Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Snål pc... Gjelder RAM.


Anbefalte innlegg

Vel, vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, kunne jo posta i minne avdelinga, men vet ikke om det er helt riktig heller. For pcen min funker jo egentlig som den skal, eller, ikke helt..

Jeg har ett ASrock S939 VSTA DUAL Hovedkort, det med både AGP8X og PCI-e, med en grei AMD Athlon X2 4600+ CPU slotta inni.

Jeg har ett stykk nVIDIA GeForce 8800 GTS 320 OC skjermkort fra BFG.

Jeg har 3 ATA disker, og en enkel DVD/CD Brenner.

Jeg har Chieftech 560W PSU.

Også har jeg 2stk TwinMOS RAM brikker, alà typen PC3200 CL2.5 DDR400MHz. (som jeg kan bruke vel å merke)

 

Jeg har også liggende 3 ekstra 512MB brikker, av samme typen, og en Kingston 512MB 400MHz CL2.5 brikke.

 

Så egentlig har jeg tilsammen kjøpt 3Gigg RAM.

 

Men nå har det seg slik, at jeg bare har 1024MB RAM i pcen min atm, og det skal jeg fortelle deg hvorfor, fordi at hvis jeg tar å putter i så mye som èn ekstra RAM brikke i Hovedkortet så booter pcen, jeg får opp Windows Logo i 1 sekund, også får jeg opp ett glimt av en blåskjerm, og da restarter pcen seg..

Dette skjer med både Vista og med XP..

 

Samme skjer også når jeg putter i 2 stk brikker, (så jeg får 2Gigg totalt. 4x512)

 

OK, la oss si at jeg nummererer minnebrikkene: #1, #2, #3 og #4.

Hvis nummer #1 og #2 står i pcen samtidig, så starter den på normal måte, i normal hastighet, uten problemer..

Putter jeg så i brikke #3, så starter den ikke..

Tar jeg ut brikke #3 og putter inn #4 istedet så skjer det samme.

Men tar jeg derimot å tar ut feks. #1 og putter inn #4 (slik at jeg får DIMM-1:#4, DIMM-2:#2, DIMM-3:none, DIMM-4:none.)

Så starter pcen helt normalt..

så uansett hvilken kombinasjon jeg tar minnebrikkene i pcen, så klarer hovedkortet ikke å spise mer enn 2 brikker samtidig, og dette begrenser meg til 1GB hvis ikke må jeg kjøpe nye brikke *igjen*, noe jeg har lite lyst til når jeg har nok minne her hjemme..

 

 

Så nå har jeg drevet å tatt ut og inn brikkene, hadde 2stk TwinMos brikker i, og nå har jeg bytta ut DIMM-1 med Kingston, og DIMM-2 med TwinMos, bare for å se, og det var ingen forskjell i fra 2xTwinMos brikker..

Så jeg tviler på at det er rammen som er råtten, jeg har også prøvd rammen på andre pcer, hvor den har funket som den skal.

(Alle TwinMOS brikkene er like, lik type, det er bare alder som skildrer dem)

 

Virker som om XP/Vista liksom sjekker hvor mye minnet som er på pcen, og at man ikke lengre kan ta ut og inn brikker som man ønsker selv..

Men hvis jeg prøver å innstallere med 1,5 gigg, eller med 2gigg minne, så klikker innstallasjonen sånn ca halvveis.

Og får jeg den opp, så får jeg en HELVETTES ustabil pc, som skrur seg av, og basicly lever sitt eget liv. (Og ja jeg har enabla "Memory compability" settingsen i BIOS'en)

 

Så da er det egentlig bedre med 1gigg minne, og en pc som hører på meg..

Men alt dette Irriterte meg!

Så.... Mitt spørsmål er, Hvorfor er pcen min Mongo??

 

Takker på forhånd for svar jeg kanskje skulle få ;)

Hvis det er noen som kan gi meg råd, er det dere i forumet :) Lenge leve :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, alle brikkene kan brukes, det er det som er problemet.

Det er bare det at de ikke kan brukes samtidig..

Jeg kan bruke 2 og 2, uansett hvilken kombinasjon jeg har. Men hvis jeg putter i mer enn 2 brikker samtidig, så klikker pcen.

 

Så jeg har testa alle sammen, alle mulige kombinasjoner, på 1 og 1, 2 og 2, 3 og 3 og 4 og 4..

 

Men det er bare Single channel mode, med bruk av 1, eller 2 slotter som fungerer, uansett hvilke brikker jeg hiver i..

Har til og med prøvd å kjøre rammen på 266 og 333MHz istedenfor 400MHz.

Lenke til kommentar
Naboen min har akkurat den samme rammen, å han har det samme problemet..

DrittRAM!

8417668[/snapback]

 

Tror nok ikke det er rammen som det er noe galt med, er nok chipsettet i hovedkortet som ikke takler det. Er vel prisen man må betale for å kunne ha så mange ulike kombinasjoner av oppsett på samme hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...