Gå til innhold

Er vi for snille mot forbrytere?


Anbefalte innlegg

I dag hadde jeg og to andre + læreren en diskusjon ang. Norge og hvorda vi velger å straffe personer som gjør noe galt. Diskusjon kom også over i global tankegang etter hvert.

 

Det går nesten ikke en uke før vi hører om noen som har drept familiemedlemmer, eldre eller unge.

 

Dette skjer også i Norge, altfor ofte. Og hva skjer om en med norsk statsborgerskap dreper kone og barn? Jo, han får masse tid til å bli kjent i Norge. Det tar noen måneder/år før han blir dømt, og når han først skal bli dømt, er ikke loven så klar at han får 21 år. Neida, han blir enten ærklært som "psykisk ustabil" og sendes på et eller annet mottak, der han er i 5 år å slipper ut. Om han kommer i fengsel, lever han ikke dårlig heller. TV, utdanningsmuligheter, idrett... Det er ikke akkurat en glattcelle.

 

Det blir galt når personer velger å drepe/skade andre for å komme i fengsel, fordi fengsel livet er bedre enn sitt nåværende liv.

 

Og så har vi invandrerne som kommer til Norge, fordi de ble forfulgt i hjemlandet sitt. De kommer hit, og mange (Langt fra alle) klarer ikke å oppføre seg slik den norske lov sier... Så når vi tar en utlending for å ha gjort noe ulovlig, hvorfor kan vi ikke bare sende pakket ut av landet... Vi sliter da nok med våre egne overfylte fengsler...

 

Personlig hadde jeg likt en dom som sier at overlagt drap= medfører LIVSTID, ikke "Livs"tid, slik det er nå...

 

Noen tanker om dette?

 

Edit: Jeg så at det var en tråd som omhandlet NOE av det jeg spør om, men noe som det ikke tok for seg... Denne

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen mennesker har kriminelle hjerner. For dem er det foreløpig ikke så mye vi kan gjøre. Ja, vi er altfor snille og optimistiske med kriminelle. De får stort sett for korte straffer, og rehabiliteringen vil for alltid være ufullstendig om man ikke kan angripe årsaken til dårlig impulskontroll, og det kan man per i dag ikke. Da er det bedre å bure folk inne til man kan være rimelig sikre på at de ikke vil gjenta seg.

Lenke til kommentar

Det er god samfunnsøkonomi å la folk gjøre noe fornuftig i fengsel, som å utdanne seg eller lære seg et yrke eller jobbe. Det er dessuten det beste for den innsatte som får mulighet til å komme seg ut av sin kriminelle løpebane. Og det er humant å tillate en viss frihet innenfor murene. All erfaring tilsier at isolering og/eller apatiske soningsforhold virker negativ på den innsatte. Argumenter gjerne for lengre straffer, men la nå de innsatte i det minste få en mulighet til å komme ut i et normalt liv etter endt soning.

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener det er på tide å skjerpe straffene for alvorlige lovbrudd. Har lenge gått med noen tanker her:

 

1) Flere og mer effektivt politi (flere oppklaringer, mer ressurser, krav til effektivitet)

2) Mer effektivt rettsvesen (kortere tid fra du blir tatt til du soner)

3) Skjerpede straffer. Gjerne med litt hardere/lengre straff med færre rettigheter for hver gang man forbryter seg igjen.

4) Kortere soningskø (hva med å bygge flere fengsler, evt lage en ny Alcatraz på Jan Mayen evt. kjøpe plasser i Russiske (f.eks) fengsler.

5) Bedre oppfølging av folk etter soning.

 

Et godt forslag til samfunnsstraff:

Vi har endeløs lang kystlinje som trenger å ryddes for søppel, for ikke å snakke om veinettet i Norge...

"Jaha herr (eks)reder. Du har underslått for xxx kroner. Når du har betalt alt tilbake kan du begynne å plukke søppel på E6 fra Gardermoen. Det kommer til å gå en kar sammen med deg som passer på at du gjør jobben din. Hvis det blir oppdaget at du sluntrer unna kjører vi deg tilbake der du startet så starter du fra begynnelsen igjen. Du har sonet straffen din når du kommer til Dombås henter vi deg og du har sonet ferdig. Lykke til!"

