ser flere innvender at jeg vil være bedre tjent med et objektiv som går til 300mm enn med å bruke konverterer til 50-150 objektivet. Men så vidt jeg har forstått er ikke dette noen mulighet siden det ikke finnes billige 300mm zomm med autofokus i objektivet og jeg planlegger å bruke dette med et Nikon D40. Eller tar jeg feil?

 

Hvis dette er rett; Er bildekvaliteten med konverterer så dårlig at dette kan være en grunn til å heller velge EOS 350D som nå er tilgjengelig for bare 4000 (bare hus)?

 

Eller er det en OK mulighet å kjøpe en billig Sigma 70-300 og bruke kun manuell fokus? Er dette holdbart hvis man skal ta bilde av mennesker i bevegelse på lang avstand?

8805601[/snapback]

Hvis kvaliteten på denne Sigmaen er så høy som jeg får inntrykk av, så vil jeg tro at kvaliteten med en 1,4x konverter blir akseptabel. De fleste av de billige langzoomene faller radikalt i kvalitet ved de lengre brennviddene. Men 2x konverter derimot, vil nok gi et så stort kvalitetstap at du vil være bedre tjent med en billigzoom.

En mulig vei å gå er å satse på 50-150 pluss 1,4x som et kompakt alternativ (konverter tar mindre plass og veier mindre i veska enn en langzoom, den går til og med i ei litt romslig lomme). Så kan du ta med langzoomen til de anledningene hvor du trenger mer enn 210mm.

 

Litt dyrere blir jo det, men fleksibilitet er ikke til å kimse av.

 

Jeg planlegger å gjøre det samme når Pentax kommer med sin 60-250/4 som vil bli et kvalitetsobjektiv. Tar jeg med 1,4x så vil jeg få litt mer rekkevidde, uten å behøve å dra på så mye ekstra stash. Jeg håper at kvalitetstapet blir til å leve med i de fleste situasjonene. Men å er det jo en vesentlig forskjell på 150mm og 250mm, så det er ikke sikkert at resonnementet holder i ditt tilfelle.

 

EDIT: Til slutt til det med manuell fokus. D40 har så vidt jeg vet ikke verdens beste søker. Det vanskeliggjør mauell fokus. Men trener du mye på dette og har god tid, så bør det fungere greit nok under gode lysforhold.

Om 350D er et bedre kjøp kommer veldig mye ann på hvordan det sitter i hendene dine. Neon trives med det, mens andre ikke får grepet til å sitte. Og det med grep er utrolig viktig. viktigere enn autofokus i en del situasjoner, spør du meg.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Eller er det en OK mulighet å kjøpe en billig Sigma 70-300 og bruke kun manuell fokus? Er dette holdbart hvis man skal ta bilde av mennesker i bevegelse på lang avstand?

8805601[/snapback]

Sigma 70-300 er ikke helt håpløs å fokusere manuelt, men særlig ideelt er det ikke. Som fototim skriver har D40 en liten og kjip søker. Imidlertid behøver man ikke å fokusere helmanuelt på D40 - man får hjelp av autofokusen ved at man får fokusindikasjon i søkeren.

 

Uansett ikke anbefalt. Nikons 55-200 er da langt å foretrekke.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

 

Hvis kvaliteten på denne Sigmaen er så høy som jeg får inntrykk av, så vil jeg tro at kvaliteten med en 1,4x konverter blir akseptabel. De fleste av de billige langzoomene faller radikalt i kvalitet ved de lengre brennviddene. Men 2x konverter derimot, vil nok gi et så stort kvalitetstap at du vil være bedre tjent med en billigzoom.

En mulig vei å gå er å satse på 50-150 pluss 1,4x som et kompakt alternativ (konverter tar mindre plass og veier mindre i veska enn en langzoom, den går til og med i ei litt romslig lomme). Så kan du ta med langzoomen til de anledningene hvor du trenger mer enn 210mm.

 

Litt dyrere blir jo det, men fleksibilitet er ikke til å kimse av.

 

Jeg planlegger å gjøre det samme når Pentax kommer med sin 60-250/4 som vil bli et kvalitetsobjektiv. Tar jeg med 1,4x så vil jeg få litt mer rekkevidde, uten å behøve å dra på så mye ekstra stash. Jeg håper at kvalitetstapet blir til å leve med i de fleste situasjonene. Men å er det jo en vesentlig forskjell på 150mm og 250mm, så det er ikke sikkert at resonnementet holder i ditt tilfelle.

