Gå til innhold

Hva er det beste lydformatet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uten datatap og med best mulig lyd.

8175807[/snapback]

.ogg er ganske bra, men det er vel mest for Linux.

8176491[/snapback]

Vorbis er et lossy format og kan da umulig anbefales for en som vil har forslag til lossless formater. Men blant lossy formater er Vorbis absolutt å anbefale! :)

 

Jeg kjenner til tre lossless formater hvorav FLAC er den mest utbredte samt open-source. Av de formatene jeg kjenner til vil jeg anbefale FLAC.

De to andre formatene er Monkeys Audio APE og WavePack.

 

Til å rippe CDene dine med minst mulig feillesing, et cetera, vil jeg anbefale Exact Audio Copy.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
(...)

Til å rippe CDene dine med minst mulig feillesing, et cetera, vil jeg anbefale Exact Audio Copy

(...).

8185023[/snapback]

 

Og opplever du mye støy når du ripper, så ikke gi opp programmet. Det er bare det at det må konfigureres til CD/DVD-ROMen din. Min DVD-ROM var så sær at det tok endel tweaking til for å få det bra, men da fikk jeg til gjengjeld perfekte avlesninger til slutt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6
Jeg kjenner til tre lossless formater hvorav FLAC er den mest utbredte samt open-source. Av de formatene jeg kjenner til vil jeg anbefale FLAC.

 

Jeg anbefaler også FLAC.

Lenke til kommentar
LA skal være det beste alternativet, eneste problemet er at det er det formatet som bruker lengst tid for å komprimere.

8188051[/snapback]

Men å komprimere gjør man jo bare én gang. Hva som er viktigere er hvor kjapp den er til å dekomprimere, og her synes jeg FLAC er veldig rask. Jeg har ikke gjort noen ordentlige tester, men jeg har inntrykket av at FLAC er raskere enn APE på å dekomprimere :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...