Lenke til kommentar
Det er god samfunnsøkonomi å la folk gjøre noe fornuftig i fengsel, som å utdanne seg eller lære seg et yrke eller jobbe. Det er dessuten det beste for den innsatte som får mulighet til å komme seg ut av sin kriminelle løpebane. Og det er humant å tillate en viss frihet innenfor murene. All erfaring tilsier at isolering og/eller apatiske soningsforhold virker negativ på den innsatte. Argumenter gjerne for lengre straffer, men la nå de innsatte i det minste få en mulighet til å komme ut i et normalt liv etter endt soning.

8581041[/snapback]

Er enig hvis du snakker om førstegangsforbrytere. Men når det gjelder gjengangerne som står for svært mye av kriminaliteten så mener jeg vi må skjerme det åpne samfunnet for disse. Altså idømme dem betydelig lengre straffer enn nå.

 

Det må bli slutt på strafferabatt, og å sende tungt kriminelle ut av fengsel for å få plass til nestemann. Er du gjenganger må du tas vekk fra folk flest for å beskytte samfunnet.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med straff?

 

- Oppbevaring av mennesker, for å beskytte samfunnet?

Det koster penger å oppbevare folk. Vakter, våpen, mat etc etc etc.

Det er viktig å beskytte liv og helse, og til en viss grad alvorlig skade på materiell. Om man er sikker på at vedkommende som har drept, vil drepe igjenn så er det jo bare rett å oppbevare ham. Men man bør jo kunne bevise at han kommer til å drepe ... for om han ikke kommer til å drepe så er jo oppbevaring meningsløst og fordyrende...

hmm hmm

 

 

- Avskrekking?

er straffen avskrekkende, så vil flere ta til vett og innse at de ikke bør gjøre noe kriminelt. Det finnes land som pisker, torturerer, og sågar dreper kriminelle ... hvorfor har de da fortsatt kriminelle?

Ergo så må man si at uansett hvor avskrekkende en straff har, så har avskrekkingen kun en begrenset effekt.

Er det da et poeng å straffe noen med sinnsvakt mye fengsel, bare for avskrekkingen sin skyld? Når avskrekkingen ikke avgir den ønskede effekt?

Det finnes ingen gode mål slik jeg ser det, som sier HVOR avskrekkende et tiltak er. 2års fengsel == 345 i avskrekking ... hmm hmm

Da er det jo dyrt å overdrive fengselstraff om det ikke har den ønskede effekt...

 

- Rehabilitering?

Ut ifra et syn at personen som gjør noe galt, gør det fordi xxxxx. Om man da fikser på personens problemer så unngår man at han begår ny kriminalitet.

Altså man ønsker å endre oppførselen til personen. Hva om rehabilitering ikke funker? Fengsler er allerede kjent for å være en skole i kriminalitet...

 

- Få personen som har gjort noe galt til å forstå at det er galt det han gjør?

Vi snakker ofte om at kriminelle i norge har det godt. Behandlet humant, god mat, fint rom, tv, utdannelse, kan jobbe litt, gjerne masse permisjoner ...

Men om personen skjønner at han har gjort noe galt, og ikke vil gjøre det igjenn .... vi har aldri noen garantier, men det er jo dyrt å ha folk i fengsel lengre enn den tiden det tar for dem å skjønne at de ikke må gjøre gale ting uansett handling....

 

- Utøve hevn på den kriminelle?

Den menneskelige reaksjon er å ta igjenn. Slå jævelen og spesielt når han ligger nede. Dødsstraff for å stjele sykkel skulle vi hatt. Vi elsker å påføre andre lidelser. En god grunn for at vi lager krig er for å få se orntlig action på tv, ellers så hadde vi stemt på mer fornuftige parti...

Er dødsstraff (i usa f.eks), egentlig en straff? Poenget med straff er vel at man skal lære?? Så dødsstraff er kanskje mer en hevnaksjon, og de deler ut dødsstraff så ofte de kan og på tynt grunnlag ofte ... who cares ... we want blood.

Men dødsstraff i usa er mye mer kostbart der enn livstid (som er til du dør).... er ikke det tullete? Og hevn ... hva har det med saken å gjøre?

 

Litt basic stoff ... fant ikke noe bedre uten at det var søvndyssende...

http://no.wikipedia.org/wiki/Straff

Lenke til kommentar
Synes man skal straffes med samme mynt i noen tilfeller. Hvis man dreper noen med vilje og er sykisk frisk bør det svares med dødsstraff. Man kan ikke drepe uten et annet menneske uten å få en skikkelig straff for det.