 

Mvh Tim Typo

8805751[/snapback]

 

Jeg tror også at en 50-150 med 1.4 konverter vil gå veldig fint. Jeg vurderer selv den samme kombinasjonen. Jeg har i dag en billig Tamron 70-300 som da sannsynligvis blir erstattet av en 135-400 eller 170-500 for de få gangene jeg virkelig trenger zooooooooooom ;)

Lenke til kommentar

Er en pris på dette objektivet på under 5k fullt lovlig løp og kjøp?

Har tre gutter fra 0-6, og kommer til å ta en del bilder fra diverse sportsaktiviteter både innendørs i turnhaller og svømmehaller samt en del fotballbilder har jeg mistanke om...

Vil denne zoomlengen da være nok?

Lenke til kommentar
takk for flere gode råd. Jeg ser flere innvender at jeg vil være bedre tjent med et objektiv som går til 300mm enn med å bruke konverterer til 50-150 objektivet. Men så vidt jeg har forstått er ikke dette noen mulighet siden det ikke finnes billige 300mm zomm med autofokus i objektivet og jeg planlegger å bruke dette med et Nikon D40. Eller tar jeg feil?

Du har jo Nikons egen 70-300VR da, den er AF-S og vil gi AF på D40 også. Blir billigere enn bare 50-150. Men den optiske kvaliteten er nok ikke like god, og du mister jo en del lysstyrke i området 50-150. På den annen side, du kan kanskje få råd til begge hvis du dropper konverteren (men som andre har sagt, det vil nok gå bra med 1.4x konverter). Ville i hvert fall ikke kjøpt 2x-konverter til denne uten å ha sett testbilder først, og aller helst få prøvd det...
Lenke til kommentar
Er en pris på dette objektivet på under 5k fullt lovlig løp og kjøp?

Har tre gutter fra 0-6, og kommer til å ta en del bilder fra diverse sportsaktiviteter både innendørs i turnhaller og svømmehaller samt en del fotballbilder har jeg mistanke om...

Vil denne zoomlengen da være nok?

Det er noe tilsvarende som har blitt brukt av sportsfotografer i en årrekke... (Hvor mange sportsfotografer brukte ikke en 70-200 på filmapparater?)

 

Så ja, det vil være et supert brennviddeomfang til din bruk, så vidt jeg kan se :o)

Lenke til kommentar
Jo, de første utgavene hadde ikke HSM. Men de er mer eller mindre utfaset, så vidt jeg vet... Kanskje noen som har restlagre på dem ennå.

 

Denne versjonen har ikke HSM, ser at DDMR fremdeles har den. (Men de har i det minste satt ned prisen...)

 

Det må være en trykkfeil, jeg har lest det meste jeg kunne komme over om dette objektivet fra de første ryktene begynte å svirre, og har aldri sett noe om at det først kom uten HSM.

 

Mulig det tok litt tid før det ble bekreftet fra Sigma at det skulle ha HSM, men det var aldri noen ikke-HSM utgave ute på markedet.

 

Men takk for tipset om DDMR, fin pris :)

Lenke til kommentar
Jo, de første utgavene hadde ikke HSM. Men de er mer eller mindre utfaset, så vidt jeg vet... Kanskje noen som har restlagre på dem ennå.

 

Denne versjonen har ikke HSM, ser at DDMR fremdeles har den. (Men de har i det minste satt ned prisen...)

 

Det må være en trykkfeil, jeg har lest det meste jeg kunne komme over om dette objektivet fra de første ryktene begynte å svirre, og har aldri sett noe om at det først kom uten HSM.

 

Mulig det tok litt tid før det ble bekreftet fra Sigma at det skulle ha HSM, men det var aldri noen ikke-HSM utgave ute på markedet.

 

Men takk for tipset om DDMR, fin pris :)

8806860[/snapback]

 

Ut ifra Sigma's egen katalog så finnes objektived med og uten HSM - jeg vil anta at det er avhengig av objektiv-fatning; slik at for Canon og Nikon så er det med, andre (Konica/Sony/pentax?) er uten.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...