8583295[/snapback]

 

Akkurat!

Om man ikke straffer de, sender man en beskjed tila lle andre, om at drap ikke tas "alvorlig"

 

Er det noen som svindler eller raner banker syns jeg at de skal ebtale tilbake de banken tapte + 25%

 

Uansett beløp...om de så må leve i slummen, det bryr meg ikke!

Lenke til kommentar
Om noen dreper et annet menneske syns jeg dødsstraff er rett.

Det sender et budskap til andre om at de blir henrettet om de dreper et annet menneske.

8583251[/snapback]

Verden funker ikke sånn. Folk dreper hverandre også i land med dødsstraff.

 

Det finnes hovedsaklig to typer drap, drap gjort i affekt, og gjennomtenkte drap. I første tilfelle så er ikke drapet noe man har planlagt, man overveier ikke straffen når man gjør gjerningen. I det andre tilfelle så har man ikke tenkt å bli tatt, så strafferammen er mindre viktig.

 

Undersøkelser fra USA viser at dødsstraff ikke virker preventivt.

 

Den eneste grunnen til å være for dødsstraff er hevn. Alle andre "skyggeargumenter" er tilbakevist.

 

Og uansett, det eneste argumentet man trenger mot dødsstraff er det åpenlyse, drap er galt, uansett om det blir gjort av staten eller mafiaen.

Lenke til kommentar
"Øye for øye, tann for tann" er noe som jeg til tider er enig med. Synes uansett hva statistikker sier at USA's system er veldig bra.

8583776[/snapback]

Javel, men hvorfor? Får du en varm og fuzzy følelse av at staten dreper?

8583952[/snapback]

Tja, i grunn ikke. Men synes det er skrekkelig at du kan drepe en hel familie i Norge og ende opp med maks 21 års fengsel og mest sannsynlig sleppe ut etter 10 år.

 

Vårt belønningssystem for "god oppførsel" er ihvertfall ute å kjører.

Lenke til kommentar
"Øye for øye, tann for tann" er noe som jeg til tider er enig med. Synes uansett hva statistikker sier at USA's system er veldig bra.

8583776[/snapback]

 

Genialt ...

"Jeg driter i om det funker, ja til dødsstraff"

"Det er bedre med dødsstraff, enn straff som reduserer kriminalitet"

 

Det er i praksis det du sier...

Lenke til kommentar
"Øye for øye, tann for tann" er noe som jeg til tider er enig med. Synes uansett hva statistikker sier at USA's system er veldig bra.

8583776[/snapback]

 

Genialt ...

"Jeg driter i om det funker, ja til dødsstraff"

"Det er bedre med dødsstraff, enn straff som reduserer kriminalitet"

 

Det er i praksis det du sier...

8585120[/snapback]

Denne karen http://vg.no/pub/vgart.hbs?artid=195989 stemte nok tidligere for dødsstraff.. :p

Lenke til kommentar
Neppe nå lenger :p

8585289[/snapback]

Han slapp unna med 10 år også, for drapet på småbarns-moren. Fremfor å bli dømt etter Norges lover, burde han kanskje heller vært dømt etter Frps' partiprogram som han bekjente seg til, det vil vel si 21 års fengsel.

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar
"Øye for øye, tann for tann" er noe som jeg til tider er enig med. Synes uansett hva statistikker sier at USA's system er veldig bra.

8583776[/snapback]

 

Genialt ...

"Jeg driter i om det funker, ja til dødsstraff"

"Det er bedre med dødsstraff, enn straff som reduserer kriminalitet"

 

Det er i praksis det du sier...

8585120[/snapback]

Denne karen http://vg.no/pub/vgart.hbs?artid=195989 stemte nok tidligere for dødsstraff.. :p

8585171[/snapback]

 

Det at han får 10 år er jo en skandale...

 

Det blir feil... 10 år er nok til å skaffe seg ennda høyere utdannelse for å så slippe ut å starte i ny jobb...

 

Jeg håper INGEN ansetter en slik IDI*T!

 

Gi dem 40-50-60-70 år.... Så kommer de aldri ut igjen... Det er til pass for dem!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...